*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: PTT Knoop - PTT 1897-1928  (gelezen 9379 keer)

JozefHerman

  • Gast
PTT Knoop - PTT 1897-1928
« Gepost op: november 16, 2013, 16:12:12 pm »
De Knoop met kroon Lijkt ;

op n Willem I munt ???

zijn datering dan waarschijnlijk 1830
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2014, 18:01:11 pm door creep »

coinmaster

  • Gast
  • 2000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 2996
  • XP adventis 2
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #1 Gepost op: november 16, 2013, 17:12:52 pm »
Had volgensmij wel met een koning willem te maken ja... Degene die veel van knopen weet zal het beter kunnen determineren ;D

zandhaas

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #2 Gepost op: november 16, 2013, 18:22:49 pm »
PTT knoop 1897-1928

JozefHerman

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #3 Gepost op: november 17, 2013, 00:55:42 am »
Ik;

zet hier deze vast neer morgen mn info literatuur ;over de bovenste W.knoop

http://www.indienstvanoranje.nl/idvo/index.php/bijzondere-artikelen.html

denk dat t Boek t bij t rechte eind heeft komt dan nog wel zn periode ??????
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2014, 12:32:13 pm door creep »

JozefHerman

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #4 Gepost op: november 17, 2013, 12:11:36 pm »
Deze ;

Determinatie haal ik uit mn eigen boek & andere gegevens ;

en deze was n vorige Determinatie word denk ik <iene> minne mutte tien pond grutte tien.................

http://www.jozefherman.nl/mbc-forum/index.php?topic=3890.0

Er zijn ongetwijfeld variaties;
Maar ik denk deze: PTT 1897-1928.
Dus WIII-Wilhelmina.
Oorspronkelijk Rijksbetaalmeester,
later ambtenaar PTT.

===========================================================

Inderdaad; waarschijnlijk zélfs Willem 1

Joris

=======================================================

« Laatst bewerkt op: januari 20, 2014, 12:32:44 pm door creep »

JozefHerman

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #5 Gepost op: november 17, 2013, 14:50:03 pm »
Persoonlijk ;

denk ik dat de periode 1830 niet verkeerd is wat ik ver hierboven en ook Joris al aangeeft  voor deze vroege Leger Dienst Knoop met de letter W van Willem I  erop ;

ik baseer dit 99.9% op dit Feit;

Nadat de Franse keizer Napoleon in 1813 was verslagen, was Nederland weer zelfstandig. Voor de Franse bezetting was Nederland een republiek geweest. Nu wilde Nederland toch liever een koning. De zoon van de vroegere stadhouder Willem V werd als koning gevraagd. Zijn antwoord was ja en in 1813 werd hij koning Willem I. Nederland was niet langer een groep van gewesten die samenwerkten, maar een echte eenheid. Willem kreeg in het nieuwe land de hoofdrol.

========================================================================

http://entoen.nu/koningwillem1/po

De Belgen zagen Willem I niet zitten
Willem I deed veel goed voor het land. Toch viel hij bij de Belgen niet in de smaak. Veel Belgen zagen in hem een koning die alle macht voor zichzelf wilde. Goed ontwikkelde en rijke Belgen wilden meer inspraak en daar wilde de koning niet van horen.
Ook de Belgische katholieken waren niet blij met de koning. Willem I was protestant, maar bemoeide zich toch met de opleiding van de katholieke priesters.
In 1830 was het genoeg en brak er een opstand uit. Dit begon in Brussel toen daar in de schouwburg een lied werd gezongen: 'Amour sacré de la patrie' (Heilige liefde voor het vaderland).

