*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Tremissis?  (gelezen 8862 keer)

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1675
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Tremissis
« Reactie #15 Gepost op: oktober 05, 2017, 13:02:36 pm »
Gefeliciteerd met deze vondst,
ik ben erg benieuwd wat voor munt het precies is, heb nog nooit iets dergelijks gezien.

caligula

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 221
Re: Tremissis
« Reactie #16 Gepost op: oktober 06, 2017, 12:47:20 pm »
Mooi zo iets zeg.

Schijnt een hele moeilijke te zijn. Niet angelsaksische en niet frankisch volgens de kenners.

will.D

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 172
Re: Tremissis
« Reactie #17 Gepost op: oktober 06, 2017, 21:25:21 pm »
Nou Kadan, dat is weer iets speciaals wat jij daar vindt. Proficiat kerel!
Valt me op dat je veel items vindt die wel heel zelden voorkomen, heb jij misschien een tijdmachine en ga je terug naar die goede tijd? ;D ;)

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Tremissis
« Reactie #18 Gepost op: oktober 06, 2017, 22:36:40 pm »
Prachtige vondst Kadan,

Bij dit soort glimmend goud ga ik toch twijfelen of ik wel de goede metaaldetector heb! ;), Maar wetende dat dit soort vondsten once in a life time voorkomt blijf ik toch bij mijn eerdere filosofie, of jij moet een of ander trucje toepassen dat wij nog niet beheersen, in dat geval zou ik zeggen; maak ons deelgenoot!  :-X
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis
« Reactie #19 Gepost op: oktober 06, 2017, 22:40:13 pm »
Een Metaaldetector van 18Hrtz  spoort  goud op en dat ligt dicht bij ijzer dit metaal Framer wat iedere zoeker meestal weg discrimineerd dus hoger zoekt in de discriminatie
stand ;vandaar nooit geen goud gevonden   .

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1675
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Tremissis
« Reactie #20 Gepost op: oktober 06, 2017, 22:51:28 pm »
Ja Jozef dit klopt wat je zegt.
Framer ik meen dat je zoekt met een Fisher f22 en deze heeft een Zoekfrequentie  van 7,69 kHz wat het vinden van een tremissis een stuk moeilijker maakt
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2017, 23:04:32 pm door laserman »

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Tremissis
« Reactie #21 Gepost op: oktober 06, 2017, 23:09:24 pm »
Bedankt voor de info,

Mijn detector (fisher F22) heb ik zo afgesteld dat gouden munten (modern goud,niet gevonden maar verzameld) een hogere toon geven.
En ijzer discrimineer ik niet, wel heeft dit een lage brom. Betekend dit nu dat ik dan toch maar deze brom wat vaker moet opgraven, of is deze lage frequentie 7,69 kHz niet toereikend om goud te herkennen?
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis
« Reactie #22 Gepost op: oktober 06, 2017, 23:15:59 pm »
je zou ns wat van goud bv n gouden munt in de grond moeten stoppen ongv 20cm diep en kijke of hij dan bromt de betere opty is vlug de F22 inruilen
als je ook goud wil vinden bv naar de Gold Bug van Fisher maar dan met de diepteschotel erop.

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis
« Reactie #23 Gepost op: oktober 06, 2017, 23:21:47 pm »
hier n lijst van het kunnen van detectors met multy Hertzen of singele maar t blijft 18Hrtzs met single
http://www.metalldetektortest.de/

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Tremissis
« Reactie #24 Gepost op: oktober 06, 2017, 23:54:09 pm »
Hmmm,

genoeg stof tot nadenken..., dank
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis
« Reactie #25 Gepost op: oktober 21, 2017, 15:12:03 pm »
NOG GEEN EXACTE  DETERMINATIE WEL SPECULATIE

Also ich habe auch viel und lange nach der Herkunft dieser Münze gesucht. Ich finde sie außerordentlich schön und faszinierend zugleich! Aber finden konnte ich nichts. Die "Symbolik" mit Quadraten und Pfeilen konnte ich bisher nur in den Merovingischen Münzen wiederfinden. Siehe Anhang.

