*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Tremissis?  (gelezen 8863 keer)

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Tremissis?
« Gepost op: oktober 04, 2017, 15:07:04 pm »
Vandaag gevonden.
Super blij mee.
DTM heb ik nog niet, raar afwijkende weergave ook op de munt.
Bijzonder exemplaar.

vr.gr. Kadan.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2018, 11:46:12 am door Kadan »

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis
« Reactie #1 Gepost op: oktober 04, 2017, 15:31:39 pm »
proficiat Kadan nou je blijft wel zeer interessante ithems vinden zeg vrouwe Fortuna is wel met jou
is hij al gedetermineerd; meestal V.z bezit n portred de uwes niet

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis
« Reactie #2 Gepost op: oktober 04, 2017, 15:43:43 pm »
heb je ook nog zn gewicht heb er al n determinatie voor gevragen
hij lijkt op de Byzantine AV Tremissis of Emperor Constantine IV VF+ (668-685 AD)
maaar of dat zo is ????ernaast bij de jouwe staat geen text op wat kan duiden op n barbaarse
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2017, 16:03:19 pm door JozefHerman »

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Tremissis
« Reactie #3 Gepost op: oktober 04, 2017, 16:06:52 pm »
Diameter van de munt (mm): 13mm
Gewicht van de munt (gr): 1,1 gram

Heb ook een dtm lopen op MBF.

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis
« Reactie #4 Gepost op: oktober 04, 2017, 16:11:48 pm »
ik denk t gaat naar t zelfde adres Kadan inieders ben benieuwd

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis
« Reactie #5 Gepost op: oktober 04, 2017, 19:05:58 pm »
tja Kadan het schijnt dat je daar n zeer exstreem zeldzaam muntje opgedigt hebt
graag had ik dat je deze daar ook de Archeoloog de Hr Godfried Schijvens hem ook aanmaild
ivb met het waarschijnlijke vinden van zoek gebied te Oss of Empel deze bij hem ook aanmeld .

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Tremissis
« Reactie #6 Gepost op: oktober 04, 2017, 19:21:10 pm »
Godfried weet er al van.
Volgende week is ie hier.

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis
« Reactie #7 Gepost op: oktober 04, 2017, 19:54:55 pm »
dat is n goed ding Kadan met Godfried doe m maar de grts van mij enja; mn numstieke wereld   is volop bezig maaaaar met n zeldzame ,
ben benieuwd wat daar van jou of van mij uitrold

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis
« Reactie #8 Gepost op: oktober 04, 2017, 20:58:05 pm »
Beste Jozef,
Hartelijk dank voor deze melding. Ik heb dit stuk natuurlijk meteen opgenomen in m’n database (voor de vondstregistratie), maar een determinatie kan ik tot mijn spijt niet leveren. Dit is namelijk iets volkomen nieuws, iets wat ik nog niet eerder heb gezien en dat ik dus ook helemaal niet kan plaatsen – geen idee waar het vandaan komt en hoe oud het precies is, daar kan ik alleen maar naar raden: gezien de vermoedelijke vindplaats waarschijnlijk ergens in Brabant/Betuwe of wijde omtrek (half Nederland en België dus), en waarschijnlijk in het midden van de 7e eeuw (? 625-675 ?) want daar hoort het gezien beeldenaars, gewicht/diameter en kleur wel thuis!
De vinder benaderde me zojuist ook en hem ga ik nu eerst maar eens even terugschrijven, daarna zien we wel weer verder op het forum…
Beste groet,
Arent
 

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Tremissis
« Reactie #9 Gepost op: oktober 04, 2017, 21:10:51 pm »
Zag hem net voorbij komen op een ander forum. Schitterende vondst kadan, proficiat. Ben benieuwd naar de determinatie. Groeten Arie
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Tremissis
« Reactie #10 Gepost op: oktober 04, 2017, 23:37:55 pm »
Citaat
"hartelijk dank voor deze fraaie melding!
Dat ‘fraaie melding’ bedoel ik een beetje ironisch omdat ik geen vindplaats zie en de munt een wel heel raar ding is, maar verder ben ik er wel heel blij mee…
Dit apparaat krijgt nummer 15359 in m’n database, maar uit dat inmiddels toch wel forse bestand komt geen antwoord op de vraag naar wat je nu wel precies gevonden hebt."

"De gevraagde determinatie kan ik tot mijn spijt niet leveren. Dit is namelijk iets volkomen nieuws, iets wat ik nog niet eerder heb gezien en dat ik dus ook helemaal niet kan plaatsen – geen idee waar het vandaan komt en hoe oud het precies is, daar kan ik alleen maar naar raden: gezien de vermoedelijke vindplaats waarschijnlijk ergens in Brabant/Betuwe of wijde omtrek (half Nederland en België dus), en waarschijnlijk in het midden van de 7e eeuw (? 625-675 ?) want daar hoort het gezien beeldenaars, gewicht/diameter en kleur wel thuis!

Zoals je ziet ben ik er vanuit gegaan dat dit muntje ergens in de buurt gevonden is, maar een wat preciezere aanduiding hoop ik nog eens van je te vernemen, ook van de beide andere tremisses overigens. Gehalteonderzoek is eveneens nuttig vanwege het mogelijke houvast voor een iets nauwere datering dan de halve eeuw die ik noemde. Voor een goede interpretatie van het gehalte heb je eigenlijk wel vergelijkingsmateriaal nodig (ik bedoel andere munten van hetzelfde type of zelfs dezelfde stempels), maar omdat die (nog) nergens zijn aangetroffen moet het maar op de globale manier. Ik neem aan dat je ook dit dingetje zorgvuldig bewaart en me een keer de gelegenheid biedt het te analyseren.

