*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Eigenaardige ring...  (gelezen 1692 keer)

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Eigenaardige ring...
« Gepost op: november 30, 2018, 21:58:34 pm »
Vandaag deze wat eigenaardige ring gepiept. Hij is van massief koper of brons, en uit een stuk vervaardigd. Gevonden in een weiland bij Bemelen, een klein dorpje dat dit jaar zijn 1000+ jubileumjaar viert! De geschiedenis hier gaat al meer dan 1000 jaar terug. Of deze ring ook zo oud is ?
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: Eigenaardige ring...
« Reactie #1 Gepost op: december 01, 2018, 09:22:34 am »
ga dit is aan de achterban navragen zelf ga ik ervan uit van een Romeinse periode Ring hun schijf fibula (Broche )noemde ze Tutulus Fibula daar is hij van geënt voorbeeld Type  Tutulus fibula hier http://metaldetectingartifacts.weebly.com/roman-brooches.html

ik kom hier nog op terug 2e eeuw A.D na Cristus dus

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Eigenaardige ring...
« Reactie #2 Gepost op: december 01, 2018, 20:18:10 pm »
Dank Jozef, hoewel ik niet zeker ben of dit wel Romeins is. Ik weet niet of het verstelbaar sluitsysteem ook door de Romeinen gebruikt werd.
Dit lijkt mij wel een typisch kenmerk.
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

caligula

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 221
Re: Eigenaardige ring...
« Reactie #3 Gepost op: december 01, 2018, 20:37:53 pm »
Supermooi.

JozefHerman

  • Gast
Re: Eigenaardige ring...
« Reactie #4 Gepost op: december 01, 2018, 23:51:32 pm »
deze is n vraagteken vraag waarom omdat deze verstelbaar is naar de dikte van je vinger
dit werd volgens mij vele eeuwen later zo echter hij heeft zn ring gebeuren mee zodat hij
zeer oud oogd vandaar mijn 99% DTM

en n andere kenner ziet deze ring in n ander licht namelijk de deze ;

Der Ring ist eher nicht römischen Ursprung sondern vermutlich dem keltischen Kulturkreis zuzuordnen späte Latenèzeit etwa 100 v.Chr -0.

 

JozefHerman

  • Gast
Re: Eigenaardige ring...
« Reactie #5 Gepost op: december 02, 2018, 16:48:25 pm »
gelijke stand kwa uitkomst fifty /fifty of Kelties of een Romeinse periode Ring hun schijf fibula (Broche )noemde ze Tutulus Fibula

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Eigenaardige ring...
« Reactie #6 Gepost op: december 02, 2018, 23:27:39 pm »
Het blijft een raadsel, via het net is geen overeenkomst te vinden, althans... nog niet.
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1673
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Eigenaardige ring...
« Reactie #7 Gepost op: december 03, 2018, 13:47:11 pm »
hallo Framer,
een aparte vondst,  verstelbare ring  mogelijk Romeins ken ik niet.
Toch ben ik iets wat type betreft tegengekomen.
Wellicht geeft dit enige aanvulling ::)

bron;
https://trinityantiques.co.uk/products/ancient-roman-bronze-ring-circa-2nd-century-ad-04

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Eigenaardige ring...
« Reactie #8 Gepost op: december 06, 2018, 22:47:10 pm »
Bedankt laserman,
Ik heb nogmaals op type gezocht en kwam hier terecht;
bron;  https://veiling.catawiki.nl/kavels/2495159-byzantijns-zilveren-ring-2-9-cm
Deze lijkt erg op de mijne, maar er ontbreekt weer de verstelbaarheid. Het is overigens een damesring zo te zien, diameter is ongeveer 18 mm.
Verder zie ik dat bij bv. Viking of Keltische ringen wel enige vorm van verstelbaarheid aanwezig is, maar dan op een andere wijze.
Zij onderbreken hier de ringvorm waardoor hij makkelijker te verstellen is.
Misschien is het niet verkeerd als ik deze ring ga aanmelden bij PAN, wellicht kunnen ze hem determineren...
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: Eigenaardige ring...
« Reactie #9 Gepost op: december 06, 2018, 23:28:57 pm »
ik zie in geen van beiden gelijkenis in beider Ringen niet enja dan ben ik ook benieuwd bij de Pan en nog n optie mogelijk ouder als Kelties La Tenè periode.

