*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Heel klein verschil in letter...  (gelezen 1665 keer)

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Heel klein verschil in letter...
« Gepost op: november 10, 2018, 22:22:45 pm »
Ze lijken allemaal op elkaar de duppie's van 1944, er is helaas echter een groot verschil... en dat is de letter.
Tussen de D en de P zit zo ongeveer €20.000
Toen ik hem vond was het verschil niet te zien! Dus de hele middag in spanning verder gezocht in afwachting van de schoonmaakbeurt.
Helaas, toch een P. Maar ja, het is een mooi zilveren muntje met een aardige geschiedenis.

http://www.muntenmuseum.com/231907494
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: Heel klein verschil in letter...
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2018, 22:32:36 pm »
ja Framer wat een letter verschil niet  kan allemaal bewerkstelligen in dit geval flink wat geld
en toch nog n mooie vondst.

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Heel klein verschil in letter...
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2018, 22:42:15 pm »
Het blijft toch raar dat eenzelfde zilveren muntje voor de verzamelaar zo'n groot verschil maakt. En dat alleen door de oplage!
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Heel klein verschil in letter...
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2018, 22:45:49 pm »
Volgens een tip van jou Jozef gaat die zwarte aanslag er waarschijnlijk van af met maagzout en citroenzuur, heb ik net gelezen...
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: Heel klein verschil in letter...
« Reactie #4 Gepost op: november 11, 2018, 00:09:23 am »
inderdaad duurd wel lang t geheel in n klein bakje leggen ter grote van n eierdop
deze daar n dag of 3  in laten weken er dan pas tussen duimen wijsvinger met t
 spul eroverheen gaan.
 

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1673
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Heel klein verschil in letter...
« Reactie #5 Gepost op: november 11, 2018, 08:47:02 am »
hier schrik ik toch van, heb er nog nooit bij stil gestaan.
Heb heel wat gevonden maar dit verhaal was mij niet bekent.
Ga mijn album  eens doorspitten en heb gelijk op internet gekeken naar het verhaal.

Enkele stuks nog bekend (R4)

De tien cent Koningin Wilhelmina 1944 D is tijdens de bezetting geslagen in Amerika en bestemd voor Nederland en heeft een oplage van 25.400.000. Van deze oplage zijn slechts enkele stuks in circulatie en daardoor is de tien cent Wilhelmina 1944 D zeer zeldzaam.

De voorzijde van de 10 cent 1944 D Wilhelmina heeft de afbeelding van een portret met opgestoken haar naar links en op de achterzijde staat een 10 cent binnen twee samengebonden eikentakken. Het muntje heeft ten opzichte van voorgaande jaren een grovere uitvoering en hoger reliëf. Let op: er bestaan gevaarlijke vervalsingen van de 10 cent Wilhelmina 1944 D.

De tien cent 1944 D heeft als muntteken een D (Denver) en als muntmeesterteken een eikel. De munt is gemaakt van zilver 640/1000 en heeft een gewicht van 1,4 gram en een doorsnede van 15 mm. en heeft een gekartelde rand.

VEILINGWAARDE IN FDC +/- 27.500 EURO
bron:
http://www.muntenmuseum.com/231907494

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Heel klein verschil in letter...
« Reactie #6 Gepost op: november 11, 2018, 09:42:55 am »
Oef, je zal het maar meemaken. Bedankt voor de tip. Ik kijk eigenlijk nooit naar mogelijke zeldzaamheid van mijn gevonden munten, misschien toch maar eens nalopen.

Groeten arie
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Heel klein verschil in letter...
« Reactie #7 Gepost op: november 11, 2018, 23:15:19 pm »
Ja Laserman ik wist het wel, dus je kunt je wel voorstellen hoe ik die middag gelopen heb! Voor dat het ding schoon was leek die P wel heel erg op een D  :-\
Ik vermoed dat die enkele exemplaren die nog over zijn opzettelijk niet in omloop zijn gebracht. Misschien met voorbedachte rade...

10 cent 1944 Denver
Dit dubbeltje werd geslagen tijdens WO II in Denver in opdracht van de  Nederlandse regering voor sanering van het geld in Nederland na de bevrijding. Vrijwel de hele oplage is direct omgesmolten en gebruikt als terugbetaling voor de VS voor het slaan van deze munten. Ook toen was de zilverwaarde hoger dan die van het dubbeltje.

Ik had de link van het muntenmuseum al bijgevoegd, maar die had je waarschijnlijk over het hoofd gezien ;)
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

caligula

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 221
Re: Heel klein verschil in letter...
« Reactie #8 Gepost op: november 12, 2018, 12:21:16 pm »
Van deze oplage zijn slechts enkele stuks in circulatie en daardoor is de tien cent Wilhelmina 1944 D zeer zeldzaam.

Zelfs dit klopt niet.
Ze zijn door intimi van de producent onrechtmatig meegenomen (gejat dus ;D ) en zijn rechtstreeks als uniek stuk in hun verzameling en die van anderen verdwenen. Deze D duppies zijn dus gewoon nooit in circulatie gebracht en geweest, en kunnen ook nooit verloren zijn.
En ze zijn nooit naar Nederland gegaan dus kunnen hier al helemaal niet verloren zijn.

Grappig hoe dit verhaal van het voor ons niet te vinden duppie regelmatig weer op duikt.  ;D
« Laatst bewerkt op: november 12, 2018, 12:39:45 pm door caligula »

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Heel klein verschil in letter...
« Reactie #9 Gepost op: november 13, 2018, 22:57:02 pm »
Okay, jij was dus ook op de hoogte caligula..., Ik vond het ook al sterk dat wanneer wordt besloten de hele oplage om te smelten er toch nog enkele exemplaren in omloop zijn! Dat noemen ze vooruit kijken. Je zult ze maar hebben.
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

caligula

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 221
Re: Heel klein verschil in letter...
« Reactie #10 Gepost op: november 15, 2018, 17:05:12 pm »
Okay, jij was dus ook op de hoogte caligula...

Ja. Evenals zo'n beetje elke muntverzamelaar dit ook weet omdat dit verhaal vaak beschreven is.
Het is puur en alleen binnen de metaaldetectie dat de hardnekkige ijdele hoop blijft bestaan deze een keer te vinden en dit verhaal weer opduikt. ;D