*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: FF KIJKE NAAR DEZE BRILJANTE ZOEKTIPS...............  (gelezen 4467 keer)

Jeroen v R.

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 211
FF KIJKE NAAR DEZE BRILJANTE ZOEKTIPS...............
« Gepost op: mei 24, 2008, 23:21:45 pm »
Hallo zoekers; n paar tips




Om gewoon munten of kleine voorwerpen goed te kunnen bewaren tijdens een zoektocht, is een filmkokertje gevuld met vochtige watten een veilige bewaarplaats. Plastic medicijnpotjes lenen zich ook uitstekend hiervoor
TIP
2 Verwijder zo nu en dan de beschermkap van je zoekschijf, zand en kristalisatie kunnen storingen veroorzaken, reinigen dus!!
TIP
3 P.V.C. plakband ideaal voor een goede/juiste bevestiging van de schoteldraad naar de bedieningskast van de detector, klitteband kan ook.


--------------------------------------------------------------------------------

Reinig gevonden munten of voorwerpen niet op de zoekplek, voordat je het weet is het onherstelbaar beschadigt. TIP
4
Kijk niet te veel naar andere zoekcollega's, concentreer je op de signalen van de detector TIP
5
Zoek niet te snel en hou de zoekschotel op de juiste afstand t.o.v. de bodem TIP
6


--------------------------------------------------------------------------------

TIP
7 Gooi een kapotte ondersteel niet weg, reperatie is vaak mogelijk. Zelf zoek ik nogsteeds met 2 zelfgerepareerde onderstelen
TIP
8 Een plastic boodschappentasje om je zoekschijf voorkomt vervuiling van de bekleding in de auto. En vergeet je autosleutels niet. Mij is het 1 keer overkomen, sleutels in de kofferbak
TIP
9 Houd je aan de reglementen.
Neem al het afvalmetaal mee. waarom?: voor een beter milieu, zo voorkom je dat je tweemaal hetzelfde vindt omdat je het hebt laten liggen, Ook kun je extra centen verdienen, want de oudmetaalhandelaar betaald uit.


--------------------------------------------------------------------------------

Extra benodigheden om je zoektocht niet vroegtijdig te moeten staken:
-Opgeladen accupack of reserve-batterijen
-Schep
-Ondersteel, plastic bout en moer
-Koptelefoon
-Plastic zak voor bescherming bedieningskast bij regen
-Regenjas en laarsen
-Toestemming TIP
10

 
Munten- of veilingscatologi zijn soms gratis verkrijgbaar bij diverse veilinghuizen. Vraag ze aan, zo krijg je een mooi naslagwerk om je vondsten te determineren, bovendien krijg je enige prijsindicatie van munten en penningen TIP
11

 
Bewaar fragmenten of afgebroken voorwerpen, soms vindt je een ander deel. Het voorwerp kan dan gereconstrueerd worden. TIP
12


--------------------------------------------------------------------------------

TIP
13 Maak gebruik van Forums/Vraagbakken op de diverse sites. Soms weet een collega-zoeker het antwoord op jou vraag.
TIP
14 Als je een voorwerp invet met zuurvrije vaseline, ga dan eens met een haarföhn erover.
TIP
15 Als het licht gevroren heeft, reageert een detector beter. Mij is dit al diverse keren opgevallen, het nadeel is alleen dat graven moeilijk gaat.