« Laatst bewerkt op: januari 20, 2014, 12:32:58 pm door creep »

zandhaas

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #6 Gepost op: november 18, 2013, 17:19:55 pm »
hier de referentie Jozef :D
http://www.collectiegelderland.nl/musea/codamuseum/voorwerp-V03560/embed

qua datering klopt dat precies.
in de legers 1930 had men niet de 2delige knopen en het oogje zoals de knoop die jij in het starttopic plaatste. de legers van tot pakweg 1850 hadden vol gegoten of rond een vulling gegoten knopen.
met 2-piece zit je op zijn vroegst bij de legers vanaf willem 2.
wilhelmina hanteerde ook de sierlijke W, wat overeenkomt met de PTT-knoop ;)
« Laatst bewerkt op: november 18, 2013, 17:27:12 pm door zandhaas »

JozefHerman

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #7 Gepost op: november 18, 2013, 18:55:45 pm »
Hallo Zandhaas;

Goede Informatie van jou Messing knoop daarover  voor mij was t simpel geweest om jou hierin Ja te geven dat jou  determinatie  O.k is

echter waren t niet zo dat hier n splinter theorie in bezit

vandaar mn vorige verwoording met n anders licht t zijnde waarschijnlijk Postdienstknoop

Nr 1 ik belees in mijn lectuur dat mn knoop n Militairen Dienstknoop is
Nr 2 zelf heb ik ooit n Willem I kwartje gevonden met de sierlijke W erop

jij zegt deze W is van Wilhelmina en ik denk  doordat Willem I deze zelfde W op zijn Muntjes voerden o.a de 10/25cent dat hij ook de W op zijn troepenmacht voerde een ding ben ik al wijzer ja dat klopt hij had dezelfde W op de onder officieren pakken zitten echter deze waren verzilvert

nu toen ik mn rood koperen W knoop vond dacht ik meteen aan deze Willem I kwartjes en niet meteen aan de Wilhelmina Kwartjes want daar staan deze niet op

ernaast Joris geeft daar Willem I aan misschien dat hij daar wel gegoede lectuur van heeft waarom hij deze naam invult

vandaar dat ik nu ff remisse in t spel gooit met deze W knoop ook van belang is als ik n item in de grond vind met n terdege tand des tijd op t voorwerp dan schat ik zo zijn tijd in lijkt me waarschijnlijk 100jaar van mn knoop ernaast de jouwe is van messing de mijne van rood koper jou knoop meet 20mm de mijne 23 mm enja zoals ik al aangaf er zit n splinter Theorie in deze met mn aangegeven feiten en lectuur --------------------------->

ik kom hier ongetwijfeld op terug als mn bewijs niet sluitend is tegenover de jouwe

=======================================================================

« Laatst bewerkt op: januari 20, 2014, 12:33:16 pm door creep »

zandhaas

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #8 Gepost op: november 18, 2013, 19:11:47 pm »
Hallo Zandhaas;

Goede Informatie van jou Messing knoop daarover  voor mij was t simpel geweest om jou hierin Ja te geven dat jou  determinatie  O.k is

echter waren t niet zo dat hier n splinter theorie in bezit

vandaar mn vorige verwoording met n anders licht t zijnde waarschijnlijk Postdienstknoop

Nr 1 ik belees in mijn lectuur dat mn knoop n Militairen Dienstknoop is
Nr 2 zelf heb ik ooit n Willem I kwartje gevonden met de sierlijke W erop

jij zegt deze W is van Wilhelmina en ik denk  doordat Willem I deze zelfde W op zijn Muntjes voerden o.a de 10/25cent dat hij ook de W op zijn troepenmacht voerde een ding ben ik al wijzer ja dat klopt hij had dezelfde W op de onder officieren pakken zitten echter deze waren verzilvert

heb je het stukje ook gelezen over de militaire knopen in 2 stukken??? ;)

de ptt-knoop referentie komt van een museum, dus niet echt theorie.

en mijn omschrijving van de 2-piece knopen komt vanuit persoonlijke kennis. vele tientallen gedetermineerde militaire knopen liggen hier van napoleon tot ww2, uit binnen- en buitenland.
de militaire knopen tot wII waren vol gegoten, en ook dat is geen theorie.

succes met het zoeken van je referentie  ;D . ben benieuwd of je hem vindt, want ik ken hem niet.

zandhaas

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #9 Gepost op: november 18, 2013, 19:17:48 pm »
btw, zo zagen de uniformknopen eruit in de tijd van willem I zijn legers.