JozefHerman

  • Gast
Re: Eigenaardige ring...
« Reactie #10 Gepost op: december 12, 2018, 08:54:03 am »
Hoi ; Framer de Ring heeft flink wat losgemaakt op n ander buitenlands Forum hun vraag was wat waren zijn bijvondsten o.a munten etc/enzv kun je dit omschrijven nog .
« Laatst bewerkt op: december 12, 2018, 09:03:34 am door JozefHerman »

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Eigenaardige ring...
« Reactie #11 Gepost op: december 12, 2018, 13:39:03 pm »
Hoi ; Framer de Ring heeft flink wat losgemaakt op n ander buitenlands Forum hun vraag was wat waren zijn bijvondsten o.a munten etc/enzv kun je dit omschrijven nog .

De bijvondsten waren niet speciaal en van alle tijden wat bv: WO II spul, Leeuwecenten, en verder afval.
Maar wat ik al eerder vermelde; de plaats heeft een rijke historische achtergrond, die terug gaat tot voor de Romeinen.
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: Eigenaardige ring...
« Reactie #12 Gepost op: december 12, 2018, 15:23:26 pm »
O,k Framer.

JozefHerman

  • Gast
Re: Eigenaardige ring...
« Reactie #13 Gepost op: december 13, 2018, 16:33:40 pm »
de laatste uitslag van DTM  ---Oude Ring Framer;

Finder sagt beifunde: Zeugnisse aus dem Zweiten Weltkrieg, Löwencent (ab ende 19.Jh bis wkII) und weitere Abfälle. Und alt in der nahe. In der nahe sagt nichts über ein genaue platz.
Und zusammen gefunden neben zwei andere ringen, wovon man schön sagt das einer sicher Römisch ist, aber das is er

sicher nicht (ich denke sogar neuzeit) und neben ein 20.Jh ring.
So am ende muss das antwort sein: gefunden mit meist neuzeitlich und vieleight dazu ein spät mittelalter ring. Und dan daneben diese ring (wahrscheinlich auch mittelalter).

Merowich weis schön einige tagen das dieses irreführende oder unvollständig (Warum??) information kommen wurde und warum der andere ring nicht Römisch ist.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De Vinder zegt zijn bijvondsten bestonden uit  spullen van de WW 2  en verder 1x LeeuwenCent eind 19e eeuw en verdere afval en oud in zijn nabijheid --in de nabijheid verklaard niets en nog bijmekaren gevonden itema waren 2x Ringen waarvan men nu reeds zegt eentje is zeker Romeins zeker niet ik denk eerder aan nieuwere tijd en erlangs lag een 20e eeuw Ring
zo op n eind moet t antwoord zijn ;gevonden met meest spullen van de nieuwtijd en misschien erbij ein laat middeleeuwse Ring en dan erlangs de besproken Ring (waarschijnlijk ook Middeleeuws

Merowich weis schön einige tagen das dieses irreführende oder unvollständig (Warum??) information kommen wurde und warum der andere ring nicht Römisch ist.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

JozefHerman

  • Gast
Re: Eigenaardige ring...
« Reactie #14 Gepost op: december 13, 2018, 16:43:54 pm »
eenmaal in de 10 jaren misschien heb je ooit een rare uitkomst wat betreft bodemvondsten geen vergelijkings- materiaal waarvan deze er eentje van is .
een oude Ring waarvan men nog niets weet zijn afkomst of 20eeuws of/of voor mij en andere oogde hij zeer oud maaar t kan natuurlijk ook anders zijn
 
zoals deze persoon ook op n ander buitenlands Forum  aangeeft .