--------------------------------------------------------------------------------

Zoeklocaties/mogelijke vindplaatsen, vraag wel eerst toestemming en hou je aan de monumentenwet: Akkers,enken,gronddepots,bouwplaatsen,speeltuinen,oude kerkpaden,langs oude wegen(bv. hessenweg,enkweg,molenweg enz.),stranden,parken,rivieren,grachten,vijvers,

recreatiegelegenheden,feestterreinen(oranjefeest-kermis),oude stortplaatsen,braakliggende terreinen,rondom oude muziektenten,bermen,heuvels of hoogste punt in vlak landschap,tuinbouwakker boomgaarden,bramenstruiken,oude zwembaden,natuurlijke ijsbanen,sloten,rondom boerderijen en oude marktplaatsen. TIP
16

 
 Een tip voor het 'fotograferen' van vondsten: sommige voorwerpen kun je gewoon op een flatbedscanner leggen.
17

 
Ik gebruik batik was en vaseline, die doe ik samen en doe ze in een metalen pan en verhit dit:Dan de vondst erin en even laten pruttelen. Het vocht verdampt en de was vult mooi alle porien en zorgt voor een mooi geheel: Dan af laten koelen, even afvegen en klaar is de vondst. Pas wel op, kan even spatteren. Batik was is in bijna elke hobbyzaak te koop. Andere transparante was kan ook. TIP
18


--------------------------------------------------------------------------------

TIP
19 Oude tandenborstels kun je goed gebruiken om vondsten schoon te borstelen; door even met een suède lapje over koperen of bronzen munten te wrijven krijgt men een mooie glans, bijvoorbeeld duiten en centen. Doe dit niet bij zilveren/gouden of dunne muntjes.
TIP
20 Wordt lid van een vereniging, bijvoorbeeld: De Detector Amateur of de Coinhunters. Ook kun je lid worden van archeologische of historische verenigingen. Je kennis wordt hierdoor uitgebreid, de clubbladen- en verenigingsbladen zijn goede naslagwerken om je vondsten te determineren, bovendien blijf je op de hoogte van de nieuwste ontwikkeling op detectorgebied, archeologie en historie.
TIP
21 Houd je aan de regels en meldt bijzondere vondsten aan bij stadsarcheoloog, provinciaal archeoloog en munten en penningen bij het Koninklijke Penningkabinet. Zie voor adressen en telefoonnummers sites van ROB en KPK.
============================================================
============================================================
=================================================
TIP 21 Houd je aan de regels en meldt bijzondere vondsten aan bij stadsarcheoloog, provinciaal archeoloog en munten en penningen bij.

U kunt ze ter attentie van Onderzoeker Bodemvondsten zenden naar: Rijksdienst voor het
Cultureelerfgoed email: f.driedijk@cultureelerfgoed.nl .

Zet er wel bij waarover het gaat,dus de informatie die je ook op het vondstenformulier vermeld hebt.
===============================================================
=====================================Meldplicht====================
===============================================================
=========
Het is een wettelijke plicht om in de bodem gevonden objecten van oudheidkundige waarde te melden (Monumentenwet 1988 artikel 47). Meldformulieren zijn te vinden op de website van de Rijksdienst voor het Cultureelerfgoed., http://www.archeologieinnederland.nl/

Vondsten aanmelden een kleine moeite;

Het aanmelden van vondsten kun je gewoon digitaal via de website doen.
de link voor het aanmelden van vondsten is: http://www.archeologieinnederland.nl/bronnen-en-kaarten/archis
aan de rechterkant zie je een formulier staan waar je op kunt klikken.

op een nieuwe tabblad zie je de vondstmeldingsformulier staan.rechtstreekse link: http://fd7.formdesk.com/archis/Meldinge ... sformulier
 

coördinaten

Er wordt o.a ook gevraagd om de coördinaten.De rijksoverheid gebruikt niet de coordianten die vermeld worden bij google maps of google earth. Dit zijn namelijk standaard coördinaten voor o.a gps systemen.

De coördinaten die wel gebruikt worden bij de overheid zijn de Rijksdriehoeks coördinaten (ook wel RD coördinaten genoemd)deze worden namelijk landelijk gebruikt bij onder andere het kadaster, overheidsinstanties, gemeentes.

Om de X,Y coördinaten te noteren moet je deze dus omrekenen.een simpele oplossing is een converter. hierin plaats je de coördinaten die bij google maps of google earth getoond worden.

