*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Keltisch ?  (gelezen 2631 keer)

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Keltisch ?
« Reactie #15 Gepost op: oktober 04, 2019, 00:20:22 am »
Ik heb het voorwerp ontdaan van wat ik noem een kalkachtig omhulsel, dit omhulsel gaf ook die doffe matte uitstraling en was behoorlijk dik waardoor de kleine details niet zichtbaar waren.
Onder deze laag zit dan het mooie bronsgroene patina, wat eerst lichter van kleur is maar na behandeling van micro-wax donkerder kleurt met bijbehorende glans.
Wat nu overblijft is een bronzen ring met 4 uitstulpingen en 2 putjes die symmetrisch van elkaar liggen en op ogen (kunnen) lijken.
Het blijft raadselachtig wat dit voorwerp zou kunnen zijn!, ik heb het voorgelegd aan Vincent van der Veen, Vondstregistrator (regio zuidoost) van PAN.
Zijn antwoord: We hebben een referentietype voor Keltische teugelgeleiders, maar ik ben er alleen niet helemaal van overtuigd dat het hetzelfde type is.( zie afbeelding)
Het is ook moeilijk om van de eerdere foto's een determinatie te maken, ik zal het het aan wat andere deskundigen voorleggen in de hoop dat er een juiste determinatie uit rolt.
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2019, 00:29:14 am door framer »
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: Keltisch ?
« Reactie #16 Gepost op: oktober 04, 2019, 09:29:36 am »
zal ook nog ns rond neusen Framer   :-\ voor dichter bij zn DTM te komen.

caligula

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 221
Re: Keltisch ?
« Reactie #17 Gepost op: oktober 04, 2019, 14:50:43 pm »
Zijn antwoord: We hebben een referentietype voor Keltische teugelgeleiders, maar ik ben er alleen niet helemaal van overtuigd dat het hetzelfde type is.( zie afbeelding)

Sorry maar dan vind ik mijn eerste referentie toch een stuk beter lijken.  ;D

JozefHerman

  • Gast
Re: Keltisch ?
« Reactie #18 Gepost op: oktober 04, 2019, 15:28:51 pm »
bovenkant sleutel is ook nog n optie doordat gat erin
voor een Romeinse periode  Ringsleutel denk ik is hij te klein ?

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Keltisch ?
« Reactie #19 Gepost op: oktober 04, 2019, 21:43:59 pm »
Zijn antwoord: We hebben een referentietype voor Keltische teugelgeleiders, maar ik ben er alleen niet helemaal van overtuigd dat het hetzelfde type is.( zie afbeelding)

Sorry maar dan vind ik mijn eerste referentie toch een stuk beter lijken.  ;D

Ja, dat klopt caligula..., maar zij maken dan ook gebruik van hun eigen referentiekader. (wat overigens vrij uitgebreid is) Opvallende kenmerken worden dan apart vermeld.
Op zich ook niet verkeerd om een vaste referentie er op na te houden, dat is zeg maar de basis om van daaruit de verschillen te benadrukken.
Natuurlijk spreekt  een foto of afbeelding meer tot de verbeelding, maar omdat er soms kleine of grotere verschillen in details zijn maakt het dit ook weer lastig, vandaar.
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

Jozef.

  • Global Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 15323
    • http://www.jozefherman.nl
Re: Keltisch ?
« Reactie #20 Gepost op: oktober 15, 2019, 14:34:27 pm »
Framer nog n opty ;


Beste meneer Herman,

 

Het object heeft inderdaad alle kenmerken van een teugelgeleider uit de Romeinse of late ijzertijd. Hij is alleen een beetje aan de kleine kant. Meestal hebben ze een grotere doorsnede. Ook hebben teugelgeleiders meestal een bevestigingspunt waarmee hij aan de wagen of aan een ander leren onderdeel van het paardentuig vast heeft gezeten. Vaak is dat een ingegoten ijzeren pen of een paddestoelvormige uitstulping. Die zou dan afgebroken moeten zijn. Het is daarom ook goed mogelijk dat het voorwerp een tweede leven heeft gehad.

 

Met vriendelijke groet,

Ronny Meijers
Vrijwilliger collectiebeheer
Bereikbaar op dinsdag- en donderdagmorgen

Museum Het Valkhof
kunst en archeologie
Voor een interessante Archeologische Bodemvondst is het beter deze meteen aan te melden bij het Archeologische Onderzoek Centra de PAN- https://www.portable-antiquities.nl/pan/#/public/about - je verkrijgt daar terdege info & determinatie van het gevonden voorwerp, het-email is pan.fgw@vu.nl

=-->hier doen we dan wel nog het voorwerk van de diverse items in onze vele Rubrieken.

Groetjes Jozef

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Keltisch ?
« Reactie #21 Gepost op: oktober 15, 2019, 23:18:28 pm »
Ik had ook nog een deskundige op dat gebied gevraagd, maar hij kwam er ook niet uit.
Zie citaat;  Na het aanschouwen van het voorwerp dacht ik eerst aan een zogenaamde noppenring (rouelle aux cabochons) uit de vroege Keltische La-Tène-periode maar bij nader inzien mist het object het metaalmeesterschap en makerkwaliteit dat ik bij zulke voorwerpen altijd vaststel.
Wellicht gaat het hier om een voorwerp uit de vroeg-Romeinse periode dat mogelijk thuishoort in een militaire context. Ik denk dan aan een onderdeel van een paardenuitrusting.
Spijtig maar het raadsel is hiermee nog niet opgelost. Succes in uw verdere zoektocht hieromtrent.   

