*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: een oefen patroon voor een Geweer  (gelezen 2354 keer)

Ger

  • Moderator
  • 150+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 218
Re: een oefen patroon voor een Geweer
« Reactie #15 Gepost op: maart 09, 2020, 15:39:53 pm »
Nou je reageerde als volgt:

Exercitiepatronen hebben nooit een gedateerde headstamp. En nooit een losse punt.


Exercitiepatronen hebben andere herkeningstekens, zoals inderdaad kleuren, en ook deuken. En altijd een punt uit een geheel.
Ik bestrijd dat dit een exercitiepatroon is.


Tja, als je zo stellig een antwoord van iemand in twijfel trekt dan kun je een antwoord verwachten wat je misschien minder prettig vindt....
Ik heb 20+ jaar alleen maar munitie verzameld voor ik de overstap naar Duitse blanke wapens gemaakt hebt.

Gr
Ger

caligula

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 221
Re: een oefen patroon voor een Geweer
« Reactie #16 Gepost op: maart 10, 2020, 00:34:32 am »
Hebben we het wel over hetzelfde?
Hebben we het over oefenpatronen of exercitiepatronen?

Al is het ook geen oefenpatroon.

Citaat
Exercitiepatroon - munitie voor vuurwapenen, waarin het buskruit door een onschadelijke stof is vervangen. Dient om de werking van het wapen te leren en bedreven te worden in de bediening [het laden, niet het schieten]. Om vergissingen met scherpe patronen te voorkomen, moet het uiterlijk opvallend gemerkt zijn.A. Lohmeijer.

De foto die jij plaatst overtuigd weinig over de afwezigheid van de headstamp, en lijkt inderdaad uit een stuk gedraaide hulzen met punt zoals ik omschreef.
Waar bij het patroon van dit topic de punt overduidelijk van ander materiaal is dan de huls. Dus kom eens met een overtuiging wat verder gaat dan een plaatje zonder verdere kenmerken of beschrijving.

Ja ik blijf er aan dat dit een samengesteld patroon is. En niet een exercitiepatroon.
En laten we over ervaring nou geen strijd maken want mijn ervaring gaat ook gewoon 20+.


keioloog70

  • Ere Lid
  • 250+ Berichten
  • *
  • Berichten: 382
Re: een oefen patroon voor een Geweer
« Reactie #17 Gepost op: maart 13, 2020, 16:39:55 pm »
De oefenpatronen kaliber .30 (7.62 mm) voor de Garand waren in de tijd dat ik als korporaal-munitiebevoorrading in dienst was - in 1958-1959 - heel simpelweg zonder punt; ze waren afgesloten met een kartonnetje en ze waren vrijwel ongevaarlijk. Dat gold niet voor de oefenpatroon .303 van de Brengun mitrailleur. Die waren namelijk voorzien van houten punten die waren wel degelijk gevaarlijk. Ik heb dat meegemaakt tijdens een oefening in 1958. Een soldaat in opleiding moest even een rechtopstaande Bren vasthouden, maar hij deed dat met zijn hand boven op de loop. Er ging per ongeluk een schot af en het kostte hem twee vingertoppen. Hij was nota bene een concertpianist...

caligula

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 221
Re: een oefen patroon voor een Geweer
« Reactie #18 Gepost op: maart 27, 2020, 14:46:53 pm »
Ik heb als kind in de jaren 70 meerdere van deze hulzen op militaire oefenterreinen gevonden, en omdat jij ze nooit gezien hebt of mee gewerkt hebt is het niet zo?

60 stuks tellende 7.62 mm NAVO exercitie patroon band.
Alle hulzen identieke bodemstempels.
Hoogte 7 cm,lengte:91,5 cm
Deze munitie is gemaakt om de werking en handelingen aan het 7,62 mm MAG machinegeweer te oefenen.

Inderdaad. En zie jij daar bij de hulzen van je foto in de headstamp een jaartal staan?

Ik heb nog nooit een exercitiepatroon gezien met productiedatum (inzake houdbaarheid), aangezien exercitiepatronen eindeloos houdbaar zijn.
Exercitiepatronen hebben nooit een gedateerde headstamp. En nooit een losse punt.

En nogmaal: Vergeet ook niet dat de huls in dit topic een aparte losse punt heeft. In tegenstelling tot de exercitiepatronen welke jij toonde.
Een niet onbelangrijk kenmerk bij het vaststellen dat dit niet een exercitiepatroon is.

Maar het zal wel. Het is wat je/jullie willen dat het is.  8)