*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Beslag  (gelezen 1534 keer)

BartjeF

  • 1+ Berichten
  • *
  • Berichten: 9
Beslag
« Gepost op: juli 14, 2017, 15:32:51 pm »
Mijn eerste post hier :D

Misschien dat iemand hier een referentie heeft van de volgende vondst. Ik denk zelf aan een middeleeuws beslag. Maar datering ben ik niet zeker van. In het midden is een oog van glaspasta te zien. Deze lijken ook aan weerszijden gezeten te hebben.

Breedte: 25mm

JozefHerman

  • Gast
Re: Beslag
« Reactie #1 Gepost op: juli 14, 2017, 19:45:22 pm »
Bart;

zou zomaar kunnen middeleeuws echter kan t ook nog vroeger zijn je leerbeslag
kom hier nog op terug leuke vondst

BartjeF

  • 1+ Berichten
  • *
  • Berichten: 9
Re: Beslag
« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2017, 09:40:40 am »
Dank je  :)

Heb intussen zelf geprobeerd wat gelijkend materiaal te vinden, maar dat is nog niet gelukt helaas. Ik hoop dat jij of iemand anders hier iets kan vinden.

JozefHerman

  • Gast
Re: Beslag
« Reactie #3 Gepost op: juli 15, 2017, 10:00:17 am »
hai Bart;

ben daar mee bezig maaaar deze schijnt niet allerdaags te zijn vraagje lag er in zijn omgeving ook geen oudere munten of net wat jij zei
middeleeuws

JozefHerman

  • Gast
Re: Beslag
« Reactie #4 Gepost op: juli 15, 2017, 10:17:40 am »
Bart het schijnt dat jij een Romeinse fibel gevonden hebt periode 200-300 na Cristus
het kwam bij mij ook al romeins over  :o ;)

 

de 1e vermelding ;schöne kleine römische Fibel tippe auf 200-300 n.Chr.

de 2e ,,,,     Ich tippe auf eine symmetrische Fibel. Genau so eine konnte ich leider nicht finden, aber mit ähnlichem Motiv.


http://artefacts.mom.fr/de/result.php?id=FIB-4351&find=4351&pagenum=1&affmode=vign





BartjeF

  • 1+ Berichten
  • *
  • Berichten: 9
Re: Beslag
« Reactie #5 Gepost op: juli 15, 2017, 11:32:14 am »
Ik denk dat we met de periode in de juiste richting zitten. Ben er alleen wel vrij zeker van dat dit geen fibula is maar een beslag. Hier nog wat foto's om dit te bevestigen.


JozefHerman

  • Gast
Re: Beslag
« Reactie #6 Gepost op: juli 15, 2017, 11:48:37 am »
ja Bart;

t is een zeldzaam geval die schijnbaar pas om de hoek komt kijken als je de bevestigingen door trekt naar elkaar bij de onderste kom
je weer op n ander idee in ieders geval zet m ff op ijs totdat er iets voorbij komt denk wel zn periode
die staat heee n goede binnenkomer zo  ;D ;)

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1673
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Beslag
« Reactie #7 Gepost op: juli 23, 2017, 10:01:53 am »
Hallo Bart,
wat een bijzondere vondst en is iets totaal anders dan ik had gedacht. ::) een Germaans ruiterspoor. (Marenne Heerschop)

Zou je de uitkomst misschien willen delen met dit forum aangezien niet iedereen is lid  van bodemvondstenwereld


http://www.bodemvondstenwereld.nl/viewtopic.php?f=208&t=84592

Alvast bedankt, ;)
Laserman.
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2017, 17:24:46 pm door laserman »

JozefHerman

  • Gast
Re: Beslag
« Reactie #8 Gepost op: juli 23, 2017, 11:40:29 am »
knappe DTM  jammer dat ze geen foto van de keerzijde niet  hebben  in beeld hebben gebracht

blijft dan toch ongewis  http://collectie.huisvanhilde.nl/#1c02ff53-83c1-4bc6-8a6f-04ded92e31a1
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2017, 12:03:19 pm door JozefHerman »

BartjeF

  • 1+ Berichten
  • *
  • Berichten: 9
Re: Beslag
« Reactie #9 Gepost op: juli 24, 2017, 07:22:55 am »
Klopt! Sorry, had de update hier nog niet geplaatst.

Het gaat dus inderdaad om een ruiterspoor. Ik heb jullie en mezelf ook op een dwaalspoor gebracht door te denken dat het midden emaille was. Dit blijkt dus de roest te zijn van de prikker. Toen ik er achter kwam dat het midden magnetisch is, was de dtm snel gemaakt door Marenne. De twee uitstulpingen aan de achterkant zijn waarschijnlijk de restanten van nagels waarmee het spoor op het leer bevestigd heeft gezeten.

Toevallig kwam iemand met een advertentie van marktplaats  waar eenzelfde soort te koop wordt aangeboden als stoelspoor. Ik heb contact met deze gene opgenomen en gevraagd waar de dtm vandaag kwam. Dit was het antwoord:

Citaat
Zeer waarschijnlijk komt de determinatie van het Friesch Museum.  Ik heb naar schriftelijke stukken gezocht, maar niet kunnen vinden. Dus bewijzen kan ik het niet. Maar de  naming stoelspoor zou ikzelf niet kunnen bedenken. Er schijnt er een beschreven te zijn in "Friesland tot de elfde eeuw". Volgens mij is het een spoor om paarden aan te sporen, wat vastgezeten heeft aan de voet of de laars. ( de punt of prikker is er volgens mij los ingezet, want hij laat zich er gemakkelijk uithalen)  Dus de benaming ruiterspoor is zo gek nog niet.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

JozefHerman

  • Gast
Re: Beslag
« Reactie #10 Gepost op: juli 24, 2017, 07:56:55 am »
Bart ga erachteraan echter je beschrijft hierboven al n maat van 2,5cm breed die zie ik niet als jou zg lookelike weburl bij de staan deze 25mm breedte

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1673
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Beslag
« Reactie #11 Gepost op: juli 24, 2017, 07:59:11 am »
Bedankt Bart voor het delen :)

Blijf het een bijzondere vondst vinden en zou het zeker aanmelden in PAN.

BartjeF

  • 1+ Berichten
  • *
  • Berichten: 9
Re: Beslag
« Reactie #12 Gepost op: juli 24, 2017, 08:08:58 am »
Deze gaat gewoon mee in de tweede ronde van PAN. Ze zijn hier al geweest, maar ik maak binnenkort een nieuwe afspraak.

JozefHerman

  • Gast
Re: Beslag
« Reactie #13 Gepost op: juli 24, 2017, 19:49:40 pm »
de meningen zijn altijd verschillend met n zeldzaam ithem enja je kan er van alles aan vast knopen
ik houd het op de deze uitspraak van n terdege kenner

 Ich würde sagen Riemenbeschlag 14./15. Jh.

en waarom geen prikspoor de maten komen niet overeen

persoonlijk houd ik het item ook als riemleder beslag alleen zn datering is lijkt me ouder

ik houd t op vroegmiddeleeuws .


laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1673
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Beslag
« Reactie #14 Gepost op: juli 24, 2017, 20:42:10 pm »
de discussie op forums wat determinatie betreft hangt samen met de kennis die we bezitten.
Het melden van deze vondst in PAN kan  bijdragen tot een definitieve determinatie, dit zijn profesionele samenwerkingsinstituten met een wetenschappelijke achtergrond.