*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Pendant  (gelezen 4245 keer)

Nico

  • Gast
Pendant
« Gepost op: november 03, 2010, 08:25:13 am »
Om maar meteen de daad bij het woord te voegen, deze vondst is van een paar weken terug, en dit vind ik persoonlijk een hele mooie.
Het is een pendant, een soort van versiering van paardentuig, er zitten nog resten van verguldsel op. Datering is 13e-14e eeuw.  De afmetingen zijn 33 mm hoog, 28 mm breed.
Graag hoor ik jullie mening. Bedankt, Nico.

« Laatst bewerkt op: januari 20, 2014, 14:52:54 pm door creep »

Nico

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: november 03, 2010, 08:26:03 am »
Andere kant:

Johan

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 209
Hey Nico
« Reactie #2 Gepost op: november 03, 2010, 18:25:32 pm »
Leuke Vondst;

jammer dat er niet meer vergulsel op zit
lagen er geen muntjes in zn omgeving ??

grts;Johan

ShadowX5

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 176
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: november 03, 2010, 18:56:05 pm »
:neutral: Volgens mij is dit geen pendant. Dit is een stukje beslag, een pendant met de leeftijd die jij beschrijft heeft namelijk een oog aan de bovenzijde. Dit stukje beslag heeft wel de vorm van een pendant. :roll:
Wees gegroet,

Marc
________________________
Detector: Troy Shadow X5

Nico

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: november 03, 2010, 18:58:07 pm »
De rest van de vondsten waren een paar gespen, duitjes, en een heleboel musketkogels. Allemaal jonger als deze pendant dus, maar het is wel een oud gebied, dus ik ga daar zeker nog een keer terug.

Nico

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: november 03, 2010, 19:05:35 pm »
Citaat van: "ShadowX5"
:neutral: Volgens mij is dit geen pendant. Dit is een stukje beslag, een pendant met de leeftijd die jij beschrijft heeft namelijk een oog aan de bovenzijde. Dit stukje beslag heeft wel de vorm van een pendant. :roll:

Nou, dit type wordt ook wel harness stud genoemd, op deze site staan er wel een paar: http://www.ukdfd.co.uk/ukdfddata/showca ... 16&ppuser=  
Met name de 7e van boven lijkt er sterk op. Die heeft ook een zelfde knopje aan de achterkant.

ShadowX5

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 176
Re
« Reactie #6 Gepost op: november 03, 2010, 19:16:06 pm »
Citaat van: Nico
Citaat van: ShadowX5
:neutral: Volgens mij is dit geen pendant. Dit is een stukje beslag, een pendant met de leeftijd die jij beschrijft heeft namelijk een oog aan de bovenzijde. Dit stukje beslag heeft wel de vorm van een pendant. <!-- s:roll: -->:roll:<!-- s:roll: -->
Nou, dit type wordt ook wel harness stud genoemd, op deze site staan er wel een paar: <!-- m -->http://www.ukdfd.co.uk/ukdfddata/showca ... 16&ppuser=<!-- m --> 
Met name de 7e van boven lijkt er sterk op. Die heeft ook een zelfde knopje aan de achterkant.

Een stud is geen pendant ...
Wees gegroet,

Marc
________________________
Detector: Troy Shadow X5

Nico

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: november 03, 2010, 19:30:36 pm »
Citaat van: "ShadowX5"
Citaat van: "Nico"
Citaat van: "ShadowX5"
:neutral: Volgens mij is dit geen pendant. Dit is een stukje beslag, een pendant met de leeftijd die jij beschrijft heeft namelijk een oog aan de bovenzijde. Dit stukje beslag heeft wel de vorm van een pendant. :roll:
Nou, dit type wordt ook wel harness stud genoemd, op deze site staan er wel een paar: http://www.ukdfd.co.uk/ukdfddata/showca ... 16&ppuser=  
Met name de 7e van boven lijkt er sterk op. Die heeft ook een zelfde knopje aan de achterkant.

Een stud is geen pendant ...


OK, ik ging ervanuit dat een stud een bepaald type pendant is, de functie is ook hetzelfde.
Alleen hangt een pendant aan het oogje, en deze stud zit door het leer heen gestoken.
Kun je je verder wel vinden in de datering, ik heb weinig andere voorbeelden op internet kunnen vinden.

Nico

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: november 03, 2010, 19:40:05 pm »

hans44

  • Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 2053
  • Verzamelaar munten en token tot 1600
re
« Reactie #9 Gepost op: november 03, 2010, 19:42:08 pm »
Er zijn pendantjes, van 3 bij 2,5 enz. voor de middeleeuwse paardenpendanten:  
http://www.theinterestingshop.com/pages ... dants.html

ShadowX5

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 176
(Geen onderwerp)
« Reactie #10 Gepost op: november 03, 2010, 20:33:15 pm »
De datering ... ik stel voor dat je hem mee neemt naar de MBC bijeenkomst dan kan ik hem live bekijken. Het is een mooie vondst, wat maakt het uit hoe oud iets exact is. Als je op een akker duiten vindt uit de 18de eeuw misschien 17de eeuw, dan is het vreemd als je dan 1 ding vindt uit een periode 3 / 4 honderd jaar vroeger. Dat kan in het rivierengebied, maar op het Brabantse zand is er door de tijd alleen maar zand bijgekomen. Hier in het Brabantse (ik ga ervan uit dat je hem niet van de stort hebt) hebben ook niet heel veel mensen in de middeleeuwen rond gelopen met een pendant of zoiets aan hun kleding/paard ... veel te arm. Aan een pendant kon je namelijk zien bij welke heer of bij welke rijke familie de drager of het paard toebehoorde.
Wees gegroet,

Marc
________________________
Detector: Troy Shadow X5

Nico

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #11 Gepost op: november 03, 2010, 21:04:50 pm »
Het is inderdaad de enige vondst daar, van die leeftijd. Maar het is wel een oude lokatie, dus kan het best.
We hebben er ook niet lang gezocht, daar kan het ook aan liggen, vandaar dat ik ook nog terug wil maar dat is er nog niet van gekomen.
Ik neem hem wel mee, in de hand is toch anders als van een foto. Ik meen er het wapen van Cuijk of Grave in te herkennen, die hebben beide van die balken in het wapen.
Groeten, Nico.

hans44

  • Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 2053
  • Verzamelaar munten en token tot 1600
re
« Reactie #12 Gepost op: november 04, 2010, 06:57:18 am »
Met een beetje goede wil kun je wel het wapen van Cuyk er in zien.
Het is wel zo, dat op de pendants vaak ook fantasiewapens werden gebruikt,
die soms ook wel op een bestaand wapen waren ge-ent. Cuyk was in die
tijd niet onbelangrijk. Er waren ook munten van Cuyk.
Heb klein stukje aangegeven, waar een van de vogeltjes staat, je kan er
meer vaag onderscheiden.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2014, 18:53:58 pm door Attilax »

Nico

  • Gast
Re
« Reactie #13 Gepost op: november 04, 2010, 16:55:04 pm »
Met een beetje fantasie kun je inderdaad een paar vogeltjes onderscheiden, maar wel heel vaag. Op sommige plaatsen is de afbeelding nog wat vuil, maar ik wil er niet teveel meer aan doen, om de laatste restjes verguldsel niet te verliezen.
Ter vergelijking het wapen va Cuyk:

Bron: http://www.kleipijp.nl/Publicaties/wapenvankuik.htm
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2014, 14:53:30 pm door creep »