*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Onderzoek Universiteit Leiden :o  (gelezen 3816 keer)

Kadan

  • Gast
Onderzoek Universiteit Leiden :o
« Gepost op: maart 07, 2012, 20:06:41 pm »
Net op een ander forum een bericht gelezen wat ik hier ook wel even wil melden.
Er is een onderzoek gedaan door een aantal studenten van de faculteit Archeologie aan de Universiteit te Leiden.
Hierin is onderzoek gedaan naar de illegale verkoop van voorwerpen die archeologische waarden hebben.
Hierin zijn een aantal site's en forums bekeken. Waaronder Pieppiep en ook Jozef Hermans site en forum. Hierbij de link naar het dokument en hier volgen enkele stukjes uit dat onderzoek:

"The answer to the additional question that has been answered above, can be seen as an advice to the Cultural Heritage Inspectorate.
It has become clear that the Internet contributes to the selling of archaeological objects on a tremendous scale. At the moment, the nature and the size of archaeological objects offered on private websites are nevertheless of such a marginal degree that immediate actions are not necessary. When actions turn out to be necessary in the future (for example because of an increase of the e-commerce), the primary focus should be on the Internet forums. The soft spots of these forums, the closed character and difficult accessibility, are important features to consider in the fight against the illicit
trade of cultural goods. By keeping an eye on changes taking place it is very possible to counter any problems and threats that might rise in the near future.
A more important means to fight the (illicit) e-commerce of archaeological objects is to first raise awareness by the general public and the buyers and dealers of archaeological objects. Although professional dealers may know that what they are doing is wrong, it is the question if this is also the case with (individual) dealers that are active on private websites. Informing the users of the websites that it is prohibited to sell cultural property can be a first step in getting a better view of the e-commerce of archaeological objects. Also, the importance of official organizations and databases as ARCHIS and NUMIS should be underlined."

Ook dit:

Personal note of the researchers
On a personal note, we were quite surprised to see such an amount of archaeological goods being dealt and sold online. Especially considering how ‘open’ some of these people are: plotting pieces of land and selling objects for a low amount of money without any shame or even any realization that they are harming the Dutch cultural heritage. The fact that some of the Internet forums were shielded off from the public raised our concern. We suspect that a lot more is being dealt and sold than is officially made clear. As archaeologists in the making, we sincerely hope that this research will raise awareness to do whatever possible in order to prevent the (illicit) trade of cultural goods online for the protection of our cultural heritage and raise importance amongst others on the value of archaeological goods.

Veel leesplezier.
Maar ook jij Jozef zit in het verdachte bankje...... wat is daarop je antwoord?  :P
Best triest om wat musketkogels aan te merken als archeologisch waardevol.........  :o

groeten Kadan.  8)

http://www.erfgoedinspectie.nl/uploads/publications/ecommerce_and_archaeology__an_investigation_into_the_supply_and_demand_of_dutch_archaeological_objects_on_the_internet.pdf

ik weet niet of we dit al te serieus moeten nemen.

creep

  • Gast
Re: Onderzoek Universiteit Leiden :o
« Reactie #1 Gepost op: maart 07, 2012, 22:09:54 pm »
Het beste is je vondsten mee je graf in te nemen dan hebben ze er over 2000 jaar ook nog wat aan als ze je opgraven.

brabantbiker

  • 10+ Berichten
  • **
  • Berichten: 19
Re: Onderzoek Universiteit Leiden :o
« Reactie #2 Gepost op: maart 07, 2012, 22:35:06 pm »
tis smakeloos maar t erge is dat ze er mee wegkomen en hun onze toekomstige regelgevers worden
denk dat er veel van godfreid schijvens kunnen leren die juicht het toe omdat we dingen vinden die hun daar nooit gezocht hadden en gewoon aanmelden wat moet

JozefHerman

  • Gast
Re: Onderzoek Universiteit Leiden :o
« Reactie #3 Gepost op: maart 07, 2012, 22:49:13 pm »
Even Dit;

ten aanzien raar beklaagde bankje ;

Iedereen weet;

dat ik mn gevonden bodemvondsten regelmatig verkoop of verruil daar is niets mis mee ik ken er meerdere ; en van clandestiene trade daar heb ik geen weet van  daar houd ik me ook niet mee bezig in dit verkeerde circuit

en ja zie me zelf Metaaldetecting parallel lopen met de Wet zoals vele andere Detector hobbyisten.

zandhaas

  • Gast
Re: Onderzoek Universiteit Leiden :o
« Reactie #4 Gepost op: maart 08, 2012, 00:19:10 am »
Wij weten dat ook Jozef  :D
Men kan bij het aanmelden van vondsten aangeven dat men interesse heeft. Men heeft dan eerste recht om tegen een redelijke (door derden bepaalde) prijs aan te kopen. Wil men het niet dan is het gewoon van jou.

Eens stond ik bij een open dag op een opgraving. Raapte een maat van mij een stukje ijzertijd-aardewerk met radstempel van de grote berg zand.
Hij ter plekke even netjes aangegeven bij de archeoloog, en die wilde het niet eens. "Neem maar mee. wij hebben genoeg en dit is toch een niet te catalogiseren losse vondst uit de bovenlaag".

Denkt die miep van dat rapport nou echt dat archeologen zitten te wachten op alle meldingen van een duit van 1770 en alle musketkogeltjes?

