*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: had n tijdje terug 1x vierkantje een aangemaakte zilveren munt destijds  (gelezen 1067 keer)

JozefHerman

  • Gast
had n tijdje terug 1x vierkantje een aangemaakte zilveren munt destijds
« Gepost op: augustus 25, 2019, 09:30:08 am »
de driekantjes zilveren muntjes zijn bekend bv uit Curacao van c.a 1800 uit de realen ;
maar zijn de vierkantjes ook bekend kwa betaalmiddel

hier mn vierkantje staat HOL -voorzijde ;
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hans ;Heb je dit niet al eens geplaatst. Deze stukjes rijdersschellingen van Utrecht en Holland zijn geen beschreven exemplaren.
Zij kunnen zeker wel gebruikt zijn, maar daar is verder geen bewijs voor.
Zilversmeden hebben wel een een stukje zilver nodig enz.
Houd ze als curiositeit bij elkaar.
Wel zou ik de geknipte rand duidelijk in beeld willen zien.
Of deze patine overeenkomt met de oppervkte kleur.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jozef ;

Ja;

dat zou goed kunnen al n keer geplaatst of t ware nog anderen maar daar vroeg ik niet deze  vraag of ze bekend zijn in de boeken omdat deze wel bekend zijn van CuraƧao in de 19e eeuw enja verder  meerdere zoekers hebben deze in bezit vandaar moet er meer in stukken zilver of goud gehandeld zijn (?) is toch n valuta per kwart zlv munt

mij lijkt het; als ik in de 17-18 eeuwse vroegere tijd t gewicht aan zilver op n ballancje legde ik daar gewoon met deze verknipte grammen gewoon n artikel kon kopen en zeer zeker gold deze regel ook in t buitenland wat destijds de Provinciƫn inhielden of net over de grens -------t zilver en t goud was toen en nu de valuta of deze nou aangemunt was of niet en misschien in tijd van oorlog of belegering dat deze gangbaar waren

dit had je ook met Romeins geld die halveerde men ook ;of n andere manier  zetten men n klop in n leeg munt plaatje t was destijds gewoon n legale manier van inkopen doen schat ik zo ook in de verdere eeuwen t munt snoeien kan hierin ook n rol gespeeld hebben toch ---O.k  ik zal de randen van deze zilveren er binnen kort op zetten .
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jozef ; Heb;

ze van dik naar dun de 1e 3 fotoos =dik 3mm ;

ook wil ik er dit bij zeggen uiteraard vind je allerlei verploegden munten dus ook in t zilver
maar exact 4kant verploegd heb ik er nog geen ene gezien enja als laatste dit heb is ooit
n exact halve gouden opgedigt dit duit ook aan onderverdeling valuta ----ja de dunne was
n Rijderschelling maar die dikke van 3 millimeter wat zou deze kunnen zijn
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 

JozefHerman

  • Gast
Re: had n tijdje terug 1x vierkantje een aangemaakte zilveren munt destijds
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2019, 09:31:47 am »
Hans ;

Ja Jozef. De zijkanten geven aan, dat het uit die tijd is.
Een mogelijkheid is ook, dat het om falsen gaat, die dunne koper en die dikke lood, dat zou moeten uitvissen.
Dat ze daarom verknipt zijn
Het is inderdaad zo, dat men onderweg de waard betaalde met wat men had, een zilveren knoop van het pak, of
iets gergelijks.
Dat men zo netjes afgehakte stukjes al bij zich had, denk ik niet, maar het zou kunnen.
wat ik al zei. Alleen het is niet offieel. Je kon en kunt ook nu een pak suiker ruilen tegen een kilo appels,
Maar alleen in de oudere historie was de ruilhandel regel. Sinds de munten algemeen werden, kwamen koersen enz.
Alleen in noodgevallen, zal dus , het gaat hier om de 17e en 18e eeuw met materiaal betaald zijn.
Het leukste nog zou zijn, als het vervalsingen zijn, omdat dit zo recht afhakken er professioneel uit ziet.
Dan zijn het numismatische dokumenten, die b.v. bij de schout hebben gelegen als bewijs enz.