*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Schedepuntbeschermers met een uit de 18eeuwse periode,  (gelezen 613 keer)

Jozef.

  • Global Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 15387
    • http://www.jozefherman.nl
Schedepuntbeschermers met een uit de 18eeuwse periode,
« Gepost op: mei 14, 2020, 08:52:38 am »
Diverse verschillende koperen  bewerkte Schedepunt beschermers met een uit de 17/18/19 eeuwse periode;

 n uitzonderlijke mooie bewerkte met klimmende Leeuwen erop daar tussen in een Familiewapen.De tweede van links van de bovenstaande schedepunt beschermers af is gevonden met graafwerkzaamheden in 2003 aan de riolen en leidingen op De binnenplaats van kasteel Maurick - Vught en heeft het wapen erop staan wat daar tegen de voorgevel aan hangt word straks bijgewerkt met het Familie wapen van herkomst. bovenstaande beschermers periode 16-17e eeuws Waarschijnlijk dat mat familie wapen 17e eeuws.

Een aantal zwaard – dolk - schedehouders deze voorkwamen dat ’t mes - dolk of zwaard Onder uit de schedes prikten of scheurden met hunner scherpen metaalpunt onderaan en dat men zichzelf dan verwonden auw...........er bestonden vele modellen en varianten.

Nog meer: diverse schedepuntbeschermers, 1400-1700 AD.

Ze waren gemaakt van bot, tin, lood, brons, koper, zilver, goud van tin lood dan waren ze van Spaanse makelarij uit de 80 jarige oorlog

De tekst in de bovenste Banner DIEU ET MON DROIT staat er ook exact zo op moest ik meteen denken aan de leuze: "DIEU ET MON DROIT". Die werd voor het eerst door Henry V van Engeland gebruikt in de 15e eeuw en betekend letterlijk: God en mijn recht, maar kan ook worden geïnterpreteerd als "mijn door God gegeven recht te regeren", of

"God en mijn rechter (zwaard) hand". Ik denk dus dat je het in die hoek moet zoeken; in de hoek van Engelse vorsten. De leuze staat zelfs nu nog in het wapen van het Engelse koningshuis en die van de regering. In de onderste Banner staat het woord en is zo Compleet -- IMPROVED de woord zetting IMPROVED kan ook nog zo gelezen worden IMP ROVED R ook een

P of een kan zijn dan krijg je dit dus IMPPOVED of IMPBROVED anyway denk als ik het Heraldisch Wapen te pakken heb met daarin de 3 staande Leeuwen links boven 3 staande leeuwen rechts onder in het midden van het kleine wapentje ook een leeuw daar links en rechts van het wapen staat links een klimmende leeuw die in zijn rechter poot het schild omklemd en buitenkant rechts van dit wapen staat een eenhoorn. Helemaal bovenop het wapen staat ook n staande Leeuw.

En zou heel goed kunnen dat het uit Engeland komt ben benieuwd misschien weet iemand anders ook een aanvulling erop -- alleen ik weet niet of dat bij hun ook de Franse lelie bekent was op hun leger items destijds die er achter op staan bij de naad afsluiting keerzijde deze weburls de 1e is het wapen beter te zien.

www.hogehoeden.nl/wapens.html

Hoop toch op ontmaskering van het Item. Misschien is het wel van deze hoge Piet geweest Willem III van onderstaande url of een van de Hollandse cq. Engelse Officieren uit deze Leger periode van en tussen 1635---1672 Heb het in de omgeving van Den Bosch gevonden destijds ken het ook zijn dat hogere Engelse officieren zo een bewerkte schede punt hadden of was dit weggelegd voor een hoger persoon namelijk Willem III deze die het Heraldiek Wapen in de 17e eeuw voerden.