JozefHerman

  • Gast
Re: Onderzoek Universiteit Leiden :o
« Reactie #5 Gepost op: maart 08, 2012, 00:44:00 am »
Ja Zandhaas ;

er zitten vele mensen met Functie & betekenis in de knoop met & door onze fijne hobby
en kramen her en der rare dingen in t rond .

Peer

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 945
Re: Onderzoek Universiteit Leiden :o
« Reactie #6 Gepost op: maart 08, 2012, 02:23:07 am »
Ik vind de uitspraak van de onderzoekers echt schandalig,  om te zeggen dat wij het  nederlandse erfgoed schaden ,
als we het  bijvoorbeeld  over fibulas hebben , dan komt bijna al de informatie van , misschien wel 90 % van metaaldetector
hobbyisten , die geheel uit eigen overweging en goede wil hun vondsten melden en beschrijven .
Ook doen deze hobyisten veel moeite en tijd , om deze te zoeken op akkers die al 50 jaar omgeploegd worden,
vervuild worden met drijfmest , wat alles kapot maakt , maar deze mensen hebben liever dat alles blijft liggen waar het ligt
zodat niemand er meer iets aan heeft . Dan gaan ze ook nog eens op forums zitten gluren , zodat ze weer wat te rodelen hebben om
punten te kunnen scoren , om hun zielige raportje te schrijven . Dus wat ook inhoud dat somige ook op dit forum zich aangemeld hebben
om te gluren . Ik ben blij dat de argeologen , die ik gesproken heb wel blij zijn met ons , en ons werk wel kunnen waarderen ,
inplaats van een stel hobyisten uit te maken voor een criminele verkoop bende , die zich onder schuilnamen op het forum begeven .
Dus heren onderzoekers aangezien jullie je hier ook op het forum begeven , geef maar eens comentaar op dit verhaal hier . 

hans44

  • Ere Lid
  • 2000+ Berichten
  • *
  • Berichten: 2053
  • Verzamelaar munten en token tot 1600
Re: Onderzoek Universiteit Leiden :o
« Reactie #7 Gepost op: maart 08, 2012, 06:00:13 am »
Wat ik hindelijk vind, dat je geen reactie krijgt als je werkelijk iets belangrijks hebt. Het Numis onderzoek wordt opgeheven, maar ze zijn in het algemeen de samenleven aan het onleefbaar maken. 400 euro, als DENKEN dat je een papiertje weggooid, terwijl wij giftig lood opruimen enz. Het is niet alleen deze hobby die men kapot wil maken. Ook de natuur leverd alleen boetes, Zelf rijdt men in een auto over de natuur en de voetpaden. Men moet meer naar het respekt voor de mede mens terug. De wereld is van niemand. Te veel regeltjes, en totaal geen rechten meer. Zelf de rechten van de mens worden grof geschonden. Sorry ik moet dit even kwijt.

zandhaas

  • Gast
Re: Onderzoek Universiteit Leiden :o
« Reactie #8 Gepost op: maart 08, 2012, 12:02:30 pm »
Tjah Hans. Is dat niet overal hetzelfde?
Dat de profi een hoger presterende amateur altijd onderuit zal proberen te halen?
Dat een ander in woord laten "onderpresteren" makkelijker is dan zelf boven-presteren.
Om uiteindelijk zijn eigen vermeende "niveau" te waarborgen?

 ;D ;)

@Peer
Je ziet wel dat wij net zo goed over hun kunnen "roddelen" en hun "prestaties" kunnen ondermijnen dan zij over ons. 't Is zo makkelijk, beter deed men het niet  :-X
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2012, 16:34:38 pm door zandhaas »

Jozef

  • Gast
Re: Onderzoek Universiteit Leiden :o
« Reactie #9 Gepost op: maart 08, 2012, 12:45:15 pm »
Enja;

wat ik te horen heb gekregen van onze volledig ingevulde aanmelding"s formulieren van ons nieuw gevonden item en mede door ons ingediend &ingevult  kwa voorgeschreven Wet ;schijnen al vele jaren door bezuiniging van  personeel en andere vele besparingen niet meer onderzocht te worden en stapelen zich nu  als grof vuil op .

Tip ;kunnen deze Gegoede Kenners Archeologische Rijksambtenaren niet beter n zeteltje claimen bij onze welverdiende Forums en van daaruit bepalen om een gevonden zeldzaam item zelf daarin dit belangrijke aanmelding werk te verrichten zodat deze inlichting dan wel bewaart blijft voor ons en voor t Cultureel nageslacht

zandhaas

  • Gast
Re: Onderzoek Universiteit Leiden :o
« Reactie #10 Gepost op: maart 08, 2012, 16:33:20 pm »
Tip ;kunnen deze Gegoede Kenners Archeologische Rijksambtenaren niet beter n zeteltje claimen bij onze welverdiende Forums en van daaruit bepalen om een gevonden zeldzaam item zelf daarin dit belangrijke aanmelding werk te verrichten zodat deze inlichting dan wel bewaart blijft voor ons en voor t Cultureel nageslacht

Er is op een ander forum een samenwerking geweest, tussen Numis (geloof ik) en Muntenbodemvondsten.
Inmiddels wegbezuinigd :-\

Ik vind dit overigens een héle goede tip. Maar gaat imo niet werken (zie 1 reactie eerder van me, 1e paragraaf).

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Onderzoek Universiteit Leiden :o
« Reactie #10 Gepost op: maart 08, 2012, 16:33:20 pm »