Rein theoretisch ist natürlich alles Möglich.. Zum Beispiel:

- Eine Art Kappelheimer, wenn Echtgold dann Kappelheimer Deluxe Grinsend
- oder wir suchen falsch. Vielleicht war die Prägung eigentlich bei Nicht-Goldmünzen an der Tagesordnung und der Münzmeister hat aus Jux und Tollerei eine für sich aus Gold gemacht.. Dann bringt es nichts unter den bekannten Goldmünzen zu suchen..
- Vielleicht gab es damals schon Freigeister die dem heutigen Kaliber ähnlich sind, ich denke da an die Gruppierungen die dem Euro trotzen und sich eine eigene Währung eingeführt und etabliert haben. Vielleicht hat Querdenker Hans von Gänsehals anno 625 sich gesagt:" Wer bin ich mir von der Obrigkeit ein Zahlungsmittel aufbrummen zu lassen! Heute werde ich mich vom Joch der der allgemein anerkannten Währung befreien und rufe den Hansetaler ins leben!" Dann wäre diese Münze wahrscheinlich unbezahlbar. Lächelnd

Was ich damit sagen wollte, ist, dass sehr vieles denkbar ist. Hoffe natürlich es kommt die wahre Identität der Münze noch ans Tageslicht.. Aber wenn nicht, dann denkt an Freigeist Hans.


Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Tremissis
« Reactie #26 Gepost op: oktober 21, 2017, 16:06:59 pm »
Zag hem net voorbij komen op een ander forum. Schitterende vondst kadan, proficiat. Ben benieuwd naar de determinatie. Groeten Arie

Dank je Arie voor je reactie.

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Tremissis
« Reactie #27 Gepost op: oktober 21, 2017, 16:08:29 pm »
Dank je Jozef voor je moeite tot dusver.

De vertaling vanuit het duits luid:
(google vertaling, dus loopt niet helemaal goed, maar strekking is duidelijk)

Citaat
Zo heb ik ook veel en lang na de oorsprong van deze munt gezocht. Ik vind ze buitengewoon mooi en fascinerend tegelijk! Maar ik kon niets vinden. De "symboliek" met vierkanten en pijlen kon ik alleen vinden in de Merovingische munten. Zie bijlage.

Zelfs theoretisch is alles mogelijk. Bijvoorbeeld:

- Een soort Kappelheimer, wanneer echt goud dan Kappelheimer Deluxe Grinsend
- of we kijken er fout uit. Misschien is de munten was eigenlijk in niet-gouden munten op de agenda en de munt meester heeft om naar te kijken voor de lol en ravotten één voor zichzelf gemaakt van goud .. Dan is er geen enkel punt onder de bekende gouden munten ..
- Misschien waren er vrijheden die vergelijkbaar zijn met het kaliber van vandaag, ik denk aan de groeperingen die de euro uitdrijven en hun eigen valuta hebben opgericht en gevestigd. Misschien maverick Hans von Gänsehals anno zei tot 625: "Wie ben ik om te laten aufbrummen betaalmiddel mij door de autoriteiten Vandaag heb ik zal mij verlossen van het juk van de algemeen geaccepteerde munteenheid, het aanroepen van de Hanzestad Taler om te leven!" Dan zou deze munt waarschijnlijk onschatbaar zijn. glimlachen

Wat ik wilde zeggen is dat heel erg denkbaar is. Hopelijk komt de ware identiteit van de munt nog steeds aan het licht. Maar zo niet, denk aan Freigeist Hans.

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis
« Reactie #28 Gepost op: oktober 21, 2017, 23:41:39 pm »
okido Kadan goede afsluiter Vrijgeest Hans
ik houd je op de hoogte mocht zijn.....en nu weer n andere zeldzame opdiggen Suckces daarmee.

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Tremissis
« Reactie #29 Gepost op: oktober 22, 2017, 12:16:30 pm »
Ik kwam een sceatta tegen met een soortgelijk kruis als mijn munt wil het toch even melden:

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Tremissis
« Reactie #29 Gepost op: oktober 22, 2017, 12:16:30 pm »