*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Voorjaars zoekdag 17 maart Susteren De Detectoramateur  (gelezen 2444 keer)

Kadan

  • Gast
Voorjaars zoekdag 17 maart Susteren De Detectoramateur
« Gepost op: maart 09, 2012, 16:05:25 pm »
Voorjaars zoekdag 17 maart Susteren

Daar waar Nederland letterlijk op zijn smalst is, vindt u Susteren. Slechts 4,8 km breed grenst Susteren in het oosten aan Duitsland en in het westen aan België. Susteren is een van de oudste plaatsen van Limburg en kent een oude historie. In 711 wordt SUESTRA zoals Susteren toen werd genoemd al vermeld. Susteren is onstaan rond een al in de 8e eeuw gesticht klooster.

Het klooster zou gebouwd zijn door hofmeier Pepijn van Herstal en diens vrouw en op 2 maart 714 aan St. Willibrord zijn geschonken Het klooster zou in 882 door de Noormannen verwoest zijn, maar vrij snel erna weer opgebouwd. Het was nu echter een nonnen­klooster geworden. De naam Susteren werd overigens al ver voor de stichting van het nonnenklooster gebruikt en stamt van een Keltisch woord.

In 2005 werd door een detector­amateur op een akker in het vlakbij Susteren gelegen Echt, de eerste Keltische muntschat van Nederland gevonden. Er werden in totaal 17 zilveren ‘regenboogschoteltjes’ gevonden. Deze vondst bevestigt dat de Nederrijnse regio, en met name de Limburgse Maasvallei, behoort tot de invloedssfeer van de Keltische La Tène cultuur. In deze omgeving van Susteren worden ook regelmatig Romeinse vondsten gedaan.
Tientallen prijzen w.o.:
-     Detectors
-     Tumbler
-     Koptelefoons
-     Detectorstandaards
-     Waardebonnen
-     Boeken
-     Digtale weegschaaltjes, enz. enz.
Drie jaar geleden hebben we op dezelfde locatie in Susteren ook een zoekdag gehouden. Er wordt nu grotendeels gezocht op andere (grote) akkers dan de vorige zoekdag. Wij kunnen natuurlijk geen mooie vondsten garanderen, maar vorige keer werden er leuke vondsten gedaan.

Tijdens de zoekdag zijn er prijspenningen verstopt, waarmee leuke mooie en grote prijzen zijn te winnen. Veel zoekers komen niet alleen voor de wedstrijd maar ook voor het determineren van vondsten of voor de gezelligheid.

Deze dag zijn we wederom te gast bij Hippisch centrum manege Katsbek in Susteren. Onder het genot van een bakje koffie of een pilsje kunt u gegevens uitwisselen met andere zoekers, vondsten laten fotograferen, meedoen met de vondst van de dag, en nog veel meer. De zoekdag is ook altijd een ideale gelegenheid om de nieuwste detectors te bekijken en te testen. Natuurlijk kunt u hier ook allerhande boeken (oud en nieuw), schepjes, hoezen, schotels en andere accessoires kopen. Er zijn deze dag volop aanbiedingen.

De DDA-zoekdag is een activiteit voor het hele gezin. Ook deze keer is er een jeugdwedstrijd (t/m 12 jaar).
Programma

09.00 Zaal open
10.00 Opening voorzitter
10.30 1e zoekwedstrijd
12.30 Jeugdwedstrijd t/m 12 jaar
14.00 2e zoekwedstrijd
16.30 Prijsuitreiking
Deelname zoekwedstrijden

Prijs: leden en DDA-steunleden € 15,00 p.p.
Prijs: niet leden € 20,00 p.p.
Gezinsleden van betalende DDA-leden kunnen uiteraard ook deelnemen aan de zoekwedstrijden. Zij ontvangen € 5 familiekorting en betalen € 15,00 voor deelname.

Opgave als nieuw lid is natuurlijk mogelijk (betaling lidmaatschap op de zoekdag).
Bezoekers die alleen voor determinatie, of uit belangstelling komen, zijn uiteraard van harte welkom. Toegang gratis!
Locatie

Hippisch centrum manege Katsbek
Oude Rijksweg Zuid 58
6114 RD Susteren
www.katsbek.nl
Determinatieteam

Een determinatieteam is aanwezig om uw vondsten te bekijken, o.a.:

A. Pol (Geldmuseum) - munten
R. Holtman - gewichten
R. Reijnen - Romeins (munten)
D. Dijs - algemeen-modern
D.J. de Wit - muntgewichten
W. Spoelder - metaalv. vroege middeleeuwen
W. v.d. Brandhof - Romeins
Fotografie

Fotografen zijn aanwezig om uw mooiste en interessantste vondsten te fotograferen.

Sponsors zoekdag: o.a. Fa. Detect - Gesink, Gelan detectiesystemen, D.J. Laan Handelsonderneming, MidHolland detectoren, Detector Plaza, Ik zoek een boek, enz.

http://detectoramateur.nl/zoekdagen/voorjaars-zoekdag-17-maart.html
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2014, 09:26:32 am door Attilax »

Kadan

  • Gast
Re: Voorjaars zoekdag 17 maart Susteren De Detectoramateur
« Reactie #1 Gepost op: maart 12, 2012, 14:34:44 pm »
iemand van hier die er nog heen gaat?

Peer

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 945
Re: Voorjaars zoekdag 17 maart Susteren De Detectoramateur
« Reactie #2 Gepost op: maart 12, 2012, 19:19:43 pm »
lijkt me wel leuk , ga je mee dan ?

Kadan

  • Gast
Re: Voorjaars zoekdag 17 maart Susteren De Detectoramateur
« Reactie #3 Gepost op: maart 12, 2012, 20:36:01 pm »
ik twijfelde omdat ik 2x naar een zoekdag geweest ben en er niks vond en aan vond.
en om uiteindelijk alleen 100km te rijden om te kijken vind ik misschien wat veel.
ga jij wel dan? ben je lid en heb je je opgegeven/ingeschreven dan?

Peer

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 945
Re: Voorjaars zoekdag 17 maart Susteren De Detectoramateur
« Reactie #4 Gepost op: maart 12, 2012, 22:10:36 pm »
ik ga niet alleen , ik ben geen lid of ingeschreven , maar volgen mij ligt daar toch wel wat in limbo .

zandhaas

  • Gast
Re: Voorjaars zoekdag 17 maart Susteren De Detectoramateur
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2012, 17:34:32 pm »
ik twijfelde ...

Ga je kadan? Ik niet.
Zullen wij met zijn 2en een minizoekdagje houden? Heb afgelopen week nog even gekeken.
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2012, 11:05:24 am door zandhaas »

stefan-39

  • 50+ Berichten
  • ***
  • Berichten: 51
Re: Voorjaars zoekdag 17 maart Susteren De Detectoramateur
« Reactie #6 Gepost op: maart 16, 2012, 00:16:26 am »
ik ga er wel heen lijkt me wel eens spannend

mvg Stefan
je moet er maar net overheen zwaaien

zandhaas

  • Gast
Re: Voorjaars zoekdag 17 maart Susteren De Detectoramateur
« Reactie #7 Gepost op: maart 16, 2012, 11:05:53 am »
Voor diegenen die wel gaan in elk geval veel succes en plezier toegewenst.