*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Karolingische kussenfibula 9de eeuw  (gelezen 6499 keer)

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Karolingische kussenfibula 9de eeuw
« Gepost op: maart 13, 2014, 19:04:27 pm »
Zou dit een broche kunnen zijn? Of iemand een ander idee.

Materiaal: koper
25 X 17 mm
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2014, 23:03:09 pm door Metaldetector Arie »
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1675
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Broche of clip?
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2014, 19:49:03 pm »
gefeliciteerd Metaldetector Arie.

Dit zijn nou vondsten die je zo en dan onder je schotel krijgt.
Dit is een zeldzame kussen of ook wel sofa fibula uit de karolinigsche tijd.
Waarschijnlijk geproduceerd in Dorestad.
Van dit type zijn er gevonden met de meest mooie kleur pasta's.. Jou type heeft geen pasta.
Kijk hier maar eens naar : www.muntenbodemvondsten.nl/index.php?topic=86284.0
Ook ik heb een kussen fibula gevonden  (geplaatst op dit forum: www.jozefherman.nl/mbc-forum/index.php?topic=6873.0) lees maar eens,  kan je nadat je dit gelezen hebt mijn oproep beantwoorden (alleen) als je dit wilt.
Met vriendelijke groet Laserman
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2014, 20:17:04 pm door laserman »

coinmaster

  • Gast
  • 2000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 2996
  • XP adventis 2
Re: Broche of clip?
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2014, 19:56:39 pm »
zou romeins - vroeg middeleeuws kunnen gezien de context?
vermoed namelijk een fibula...
maar ik en geen kenner... het zou best een speld van na WO2 kunnen zijn ;D

coinmaster

  • Gast
  • 2000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 2996
  • XP adventis 2
Re: Broche of clip?
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2014, 19:57:55 pm »
dacht het al! zat op het DVVL forum ook al te zoeken naar een kussen fibula, want die was daar ook pas geleden gevonden, maar kon hem niet vinden!
je was me net voor ;)

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Broche of clip?
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2014, 21:26:27 pm »
Hoi laser en coin,
Mocht dit inderdaad een fibula zijn, en uiteraard twijfel ik niet aan jullie deskundigheid, dan kan ik maar 1 woord zeggen.........YESSSSSSS....... ;D ;D ;D dat zou dan namelijk mijn eerste fibula zijn en de oudste vondst tot nu toe. Ik heb je artikel gelezen op deze site, de andere site was ik nog niet geregistreerd, en moet zeggen dat de vorm gelijkend is. Ben inmiddels wel erg nieuwsgierig geworden naar de achtergrond van dit item.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten Arie
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1675
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Broche of clip?
« Reactie #5 Gepost op: maart 13, 2014, 21:56:06 pm »
Je eerste fibel en dan gelijk deze topper ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D.
Dit zijn niet de eerste de beste, wat een mazzel.
Zou deze plek zeker afzoeken.
Succes met zoeken.

Groet laserman.

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Karolingische kussenfibula 9de eeuw
« Reactie #6 Gepost op: maart 15, 2014, 09:06:07 am »
Ga ik zeker doen laserman, bedankt voor de informatie.
Heb nog 2 vraagjes. Ik discrimineer altijd het gehele ijzer weg en graaf alleen op non-ferrous signalen. Mis ik hiermee wellicht leuke objecten uit deze periode?
Dien ik deze vondst aan te melden bij de provinciaal archeoloog en weet iemand de contactgegevens van die van noord Brabant ?

Alvast bedankt.

Arie
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

coinmaster

  • Gast
  • 2000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 2996
  • XP adventis 2
Re: Karolingische kussenfibula 9de eeuw
« Reactie #7 Gepost op: maart 15, 2014, 09:23:10 am »
Ga ik zeker doen laserman, bedankt voor de informatie.
Heb nog 2 vraagjes. Ik discrimineer altijd het gehele ijzer weg en graaf alleen op non-ferrous signalen. Mis ik hiermee wellicht leuke objecten uit deze periode?
Dien ik deze vondst aan te melden bij de provinciaal archeoloog en weet iemand de contactgegevens van die van noord Brabant ?

Alvast bedankt.

Arie


ik zou toch iets minder ijzer discrimineren... zeg niet dat je gelijk op all metal moet gaan zoeken, maar wel meer ijzer toelaten..

ja deze moet je aanmelden ;) in de provincie waar je hem gevonden hebt, of bij je streekarcheoloog....

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Karolingische kussenfibula 9de eeuw
« Reactie #8 Gepost op: maart 15, 2014, 14:15:51 pm »
Hoi Coinmaster, bedankt voor je tips. Ik zal voortaan de disc iets lager zetten. Melding richting de archeoloog ga ik gelijk doen.

Hieronder nog een mooie tijdslijn van de zogenoemde kussenfibula.

@moderator: deze topic mag verplaatst worden.

Bedankt.