De convertor berekend dan vanzelf de R.D coördinaten die je nodig hebt voor het invullen van het formulier.
de link hiervoor is : http://www.gpscoordinaten.nl/converteer


--------------------------------------------------------------------------------

Voordat je een eigen vondst verkoopt of ruilt, besef dan wel dat je later hiervan spijt kunt krijgen. Zelf heb ik eens een zilveren militair embleem geruild tegen een paar zilveren muntjes van Koning Willem. De zilveren muntjes vond ik later regelmatig, maar zo'n embleem heb ik nooit meer gevonden.
 TIP
22

 
Als het geregent heeft is de kans op oogvondsten het grootst; kralen, pijpekopjes, knikkers, vuursteentjes, maar ook munten en metaalvoorwerpen kun je dan zonder detector vinden. TIP
23

 
Kijk uit voor konijnenholletjes, als je de ingang van zo'n hol niet ziet kun je je lelijk bezeren maaaar kunnen ook munten naar boven gewerkt zijn  TIP
24


--------------------------------------------------------------------------------

TIP
25 Leun niet op je detector, de kans is groot dat een ondersteel of de bevestiging van je zoekschotel afbreekt.
TIP
26 Ga door je knieen als je een vondst opraapt of opgraaft. Een tilcursus voor detectoramateurs. Rugklachten kunnen het beoefenen van onze hobby belemmeren.
TIP
27 Zoek baan voor baan en niet in het wildeweg. Dwars op de looprichting van de maisstoppels als je op een maisakker zoekt, dit is het meest effectief.


--------------------------------------------------------------------------------

Gebruik een hoofdtelefoon met een spiraalsnoer er is dan minder kans op kabelbreuk. TIP
28

 
Andere voordelen door gebruik temaken van een hoofdtelefoon zijn o.a.; in de winter blijven de oren lekker warm en piepkleine signaaltjes zijn hoorbaar en bovendien heb je minder last van lawaai rondom de zoekplek. TIP
29

 
Tip Met regenachtige weer een kleine tip voor eventuele zoekers om de handen en bijv. de zoekschijf e.d. wat schoon te houden. Ik zoek op pure kleigrond en neem altijd een washandje je hand erin  mee waarmee ik het schepje vast hou. Het is eenvoudig maar voor mij doeltreffend omdat je alles er mee schoon kan houden. TIP
30


--------------------------------------------------------------------------------

TIP
31 Als je op het zoekplek allemaal gaatjes ziet van vorige collega's, ga dan toch over deze al dan niet dicht gemaakte gaatjes vaak kon men de vondst niet vinden. Menigmaal vond ik zo toch nog een leuke vondst. 
TIP
32 De detector geeft een goed signaal; graaf dan een gaatje groter dan de diameter van je zoekschijf want het voorwerp kan wat dieper liggen. Vaak komt het voor dat in het uitgegraven zand het voorwerp niet te vinden is. Gaat men vervolgens over een te klein gegraven gat dan krijgt men eveneens geen signaal meer.
TIP
33 Let op met het opladen van je "oplaadbare batterijen" of accupack een te langdurige ladingstijd kan schade van deze voedingsbron tot gevolg hebben. De meest voorkomende NiCd cellen mogen niet verder worden ontladen dan 1 volt per cel (bron Varta). Voor een 12 Volts NiCd penlight accupack betekend dat dus 10 cellen dus niet lager dan 10 Volt. Daaronder kan onherstelbare schade optreden.


