*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Tremissis?  (gelezen 8816 keer)

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Tremissis?
« Reactie #60 Gepost op: december 27, 2018, 11:50:17 am »
Er zijn wat nieuwe ontwikkelingen omtrent deze munt.
Naar het er nu uitziet is deze munt toch van een latere herkomst.
De laatste ontwikkelingen:

Deze munt van 13mm en 1,1 gram, en 84% goud heb ik gevonden op 4 oktober in de gemeente Oss (Noord-Brabant).
Zie foto 1.

Deze munt is tot dusver niet gedetermineerd maar er waren vermoedens, uitgesproken door de Dhr.Pol dat het wel eens een onbekende Tremissis zou kunnen zijn.
Dit met een slag om de arm omdat er geen referentiemateriaal was voor dit exemplaar.
Nu waren er halverwege dit jaar een tweetal amateur archeologen met een metaaldetector die in Duitsland een vikingschat gevonden hebben:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/04/16/schat-duits-eiland/
In deze schat zaten een aantal bracteaten met een soortgelijk kruis als mijn munt.
Bijlage:
Zie foto 2.

Dit heeft mij er toe gebracht om meer aandacht te besteden aan deze munt.
Ik heb in afgelopen jaar diverse numismaten aangeschreven in binnen en buitenland. Zonder resultaat helaas.
Anton Cruysheer (voorzitter van de DDA) heeft onlangs mijn zoektocht gesignaleerd en is op zoek gegaan naar mogelijke aanverwante munten.
Wat duidelijk is dat de munt blokjes rondom (op voor en achterzijde) heeft die letters moeten voorstellen, hieruit is te concluderen dat de munt een navolging is.
Dit had Dhr. A.Pol in een eerder stadium ook al geconstateerd.

De bracteaat van de vikingschat bezit een zodanig kruis dat dit een mooi startpunt mocht vormen voor een verdere zoektocht.
Deze bracteaat is een (holpenning) die dus aan 1 zijde geslagen is en wel door Koning Blauwtand.
Google er maar eens op en je wordt meegesleurd in een rollercoaster van een zeer intrigerend stukje geschiedenis.
Een geschiedenis die grotendeels aan Nederland voorbij is gegaan op grote delen van Friesland en Dorestad na natuurlijk.
Stel je voor dat er zo'n stukje geschiedenis hier in de gemeente Oss aan toe te voegen is......
De zoektocht ging verder en zo kwamen er steeds meer munten naar voren (bedankt Anton voor je tijd en moeite) die wel erg leken op mijn gouden munt.
Zie foto 3.

De referenties zijn echter allemaal half bracteaten of bracteaten.
Er zitten geen gouden bij. Zie ook foto 4 en 5.
Inmiddels zijn er een 2tal experts aangeschreven aangaande vikingmunten en het is nu wachten op een reactie en een mogelijk vervolg op de zoektocht.
De getoonde referenties zijn hypothesen en suggesties, er is nog geen bevestiging.
Echter zeer aannemelijk zijn deze suggesties wel te noemen.
De datering waar men het dan over heeft is de 10de eeuw en late 9de eeuw.
Conclusie tot dusver is dus dat het mogelijk gaat om een navolging van een Koning Blauwtand munt, in GOUD!
Uniek te noemen.

Ik wilde dit topic weer opstarten (met goed keuring van Anton Cruysheer om meer aandacht te krijgen voor deze zeer intrigerende munt en zo tot een sluitende of zeer aannemelijke determinatie te komen.
Ik wil dan ook de ontwikkelingen in dit topic up to date houden.
Ik hoop jullie een beetje aangestoken te hebben met het virus dat ik nu te pakken heb.

Een viking virus...:) , want hopelijk gaat er een stukje geschiedenis geschreven worden in de Numismatiek en wellicht ook over Vikingen in Nederland.

Vriendelijke groeten, Kadan.

JozefHerman

  • Gast
Re: Tremissis?
« Reactie #61 Gepost op: december 28, 2018, 23:12:18 pm »
ben ook zeer benieuwd Kadan naar deze uitkomst echter Karoling"s is ook nog n opty.

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Tremissis?
« Reactie #62 Gepost op: november 07, 2019, 18:22:14 pm »
Er is inmiddels door mijzelf een publicatie gemaakt over deze munt.
Info en publicatie terug te vinden in de DDA (De Detector Amateur) nummer 167 (november 2019).
Kan altijd als referentie gebruikt worden voortaan. ;)

Joost.r

  • 50+ Berichten
  • ***
  • Berichten: 76
Re: Tremissis?
« Reactie #63 Gepost op: november 07, 2019, 19:04:30 pm »
Proficiat Kadan!

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Tremissis?
« Reactie #63 Gepost op: november 07, 2019, 19:04:30 pm »