In februari werd Willem III benoemd tot Kapitein - Generaal. Zijn eerste optreden als legeraanvoerder was weinig gelukkig. De meeste soldaten van de Republiek bevonden zich in de drie grote zuidelijke vestingen: Breda, 's-Hertogenbosch en Maastricht. Het Franse leger liet deze machtige vestingsteden echter letterlijk links liggen en viel in juni

langs de Rijn Gelderland binnen door de Betuwe. Willems kleine veldlegertje viel spontaan uiteen. De IJssel steden wisten niet hoe snel ze zich moesten overgeven; Willem viel met de resten van zijn strijdmacht terug op Utrecht waar hij de poorten echter voor hem gesloten vond: de Utrechtse burgerij had weinig trek in een belegering en liet de Fransen binnen.


Sabel, bestemd voor infanterie van het Staatse Leger, 18e eeuw
https://www.nmm.nl/zoeken-in-de-collectie/detail/289912/
&
http://www.oudheidkamertwente.nl/index.php?p=Musealia%20collectie&na=27
&
https://www.rijksmuseum.nl/nl/rijksstudio/kunstwerken/dolken-sabels-degens
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor een interessante Archeologische Bodemvondst is het beter deze meteen aan te melden bij het Archeologische Onderzoek Centra de PAN- https://www.portable-antiquities.nl/pan/#/public/about - je verkrijgt daar terdege info & determinatie van het gevonden voorwerp, het-email is pan.fgw@vu.nl

=-->hier doen we dan wel nog het voorwerk van de diverse items in onze vele Rubrieken.

Groetjes Jozef

Jozef.

  • Global Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 15387
    • http://www.jozefherman.nl
Re: Schedepuntbeschermers met een uit de 18eeuwse periode,
« Reactie #1 Gepost op: april 03, 2023, 00:06:07 am »
Nieuws vanuit Engenland betreft de Zwaardschede beschermer met Latijnse text;;

The motto DIEU ET MON DROIT means "God and my right" and was adopted as the Royal motto for England by Henry VI (1386-1422). However, this Royal coat of arms does not show any fleur-de-lys so will be post 1800. It appears to have a small shield in the centre which is called an 'inescutcheon' which looks to have lots of fine detail that has suffered from wear. But there is just enough for me to be quite sure that it is that of the arms of Hanover. So putting all that together I feel it is dated circa 1801-1816 (George III) and these arms were used to denote the Act of Union between Great Britain and Ireland in 1801.
I'm not sure about the other word(s) yet as I can't find any connection yet.
A really interesting find, was it found in this country Jozef?

Vertaald indeze ;

Het motto DIEU ET MON DROIT betekent "God en mijn recht" en werd door Henry VI (1386-1422) als het koninklijke motto voor Engeland aangenomen. Dit koninklijke wapen toont echter geen fleur-de-lys en zal dus na 1800 zijn. Het lijkt een klein schild in het midden te hebben dat een 'inescutcheon' wordt genoemd en dat veel fijne details lijkt te hebben geleden van slijtage. Maar er is net genoeg voor mij om er zeker van te zijn dat het dat van het wapen van Hannover is. Dus als ik dat allemaal samenvoeg, denk ik dat het gedateerd is rond 1801-1816 (George III) en deze wapens werden gebruikt om de Act of Union tussen Groot-Brittannië en Ierland in 1801 aan te duiden.
Ik ben nog niet zeker van de andere woorden omdat ik nog geen verband kan vinden.
Een heel interessante vondst, is die in dit land gevonden, Jozef?
« Laatst bewerkt op: april 03, 2023, 00:16:48 am door JozefHerman »
Voor een interessante Archeologische Bodemvondst is het beter deze meteen aan te melden bij het Archeologische Onderzoek Centra de PAN- https://www.portable-antiquities.nl/pan/#/public/about - je verkrijgt daar terdege info & determinatie van het gevonden voorwerp, het-email is pan.fgw@vu.nl

=-->hier doen we dan wel nog het voorwerk van de diverse items in onze vele Rubrieken.

Groetjes Jozef

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Schedepuntbeschermers met een uit de 18eeuwse periode,
« Reactie #1 Gepost op: april 03, 2023, 00:06:07 am »