*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Het is een Fibula, maar weer een lastige...  (gelezen 1277 keer)

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Het is een Fibula, maar weer een lastige...
« Gepost op: augustus 10, 2019, 17:19:14 pm »
Vanmiddag uit de grond gehaald, deze Fibula, niet compleet en weer lastig om een determinatie te maken, althans voor mij.
Heeft iemand een idee? Alvast bedankt.
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: Het is een Fibula, maar weer een lastige...
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2019, 17:39:52 pm »
Hoi Framer inderdaad n Fibula genaamd Ogenfibula;is wel flink door de tands destijd goed bewerkt

hier je looke like https://www.portable-antiquities.nl/pan/#/object/public/57700

zijn periode = Datering   5 tot 50 A.D.


framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Het is een Fibula, maar weer een lastige...
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2019, 22:30:18 pm »
Bedankt Jozef voor de snelle reactie. Het is inderdaad een 'oudje' dat had ik gezien. De ogen ontbreken, waarschijnlijk hebben die verder naar beneden gezeten...
Inmiddels mijn vierde Fibula, de vorige die ook nog in deze topic staat is hoogst waarschijnlijk geen Fibula (het bronzen zeepaardje). ik zal Stijn Heeren nog eens mailen naar zijn bevindingen wat het wel kan zijn.
Deze fibula komt van een prachtige akker die ik vanmiddag heb ontdekt. Ik moet wel nog om toestemming vragen, maar bij wijze van test; de eerste 10 meter, zijn veelbelovend.
Het is zo lang ik mij herinner een laagstam fruitboomgaard geweest en is nu voor het eerste jaar met gerst verbouwd en omgeploegd.
Een glooiende helling met uitzicht op Maastricht, waarschijnlijk al in de Romeinse tijd een vruchtbaar land geweest. Ben benieuwd wat hier verder nog vanaf komt! Wordt vervolgd...
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: Het is een Fibula, maar weer een lastige...
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2019, 22:38:57 pm »
krijg al rillingen van adrenaline over mij ik ben benieuwd naar je zoektocht aldaar inieder's Succes Framer
kan zomaar n goede stek worden van je hier ga ik ook altijd voor..

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Het is een Fibula, maar weer een lastige...
« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2019, 22:52:17 pm »
Dat gevoel had ik dus ook Jozef toen ik boven aan die helling stond!, en dat is ook de kick die je krijgt met deze hobby.
Je voelt gewoon dat hier iets moet liggen, een voormalige boomgaard die strak omheind is en waar voorheen niemand is geweest.
De eigenaar woont aan het eind van het stuk dat al gouw een paar hectare is. Daar loop je dus niet zo maar overheen. Ik ken hem verder niet, maar ga toch maar eens met hem praten.
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Het is een Fibula, maar weer een lastige...
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2019, 23:08:39 pm »
Nou, ben dus afgelopen dinsdag bij de eigenaar langs geweest met de vraag of er bezwaren waren om hier te mogen detecteren, zijn vrouw stond mij te woord en vertelde dat er al meerdere mensen waren geweest met diezelfde vraag, helaas was het antwoord, mijn man vind dat niet goed! Daar stond ik dan..., nog denkend dat dit geen probleem zou zijn. Heel jammer, maar heb meteen gezegd dat dit met alle respect begrijpelijk is.
Zo zie je maar dat je niet altijd geluk hebt! Of om het maar met de titel van het Stones liedje te zeggen; You can't always get what you want ...
Het blijft BALEN  :(
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: Het is een Fibula, maar weer een lastige...
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2019, 23:28:50 pm »
Hoi Framer ja ik ken het gevoel dat ze niet willen dat je op hun grond zoekt
maaar misschien links of rechts van hun wel anders gewoon verders pionieren
naar dezelfde gronden enne  goed kijken op Google Aerth Succes.

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Het is een Fibula, maar weer een lastige...
« Reactie #7 Gepost op: augustus 15, 2019, 23:49:43 pm »
Dank Jozef, je begrijpt wat ik bedoel. En ja, ik houd de boel in de gaten, en zal zeker het omliggende gebied grondig gaan omspitten!
Ik maak altijd gebruik van een combinatie van Google aerth en vici.org, met wat aanvullende informatie kom ik dan een heel end.
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Het is een Fibula, maar weer een lastige...
« Reactie #7 Gepost op: augustus 15, 2019, 23:49:43 pm »