*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Een 20e eeuwse bronzen varkenszeug hang medallion van 'n veebondsdag te Veghel,  (gelezen 648 keer)

Jozef.

  • Global Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 15372
    • http://www.jozefherman.nl
Bonds fokveedag

Geschiedenis ook kwasie Koeien https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=82&miadt=235&miaet=14&micode=1142&minr=12815910&miview=ldt
&
https://www.midsummerdairyshow.nl/over-ons/
 
Een 20e eeuwse bronzen varkenszeug hang medallion van 'n veebondsdag te Veghel Die 'n geselecteerde jury uitkoos voor de kwaliteiten van een nummer één de kampioen. Ernaast was er een trotse fokker van het beest op die dag, ik ken er nog eentje die....

 A 19th century bronze pig medallion for one porky winner of the Dutch farmers election in the Netherlands. Also a trophy for the winning champignon the number one.

Varkensproject Haïti een oude alreeds email tussen ;

Zundert, maart 1997.
Haïti is een land in het Caraïbisch gebied tussen Noord- en Zuid-Amerika. Het is het armste land van het westelijk halfrond, en het derde armste land van de wereld. De ongeveer zeven miljoen inwoners lijden al lange tijd onder uitbuiting en geweld.

Zelf heb ik veertien jaar onder de arme Haïtaanse bevolking geleefd en gewerkt. Ik heb er les gegeven in landbouw en veeteelt en alles wat bij het boerenbedrijf behoord.

In Haïti ben ik een nieuw varkensras gaan fokken met Chinese, Canadese en Jamaicaanse varkens. De aankoop van deze fokdieren heeft wel zo'n 40.000 gulden gekost. Dit resistent en productief nieuw ras is nu al in het bezit van vele boeren.

Voordat een boer een fokdier kan ontvangen, moet hij aan bepaalde voorwaarden voldoen:

Hij moet een cursus over veeteelt volgen.
De eerste twee jaren is het varken nog geen eigendom. Hij mag een aantal biggen van dit fokvarken behouden. De overige biggen worden dan aan andere boeren gegeven onder dezelfde voorwaarden. Het derde jaar is het varken zijn eigendom. Er zijn nu ruim 6.000 varkens onder de boeren, en dit aantal breidt zich nog uit. Zo wil ik op verzoek van twee inlandse priesters een nieuw project starten in de plaatsen Pliché en Ducis. Laten we nu samen eens een sommetje maken, zodat U de resultaten ziet van ons werk en Uw giften:

In 1993 is begonnen met 6.000 varkens, waarvan ongeveer 5.000 moedervarkens ieder jaar ongeveer 10 biggen werpen. 1994 zijn dit dus al 50.000 varkens, van ongeveer 100 dollar per stuk, dit is ongeveer 5.000.000 dollar. En dat allemaal onder de arme gezinnen op het platteland! En rekent U maar verder over volgende jaren: 25.000 moedervarkens x 10 biggen = 250.000 varkens à 100 dollar = 25 miljoen dollar, enzovoort.

Nu begrijpt U wat Uw bijdrage doet. Als U een arm boerengezin een jonge big geeft (± 50 gulden) dan is dat een jaar later voor dat gezin geen 50 gulden of één varken meer, maar 11 varkens van 50 gulden per stuk, of 250 gulden als het een groot varken betreft. Ik zou dan graag 200 gezinnen aan een varken willen helpen! Zo komen we op het bedrag van 10.000 gulden.

In al die jaren dat ik in Haïti gewerkt heb onder de arme boeren, en nog steeds met mijn hart daar aanwezig ben, is in mijn binnenste ook iets veranderd. Als je kinderen hebt zien doodgaan van de honger en de ondervoeding, als je zoveel schrijnende armoede hebt gezien, dan gebeurt er in jezelf ook wat.

Je gaat anders denken als je mensen in mensonwaardige omstandigheden ziet leven, die het noodzakelijkste moeten missen. Je voelt je onmacht, je voelt je verantwoordelijkheid. Je gaat anders leven.

Het maakt je soms eenzaam, en geeft je het gevoel niet begrepen te worden. Tegelijk weet en ondervind ik dat het niet zo is. Het is fijn mensen te ontmoeten, die aandacht hebben voor de onbekende en minder bedeelde medemens. Dat kind, die vrouw, die man is evenveel mens als U en ik: we hebben elkaar nodig!

Bijzonder hartelijk dank!

Gerard van Wezel

Broeder Gerard van Wezel
Abdij Maria Toevlucht
Ruchphenseweg 38
4882 KC Zundert
Nederland

Telefoon: 00 31 76 5974251
Telefax: 00 31 76 5976077
Email: haiti@broedergerard.nl
Voor een interessante Archeologische Bodemvondst is het beter deze meteen aan te melden bij het Archeologische Onderzoek Centra de PAN- https://www.portable-antiquities.nl/pan/#/public/about - je verkrijgt daar terdege info & determinatie van het gevonden voorwerp, het-email is pan.fgw@vu.nl

=-->hier doen we dan wel nog het voorwerk van de diverse items in onze vele Rubrieken.

Groetjes Jozef

soldaat

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 466
Re: Een 20e eeuwse bronzen varkenszeug hang medallion van 'n veebondsdag te Veghel,
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2020, 15:03:47 pm »
Mooie behanger heb er zelf ook een paar mogen vinden varkens koe en met een paard

keioloog70

  • Ere Lid
  • 250+ Berichten
  • *
  • Berichten: 382
Re: Een 20e eeuwse bronzen varkenszeug hang medallion van 'n veebondsdag te Veghel,
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2020, 15:30:32 pm »
Duidelijk te zien dat dit een ander ras is dan de hedendaagse varkens. Dit beest is langgerekt en heeft hangoren, het (veredeld) Duits landvarken. De tegenwoordige varkens zijn compacter, met steile oren. Ze zijn gebaseerd op het Engelse Yorkshire ras.

Keioloog70

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Een 20e eeuwse bronzen varkenszeug hang medallion van 'n veebondsdag te Veghel,
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2020, 15:30:32 pm »