Met vriendelijke groeten,

Catuvolcos

Einde citaat.
We kijken gewoon verder..., met dank Jozef, groet framer
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

Jozef.

  • Global Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 15323
    • http://www.jozefherman.nl
Re: Keltisch ?
« Reactie #22 Gepost op: oktober 23, 2019, 00:01:49 am »
zou zomaar kunnen ; CELTES, ROUELLE 3 cabochons, ZWARTE ZEE 600-400 AVJC 
Voor een interessante Archeologische Bodemvondst is het beter deze meteen aan te melden bij het Archeologische Onderzoek Centra de PAN- https://www.portable-antiquities.nl/pan/#/public/about - je verkrijgt daar terdege info & determinatie van het gevonden voorwerp, het-email is pan.fgw@vu.nl

=-->hier doen we dan wel nog het voorwerk van de diverse items in onze vele Rubrieken.

Groetjes Jozef

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Keltisch ?
« Reactie #23 Gepost op: oktober 24, 2019, 09:53:20 am »
Het onderste lichtgroene ringetje in de afbeelding heeft er wel veel van weg, maar of dat zo is?
Het blijft lastig deze Keltische voorwerpen.
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

Jozef.

  • Global Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 15323
    • http://www.jozefherman.nl
Re: Keltisch ?
« Reactie #24 Gepost op: oktober 24, 2019, 14:58:34 pm »
inderdaad Framer de onderste.
Voor een interessante Archeologische Bodemvondst is het beter deze meteen aan te melden bij het Archeologische Onderzoek Centra de PAN- https://www.portable-antiquities.nl/pan/#/public/about - je verkrijgt daar terdege info & determinatie van het gevonden voorwerp, het-email is pan.fgw@vu.nl

=-->hier doen we dan wel nog het voorwerk van de diverse items in onze vele Rubrieken.

Groetjes Jozef

caligula

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 221
Re: Keltisch ?
« Reactie #25 Gepost op: oktober 24, 2019, 20:20:13 pm »
Rouelles zijn ook omstreden objecten waarvan het doel onbekend is en om die reden ook het individuele bestaan in twijfel getrokken wordt. Vaak gebaseerd op het wiel of zonnewiel wat wel een bekend grafisch design is wat als decoratie op veel objecten en munten voor komt. Dit zonnewiel komt wel vaak voor als onderdelen van objecten maar niet als op zich staand object.
Ik persoonlijk geloof niet in op zich staande rouelles. Jouw ring framer is in mijn ogen onderdeel van een object. Nu nog de vraag welk object.

Jozef.

  • Global Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 15323
    • http://www.jozefherman.nl
Re: Keltisch ?
« Reactie #26 Gepost op: oktober 24, 2019, 21:51:45 pm »
ik ga voor 99% voor de CELTES, ROUELLE 3 en wel met de mooie groene patina de onderste.
Voor een interessante Archeologische Bodemvondst is het beter deze meteen aan te melden bij het Archeologische Onderzoek Centra de PAN- https://www.portable-antiquities.nl/pan/#/public/about - je verkrijgt daar terdege info & determinatie van het gevonden voorwerp, het-email is pan.fgw@vu.nl

=-->hier doen we dan wel nog het voorwerk van de diverse items in onze vele Rubrieken.

Groetjes Jozef

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: Keltisch ?
« Reactie #27 Gepost op: oktober 24, 2019, 22:59:46 pm »
Ik denk dat we er hier niet uitkomen, Keltisch of vroeg Romeins, gebruiksvoorwerp of religieus voorwerp, het blijft gissen.
Bijvoorbeeld een stater is een voorwerp (munt) dat vrij precies te herleiden is, en heeft kenmerken die beschreven zijn.
In dit geval zijn te weinig kenmerken bekend om een goede determinatie te kunnen maken, is mijn idee.
Het gaat de vitrine kast in als mogelijk Keltisch voorwerp..., tot nader inzicht.
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

caligula

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 221
Re: Keltisch ?
« Reactie #28 Gepost op: oktober 27, 2019, 13:37:54 pm »
Ja Rouelle, wie weet. Maar dat zegt nog niets. Rouelle is een vrij leeg begrip.
Een Rouelle is geen op zich staand object. Een Rouelle is een decoratieve vorm gebruikt door de kelten gebruikt om allerhande objecten te decoreren.

Dan nog denk ik niet aan Rouelle aangezien deze toch hele andere kenmerken heeft.
Keltisch/romeins als datering volg ik met vertrouwen.

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Keltisch ?
« Reactie #29 Gepost op: oktober 28, 2019, 18:59:16 pm »
Het blijft raadselachtig wat dit voorwerp zou kunnen zijn!, ik heb het voorgelegd aan Vincent van der Veen, Vondstregistrator (regio zuidoost) van PAN.
Zijn antwoord: We hebben een referentietype voor Keltische teugelgeleiders, maar ik ben er alleen niet helemaal van overtuigd dat het hetzelfde type is.( zie afbeelding)

Das mijn teugelgeleider.
Lijkt er niet echt op.