*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Tremissis verzoek van plaatsing gouden muntje van mn zoek kennis zonder P.c  (gelezen 1835 keer)

JozefHerman

  • Gast
Deze Gouwe ;

Had hij gevonden tevens is Hij gedetermineerd door de Tremissis Kenner ;A.Pol
als  zijnde ;

 Hartelijk dank voor deze interessante vondstmelding! Dit is inderdaad een tremissis van Dorestat, althans "bijna". Het betreft een nabootsing "uit die tijd" van de munten van Madelinus, dus wel 7e eeuws echter niet geslagen door Madelinus en in Dorestat zelf maar wel met die persoons- en plaatsnaam erop. De imitator gaf zichzelf niet bloot, hij volgde een populair voorbeeld (om zijn werk gemakkelijker af te kunnen zetten, denk ik). We geven dit soort daarom tegenwoordig de naam "pseudo-Madelinustype".
Van dit type ken ik ondertussen zo'n 500 exemplaren en ze zijn bijna allemaal een beetje anders. Ook deze wijkt weer af van de rest, in die zin dat het voorzijde-omschrift (waar standaard op de originelen DORESTATIFIT staat) hier ID……STVTFII te lezen geeft. Op de nabootsingen staan de wildste verbasteringen van de plaatsnaam, maar eentje die met ID begint kende ik tot dusver niet; de V is natuurlijk 'gewoon' een omgedraaide A. Op de keerzijde kun je – als je weet dat op de echte MADELINVSM staat – hier ……VELINVVSM en met enige fantasie ook nog ……DELINVVSM lezen, als je tenminste rekening houdt met het feit dat letters soms vervormd zijn.

https://www.jozefherman.nl/munten/html/gouden-tremissis.html
« Laatst bewerkt op: september 05, 2019, 16:36:44 pm door JozefHerman »

Munten Bodemvondsten Club Forum