Groeten Arie
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1675
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Karolingische kussenfibula 9de eeuw
« Reactie #9 Gepost op: maart 15, 2014, 14:34:07 pm »
Beste Arie, goed dat je de kussen fibula wilt aanmelden.

Bodemvondsten kun je laten registreren via ARCHIS geautomatiseerde site van de overheid.
www.cultureelerfgoed.nl/archeologie/archeologie/archis

Muntvondsten kun je laten registreren via NUMIS geautomatiseerde sit van de overheid.
www.numis.geldmuseum.nl

In jouw geval zou ik de vondst direct aanmelden kijk voor de adressen op het forum JozefHerman
onder de rubiek "vondsten aanmelden". O.a. Noord Brabant.

Nog succes met het afzoeken van de akker naar verdere vondsten karolinigche tijd en oh, ja nog bedankt voor je pb'tje.

Groet Laserman

« Laatst bewerkt op: maart 15, 2014, 14:51:24 pm door laserman »

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Karolingische kussenfibula 9de eeuw
« Reactie #10 Gepost op: maart 15, 2014, 22:54:39 pm »
Bedankt laserman, ik heb vanmiddag een mail gestuurd naar Dhr. Scheijvens.

Groeten Arie
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

JozefHerman

  • Gast
Re: Karolingische kussenfibula 9de eeuw
« Reactie #11 Gepost op: maart 15, 2014, 23:35:36 pm »
Prima Vondst Arie;

proficiat en zeer zeker Bossche Archeoloog Dhr ;Godfried  Scheijvens. aan mailen

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Karolingische kussenfibula 9de eeuw
« Reactie #12 Gepost op: maart 18, 2014, 18:31:29 pm »
Hierbij de reactie van Dhr. Scheijvens. Ik zal dus binnenkort een afspraak maken voor het definitief afhandelen van de melding.

Groeten Arie

Citaat
Geachte heer XXXXXX,

Hartelijk dank voor uw e-mailbericht. Mij lijkt het door u gevonden bronzen voorwerp inderdaad een karolingische kussenfibula te zijn.

De inleg van glaspasta of almandijn lijkt uit de celletjes verdwenen te zijn, maar misschien zijn er toch nog restjes van aanwezig. Deze fibulae zijn volgens mij over het algemeen zeldzaam, ze zijn zeker zeldzaam in de provincie Noord-Brabant, want ik heb er in de ruim twaalf jaar dat ik dit werk doe nooit eerder een aangemeld gehad ! 

Om hem te melden kunt u met mij een datum prikken voor een afspraak, dan handel ik de melding in Archis 2 verder voor u af.
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Karolingische kussenfibula 9de eeuw
« Reactie #13 Gepost op: maart 20, 2014, 17:10:27 pm »
Nog een update van Dhr. Scheijvens  ;D

Citaat
Geachte heer XXXX,
Inmiddels al wat gecheckt omtrent de kussenfibula.

Er is inderdaad tijdens archeologisch bodemonderzoek, door de toenmalige Rijksdienst voor het Oudheidkundige Bodemonderzoek (ROB), in één van de grafvelden van Dorestad (Wijk bij Duurstede, De Geer II) een met uw kussenfibula vergelijkbaar exemplaar van een kussenfibula gevonden.

Zie hiervoor de volgende URL: www.dorestadonthuld.nl/GeerII.html.

Een ander exemplaar, uit Friesland, vindt u op de volgende URL: www.detectoramateur.nl/magazine/79.pdf.

Maar waarschijnlijk waren deze twee websites u reeds genoeglijk bekend. In mijn literatuur over Karolingische vondsten uit Noord-Brabant ben ik tot nu toe nog geen kussenfibula tegengekomen; uiteraard wel legio schijffibula’s, met en zonder cellenstructuur en inleg .

Het door archeologen gebruikte Archeologische Basis Register (ABR) vermeldt de kussenfibula niet als een afzonderlijk type, maar wel het type ‘rechthoekige fibula’, waarvan de kussenfibula ongetwijfeld een subtype is. Dit concludeer ik uit de volgende informatie in het ABR: het fibula-type ‘rechthoekige fibula’ dateert uit de periode VMEB-VMEC, VMEB staat hier voor 525-725 n. Chr. en VMEC staat voor 725-900 n. Chr. De door het ABR als VMEC aangeduide tijdsspanne omvat de Karolingische periode.

Het feit dat de kussenfibula geen eigen entry of lemma heeft gekregen in het ABR (als courant subtype van de rechthoekige fibula), doet mij echter wel vermoeden dat het in Nederland een tamelijk zeldzaam type fibula is.
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

JozefHerman

  • Gast
Re: Karolingische kussenfibula 9de eeuw
« Reactie #14 Gepost op: maart 20, 2014, 19:58:44 pm »
Nou Arie;

uitprinten deze perfecte info van G.Scheijvens en bij de zeldzame Kussen Fibulae doen horen bij mekaar.

Grts;Jozef

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Karolingische kussenfibula 9de eeuw
« Reactie #14 Gepost op: maart 20, 2014, 19:58:44 pm »