--------------------------------------------------------------------------------

Test je detector tijdens het zoeken door de schep af en toe in de nabijheid van de zoekschotel te bewegen regelmatig gebeurt het dat de detector niet meer reageerd door diverse oorzaken zoals bijvoorbeeld lege batterijen of een breuk in de kabel van de koptelefoon. TIP
34

 
Accupack's van bepaalde merken o.a. ook het merk waar ik mee zoek zijn heel erg duur oplaadbatterijen zijn veel goedkoper en zeker niet slechter als je bedenkt dat je voor dezelfde prijs 4 in plaats van 1 reserve energiebron hebt. TIP
35

 
Een zeef kan een fijn hulpmiddel zijn om kleine metalen voorwerpjes te vinden menigmaal heb ik lang gezocht naar een zeer klein voorwerp het bespaart soms veel tijd. TIP
36


--------------------------------------------------------------------------------

TIP
37 In de handel worden Tumblers verkocht om munten te reinigen ze werken met inoxschilfers en een zeepsopje. Die dingen kosten toch al vlug rond de 100 Euro. Welnu, hier volgt een goed en goedkoop ideetje, op rommelmarkten vind je al vlug wat je nodig hebt en dat is een aandrijving met motortje wat hobbyfotografen gebruiken om die tonnetjes te laten draaien waar ze hun filmen in ontwikkelen.(het mijne had ik voor 5 Euro) Een nieuwe tank maak je van een stuk pvc afvoerbuis (100 of 110 mm. diameter) of een mofstuk en daar 2 controlestoppen in gelijmd, die kun je losschroeven om te vullen.

Kostprijs rond de 10 Euro. Dan via een kennis in de metaalwaren wat inoxschilfers (draaibank of schaaf) bijeenscharrelen , afwasmiddel of eventueel een beetje citroenzuur en draaien maar. Je moet het uiteraard wat testen wat mag en niet mag, natuurlijk geen delicate stukken inleggen. Ideaal om kopergeld te reinigen en andere kleine spullen. 
TIP

38 Ik zie in de vraagbaak diverse ( zilveren ) munten die te blinkend zijn en daardoor slecht te lezen. Ik smeer mijn munten in met zwarte schoenpoets en laat ze even drogen. Daarna met een doekje of keukenpapier ligt oppoetsen. Het kan ook met koperen munten, maar let dan wel op dat de schoensmeer geen bijtende stoffen bevat. 
TIP
39 Ik heb nog een goede tip om zilveren munten mooi te laten glanzen. Als je bijvoorbeeld silver dip koopt krijgt de munt na onderdompeling een grauwe kleur, als dat gebeurd gebruik ik nogal vaak een zilverdoekje het is een gewoon doekje maar je laat er zilveren munten zoals dubbeltjes mooi mee glanzen je kan ze tevens ook nog voor zilveren sieraden gebruiken.


--------------------------------------------------------------------------------

Een muntje geplakt op de bovenkant van een rubberlaars, om van tijd tot tijd te controleren of je detector het nog doet, en dit zonder almaar een muntje op de grond te gooien en terug op te rapen...





 TIP
40

 
Tip van een strandzoeker. Zelf loop ik veel op het strand te zoeken in Renesse /kijkduin, langs de kust. Om niet een tweede keer op dezelfde plaats te zoeken doe ik het volgende. Mijn pionierschop doe ik met een lijn vast aan een musketonhaak die ik vast maak aan mijn riem en laat hem als ik loop te zoeken achter mij aanslepen. Je krijg zo een mooi spoor van je schep in het zand en op de terugweg weet je precies waar je geweest bent. Ik loop altijd van de waterlijn naar de duinen en weer terug. De lijn is ongeveer 1 meter vijftig voordeel hiervan is dat je hem niet constant hoeft te dragen en na een eventuele vondst niet vergeet mee te nemen. 

Tip 41 als je gaat detecten houd deze zoekschotel dan vlak op de grond

Tip Tip Til next time  <!-- s:f -->:f<!-- s:f --> Jeroen <!-- s:neutral: -->:neutral:<!-- s:neutral: -->  <!-- s:shock: -->:shock:<!-- s:shock: -->
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2016, 00:09:30 am door JozefHerman »

Munten Bodemvondsten Club Forum

FF KIJKE NAAR DEZE BRILJANTE ZOEKTIPS...............
« Gepost op: mei 24, 2008, 23:21:45 pm »