*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Belgie  (gelezen 10798 keer)

will.D

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 172
Belgie
« Gepost op: januari 19, 2011, 14:32:34 pm »
De regels in België zijn als volgt:

In Vlaanderen is de wetgeving inzake het zoeken met detectors versoepeld. Mits men zich aan de normaal geldende regels houdt, mag er gezocht worden. In Wallonië daarentegen is de wetgeving strenger geworden. Met name in de Ardennen waar in de twee wereldoorlogen hevig is gevochten, is het absoluut verboden naar militaire artefacten te zoeken. Boswachters zorgen voor de handhaving. Artikel 9 van het decreet van 30 juni 1993, met een wijziging van 28 februari 2003 van de wet- en regelgeving van de afdeling Monumenten en Landschappen van Vlaanderen, bepaalt het volgende: 'Het is verboden om zonder of in afwijking van een schriftelijke vergunning van de Executieve of haar gemachtigde, detectoren, inzonderheid metaaldetectoren, te gebruiken om archeologische monumenten op te sporen en te verzamelen. De Executieve stelt de vergunningsprocedure vast. Het gebruik van detectoren kan slechts worden vergund in het kader van een toepassing van artikel 6 § 1 vergunde opgraving'.

Na jaren van allerlei achterhoedegevechten tussen zoekers en archeologische autoriteiten die veel schade hebben toegebracht aan de onderlinge relaties, is het totaalverbod dus van de baan. In principe mag er gezocht worden zolang men niet speciaal op zoek gaat naar 'monumenten'. Het nieuwe decreet is voor tweeërlei uitleg vatbaar. Daarom wordt er nu door de minister van Financiën, Begroting en Ruimtelijke Ordening aan een decreetwijziging gewerkt.
Citaat uit stuk 92 (2004-2005) - Nr. 1, blz 101 van de 'Beleidsnota Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen' van het Vlaams Parlement:
"Een goed afgebakende structurele samenwerking (tussen detector amateurs en professionele archeologen) kan een basis vormen voor een toekomstige decreetwijziging die het beoefenen van metaaldetectie in Vlaanderen legaal maakt"

Goed nieuws voor de Vlaamse zoekers. Nu is het zaak een volwaardige vereniging uit de grond te stampen die op niveau met de autoriteiten kan overleggen.

Het melden van archeologische munten en voorwerpen vindt nog plaats via musea en met name via het 'Provinciaal Gallo- Romeins museum te Tongeren. Alle meldingen horen tenslotte terecht te komen in de 'Centrale Archeologische Inventaris', afdeling vondstmelding. Dit is een onderdeel van het 'Instituut voor het Archeologisch Patrimonium' Koning Albert II laan 19, bus 5 B-1210 Brussel, België. Aanmelden kan ook via internet.

edwin666

  • 1000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 1683
  • wat hebben we toch een mooie hobbie....
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: januari 19, 2011, 20:31:06 pm »
waarvan akte
zoekt en gij zult vinden....

fiero

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 569
  • Het hoeft geen goud te zijn, als ik maar wat vind
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2011, 20:56:46 pm »
Hallo,

Dinsdag 8 maart breng ik mijn zoon naar een vriendje in Emblem gemeente Ranst in Belgie
en denk dat ik daar de dag ga door brengen met mijn MD
Hoe zit het met daar zoeken?.............heb ook al een mail gestuurd naar de Gemeente Ranst, maar hoor daar niks van
Weet iemand of je daar (of in de omgeving) mag zoeken?

Gr Dennis
Minelab E-trac

edwin666

  • 1000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 1683
  • wat hebben we toch een mooie hobbie....
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: maart 01, 2011, 21:05:52 pm »
dennis jongen, ik weet niet eens waar t ligt.....o ja, google earth!!!
grtz edwin
zoekt en gij zult vinden....

fiero

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 569
  • Het hoeft geen goud te zijn, als ik maar wat vind
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: maart 01, 2011, 21:13:05 pm »
Hahaha vlak bij Lier, onder Antwerpen ergens
Minelab E-trac

edwin666

  • 1000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 1683
  • wat hebben we toch een mooie hobbie....
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: maart 01, 2011, 21:15:36 pm »
dennis ik heb t gezien is niet eens zo gek ver hier vandaan....dinsdag heb ik en afspraak bij de tatoo boer, ff wat in mn nek bij laten zz en een draak op mn been.....is ook leuk en weer veel te lang geleden....anders hadden we misschien wel wat af kunnen spreken...volgende keer beter
grtz edwin
zoekt en gij zult vinden....

fiero

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 569
  • Het hoeft geen goud te zijn, als ik maar wat vind
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: maart 01, 2011, 21:41:14 pm »
Dat is jammer......ik zal van de week maar eens bellen naar de gemeente daar
tattoo's zijn leuk, ik ga binnenkort met mijn dochter naar de tattoo shop ze wil er ook 1 ..........en ik mag er niet meer van mijn vrouw! :evil:  hahaha
Minelab E-trac

edwin666

  • 1000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 1683
  • wat hebben we toch een mooie hobbie....
(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: maart 01, 2011, 23:08:28 pm »
ach, mijn vrouw doet gezellig mee.....mijn kids zijn nog iets te klein voor plakplaatjes, maar goed voorbeeld doet volgen toch?
grtz edwin
zoekt en gij zult vinden....

fiero

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 569
  • Het hoeft geen goud te zijn, als ik maar wat vind
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: maart 02, 2011, 17:54:28 pm »
Citaat van: "fiero"
Hallo,

Dinsdag 8 maart breng ik mijn zoon naar een vriendje in Emblem gemeente Ranst in Belgie
en denk dat ik daar de dag ga door brengen met mijn MD
Hoe zit het met daar zoeken?.............heb ook al een mail gestuurd naar de Gemeente Ranst, maar hoor daar niks van
Weet iemand of je daar (of in de omgeving) mag zoeken?