De merovingische munten uit de “nationale fase” (ca580 - ca680, met plaats- en monetariusnaam) vertonen merendeels een kop op de ene en een kruis op de andere kant, in enkele muntplaatsen is vrij consequent een afwijkende keerzijdevoorstelling toegepast en daarnaast komen in incidentele gevallen nog andere ‘afwijkingen’ voor. Eén daarvan is het verschijnsel van een kruis op beide kanten. Ondanks dat jouw munt op de “voorzijde” een kruisje vertoont zou ik dit stuk niet in die categorie willen plaatsen, daarvoor wijkt de voorstelling weer teveel van dat stramien af. Hier staan namelijk behalve dat centrale kruisje nog een aantal andere “symbolen” en die maken samen in een heel andere indruk dan het gebruikelijke kruis-in-welke-vorm-dan-ook. Eigenlijk is de conclusie: ik kan helemaal niets met deze “voorstelling” want het sluit totaal niet aan bij iets wat ik eerder heb gezien in alle uithoeken van Westeuropa (en ook is er geen verband met iets verderweg gesitueerde volkeren als VIsigothen en Langobarden in Italië of Visigothen in Spanje). Het lijkt wel of de stempelsnijder zelf ook niet wist wat hem te doen stond en hij lijkt geen poging te hebben gedaan om een voorstelling van een bestaande munt na te volgen. Zelfs het omschrift was hem te veel, in plaats daarvan heeft hij genoegen genomen met een stel bakstenen of straatklinkers zo lijkt het, ook op de keerzijde trouwens. Het grote kruis dat daar te zien is doet me vaag aan iets denken – ik doel op de dwarslatjes door de uiteinden van de kruisarmen – maar exacte parallellen hiervoor zijn ook niet echt te vinden onder de merovingers. Misschien bedriegt m’n geheugen me en is het iets dat ik ooit op heel andere (zilveren) munten uit een ander deel van de Middeleeuwen heb gezien. Ik zal nog eens gaan bladeren in de sceatta-literatuur, wie weet…

Mogelijk komen er bij jou nog (veel) meer vragen op die ik niet of maar half kan beantwoorden, maar stel ze gerust. Dit is inderdaad een uniek stuk in de zin dat zoiets nog niet eerder is gesignaleerd, en daarnaast dusdanig sterk gestileerde “voorstellingen & omschriften” heeft als nooit is vertoond. Het vaststellen van de herkomst (productieplaats) zit er dan ook niet in totdat een muntatelier met de voor dit muntje gebruikte stempels gevonden wordt – en dat zal nog wel even op zich laten wachten, vrees ik zo!

Beste groet,
Arent"

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis
« Reactie #11 Gepost op: oktober 04, 2017, 23:49:22 pm »
Tja Kadan het is n uniek stuk omdat er schijnbaar weinig info van is ;ernaast 1 van mn Numastike mensen ziet een verband
met Karel de Grote maar of ditzo is ????

Die Vorderseite scheint die Münzprägestätte zu nennen, zum Vergleich:

* Toulouse
https://viatemporis.net/epages/78d591ab-d6c8-4959-831e-d5f70ccf1236.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/78d591ab-d6c8-4959-831e-d5f70ccf1236/Products/MOMED01
* Arles
https://viatemporis.net/epages/78d591ab-d6c8-4959-831e-d5f70ccf1236.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/78d591ab-d6c8-4959-831e-d5f70ccf1236/Products/MOMED02

Wie man sieht, sind die Buchstaben rund um das "X" verteilt.

Stellt sich nur die Frage, welche Stadt in diesem Fall gemeint ist 

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis
« Reactie #12 Gepost op: oktober 04, 2017, 23:57:33 pm »
en nu maaar afwachten Kadan voor de bevrijdende uitspraak ikke houd je op de hoogte
van mn zeven aangemailde mensen
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2017, 09:09:24 am door JozefHerman »

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Tremissis
« Reactie #13 Gepost op: oktober 05, 2017, 07:39:45 am »
Dank je voor je bijdrage Jozef.
Al meteen in het begin toen ik de munt bekeek vond ik dat het geheel mij Frans lijkt.
Dan bedoel ik het grote kruis en de vorm daarvan.
Als ik kijk naar de munt uit je geplaatste link van Toulouse vallen me wel enkele gelijkenissen op.
Ik weet je schrijft het compleet anders als deze stempelsnijder gemaakt heeft maar dat gebeurde veel vaker.
Sterk verbasterd of simpelweg dat de stempelsnijder niet kon lezen en zijn eigen fantasie er op los liet.

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis
« Reactie #14 Gepost op: oktober 05, 2017, 09:10:45 am »
yeb Kadan deze stempelsnijder had geweldige fantasie desondanks blijft t een interessant muntje,
mocht zijn dat er in zn verdere verloop iets binnen komt mail ik je aan daaromtrent.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2017, 09:28:40 am door JozefHerman »

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Tremissis
« Reactie #14 Gepost op: oktober 05, 2017, 09:10:45 am »