http://dnu.nu/sites/default/files/imagecache/full_465/beeld/2010/04/knoop.jpg

zandhaas

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #10 Gepost op: november 18, 2013, 19:34:55 pm »
heb even wat kenmerkende punten aangegeven. in vergelijking met de beiden knopen, en verschillen met de WI W.
verschillen ook nog bovenop de verschillende wijze van productie zoals hierboven al aangegeven.

zie je de overeenkomsten? de lusjes die overeenkomen, en zelfs de 2 uitsteeksels op de krul?
die ene kronkel aangegeven met de rode pijl loopt zelfs geheel tegengesteld met de gekrulde W van WI.
;)

theorie ligt soms ver van de rationele praktijk.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2014, 12:47:01 pm door creep »

JozefHerman

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #11 Gepost op: november 18, 2013, 19:36:25 pm »
inderdaad Zandhaas

maar inderdaad ook Jozef;

Het Koninklijk Besluit van 25 november 1831, waarbij de oprichting en samenstelling van het
Korps Jagers van Cleerens werd geregeld, bevatte ook een tweetal artikelen betreffende de
kleding, bewapening en uitrusting. Deze luidden als volgt:
 
`Art. 8.
De kleedmg bij genoemd Korps wordt bepaald als volgt.
 
TENUE VOOR OFFICIEREN.
Schakot volgens het gewoon model, met een Zilver Jagt Hoorntje, waarop de letter W,

zandhaas

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #12 Gepost op: november 18, 2013, 19:38:41 pm »
inderdaad Zandhaas

maar inderdaad ook Jozef;

Het Koninklijk Besluit van 25 november 1831, waarbij de oprichting en samenstelling van het
Korps Jagers van Cleerens werd geregeld, bevatte ook een tweetal artikelen betreffende de
kleding, bewapening en uitrusting. Deze luidden als volgt:
 
`Art. 8.
De kleedmg bij genoemd Korps wordt bepaald als volgt.
 
TENUE VOOR OFFICIEREN.
Schakot volgens het gewoon model, met een Zilver Jagt Hoorntje, waarop de letter W,

ja Jozef? waar op jou knoop staat dan de jachthoorn van de jagers?
deze tekst gaat over een geheel andere knoop. de knoop uit dit topic is zéker geen knoop van de jagers.

de foto's hierboven zijn toch duidelijk genoeg???

JozefHerman

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #13 Gepost op: november 18, 2013, 19:45:20 pm »
Als laatste Zandhaas;

wil ik hierin nog n laatste Clue aangeven jou W is n open gewerkte de mijne is Dicht kwa letter zetting
& boekstaaf ernaast heb ik deze vraag ook mede hierdoor  met mn spinter theorie verklaring van jou hierop nu aan andere kenners over legt ik hoop natuurlijk dat er n juist antwoord uit komt dan heb ik ook mn berusting in

verder was dit mn nog net niet laatste antwoord hierin wel mn voorlaatste ik hoop dat jij gelijk krijgt moeten dan nog ff wachten op n 3e antwoord en uitkomst hierin inieders bedankt voor je goed weer woord erin .

zandhaas

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #14 Gepost op: november 18, 2013, 19:50:29 pm »
de teksten die je geeft kloppen niet met de knoop.

dit hieronder zijn knopen van jagers.
de middelste uit de tijd van willem 1, en dit zijn géén 2-piece buttons. de rechtse op de foto wel, maar dat is ook een latere willem II en III.

ook voor mij is dit de laatste reactie hierop.

graag zie ik een referentie van een gelijkende knoop Jozef. er zijn genoeg sites met legerknopen voorhanden waar nagenoeg alle legerknopen op te vinden zijn.
vooralsnog is mijn determinatie met referentie voorzien van aanvullende uitleg het meest kloppende.
mijn determinaties is dan ook géén theorie.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2014, 12:33:49 pm door creep »

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #14 Gepost op: november 18, 2013, 19:50:29 pm »