Gr Dennis


Vandaag bericht gehad van de gemeente Ranst:

Geachte,

Voor het gemeentebestuur is dit geen probleem mits u toestemming hebt van de eigenaar.

Met vriendelijke groeten.

N. Mertens
Adm. medewerker.


Dus mag daar gaan zoeken  :1:
Minelab E-trac

edwin666

  • 1000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 1683
  • wat hebben we toch een mooie hobbie....
(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: maart 02, 2011, 18:28:01 pm »
kijk, das goed nieuws.... die belgen doen overal wat langer over he....ben benieuwd wat je gaat vinden...succes!! :1:
zoekt en gij zult vinden....

fiero

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 569
  • Het hoeft geen goud te zijn, als ik maar wat vind
(Geen onderwerp)
« Reactie #10 Gepost op: maart 02, 2011, 20:09:16 pm »
Ja duurt ff...........Ben ook benieuwd.........eerst nog een boer vinden die toesteming geeft................en zal de vondsten hier plaatsen op het form

UPDATE: vondsten waren niet veel  :mrgreen:
Minelab E-trac

Kadan

  • Gast

diggerstu

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 370
Re: Belgie
« Reactie #12 Gepost op: september 30, 2014, 18:45:50 pm »
besides Ardennes!!! are you allowed to search in belguim? gr stuart
ik zoeken met xp deus met 11 coil. + garrett pinpointer
groetjes  stuart

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Belgie
« Reactie #13 Gepost op: september 30, 2014, 19:23:27 pm »
Metaaldetector wetgeving Belgie

Wetgeving Metaaldetectie in België


In Vlaanderen is de wetgeving inzake het zoeken met detectors versoepeld. Mits men zich aan de normaal geldende regels houdt, mag er gezocht worden. In Wallonië daarentegen is de wetgeving strenger geworden. Met name in de Ardennen waar in de twee wereldoorlogen hevig is gevochten, is het absoluut verboden naar militaire artefacten te zoeken. Boswachters zorgen voor de handhaving. Artikel 9 van het decreet van 30 juni 1993, met een wijziging van 28 februari 2003 van de wet- en regelgeving van de afdeling Monumenten en Landschappen van Vlaanderen, bepaalt het volgende: 'Het is verboden om zonder of in afwijking van een schriftelijke vergunning van de Executieve of haar gemachtigde, detectoren, inzonderheid metaaldetectoren, te gebruiken om archeologische monumenten op te sporen en te verzamelen. De Executieve stelt de vergunningsprocedure vast. Het gebruik van detectoren kan slechts worden vergund in het kader van een toepassing van artikel 6 § 1 vergunde opgraving'.

Na jaren van allerlei achterhoedegevechten tussen zoekers en archeologische autoriteiten die veel schade hebben toegebracht aan de onderlinge relaties,is het totaalverbod dus van de baan. In principe mag er gezocht worden zolang men niet speciaal op zoek gaat naar 'monumenten'. Het nieuwe decreet is voor tweeërlei uitleg vatbaar. Daarom wordt er nu door de minister van Financiën, Begroting en Ruimtelijke Ordening aan een decreetswijziging gewerkt.Citaat uit stuk 92 (2004-2005) - Nr. 1, blz 101 van de 'Beleidsnota Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen' van het Vlaams Parlement:

"Een goed afgebakende structurele samenwerking (tussen detectoramateurs en professionele archeologen) kan een basis vormen voor een toekomstige decreetswijziging die het beoefenen van metaaldetectie in Vlaanderen legaal maakt" Goed nieuws voor de Vlaamse zoekers. Nu is het zaak een volwaardige vereniging uit de grond te stampen die op niveau met de autoriteiten kan overleggen. Het melden van archeologische munten en voorwerpen vindt nog plaats via musea en met name via het 'Provinciaal Gallo-romeins museum' te Tongeren. Alle meldingen horen tenslotte terecht te komen in de 'Centrale Archeologische Inventaris', afdeling vondstmelding. Dit is een onderdeel van het 'Instituut voor het Archeologisch Patrimonium' Koning Albert II laan 19, bus 5 B-1210 Brussel, België. Aanmelden kan ook via het internet.

 

Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend

Bron: goudzoekendoejezo.com
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1675
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Belgie
« Reactie #14 Gepost op: september 30, 2014, 20:04:07 pm »
Beste Arie,
misschien dat ik me vergis, maar volgens mij zie ik geen verschil met wat Will in 2011 heeft geplaatst.

Groet laserman.
« Laatst bewerkt op: september 30, 2014, 20:15:52 pm door laserman »