*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: JOZEF"S ;GRAAF EN LOOP TECHNIEKEN VOOR DE METAALDETECTOR.  (gelezen 1283 keer)

JozefHerman

  • Gast
JOZEF"S ;GRAAF EN LOOP TECHNIEKEN VOOR DE METAALDETECTOR.
« Gepost op: november 14, 2015, 21:18:14 pm »
                              JOZEF"S ;GRAAF EN LOOP TECHNIEKEN VOOR DE  METAALDETECTOR.
                      DEZE OPGETEKEND VOOR AANKOMENDE ASPIRANTEN METAALDETECTOR ZOEKERS 

                                                                         Inhoud;

Het is beter deze weetjes meteen  goed aan te leren als je net begint als Aspirant zoeker met deze fijne Metaaldetetor hobby voor mij is dit al weer n hele poos geleden mn eerste contact er mede met n Metaaldetector was rond  de periode van de jaren ongv 85tig  toen ik ergens in een wandelpark zat te genieten onder t genot van n kopje sterke koffie

voor me uit daar liep ene man gelet van  t terras gezien waar ik met andere vreemden mensen opzat   n 100 meter verder op het gras met n raar voor mij ding en voor  de rest van het Café terras was deze figuur ook vreemd  bezig deze man liep telkens met dit ding rond te zwaaien vlak boven de grond en maakte telkens rare bewegingen met dat rare apparaat in zn handen en begon zomaar ergens in de grond gaten te maken niemand kon hier een verklaring in geven wat hij daar aan t doen was met zijn piep ding ontledend met een steel e

daaraan bovenkant zat n kastje en geheel onderaan zat n ronde schijf en t ding dat telkens piepte met n rare   toon uit piep bliep mn nieuwsgierigheid werd hier door flink aangewakkerd trouwens de rest van t zittend terras hiermede ook

totdat ik na t lediggen van mn bakkie op hem toe stapten en hem vroeg wat ben je met dat piep ding aan t doen hier in t park waarop de persoon antwoorden What do you see sir  nou dit werd plots nog spannender ook in ons eigen bekenden wandelpark n Canadees met n vreemd apparaat in zijn handen na dit in t Engels te hebben bevraagt antwoorden hij mij this isent one metaldetector en tevens  haalde hij links en rechts uit zn broek/jas zakken

allerlei spulletjes waaronder zilveren dubbeltjes -koperen muntjes waaronder 1 en 5cent zich bevonden verdere zat er ook groot geld bij o,a zilveren guldens met de nodige zilveren guldens n paar sieraadtjes o.a ene gouden trouwring

nou was me ineens alles duidelijk geworden t vernoemd ding heten dus n Metaaldetector hiermee kon je de grond mee aftasten met n soort puls wat deze detector  in de grond duwde  op zoek naar naar verloren gegane spulletjes t klikten op dat moment heerlijk ik raakte niet uit gevraagd met deze man

wat n interessant ding zeg kijken wat er zoal sinds mensen heugenis verloren is n hele wereld ging op dat moment voor me open na dit gesprek met deze Canadees hij vertelde dat hij de gehele wereld afstruinende opzoek naar bodemschatten

ook vertelden hij me dat hij ergens in de U.S.A  in n dorp uit n oud  kippenhok aldaar  diverse Gouden Dollar*s muntstukken gevonden had ik vroeg hem waar hij nu woonden hij vertelde me ik zit nu bij mn familie in Nederland deze hadden me voor n tijdje uitgenodigd ja nu begreep ik deze man helemaal en ging ik denken om zelf zo n raar ding van n Metaaldetector aan te schaffen

had nota bene nog gehoord van deze Canadees bij de Gelan te st Michielsgestel daar kun je een Metaaldetector kopen vandaar dezelfde zondag nog naar de firma de Gelan toe bij hem aangekomen keek ik uit naar zijn vitrine die daar in de hoek stond vol met oude items

o,a kledinghaken had daar toen nog nooit van gehoord na de nodige informatie en mn nieuwe aankoop n merk Scope metaaldetector die ik van hun verkreeg wist ik niet hoe vlug ik s"anderdaags  ergens n  lapje grond moest gaan bezoeken hoorde van de Gelan op akkers daar moet je zijn waar vele scherven op liggen is meestal n stortbeltje dus ik gelijk in mn woonplaats n paar akkertjes bezocht

t enige wat ik daarop vond op deze akkers was totaal niet aantrekkelijk  was o,a afval zoals zilver papier /bierdoppen /oud ijzer nou de hobby werd al n stukje minder kwa aandacht totdat ik bij n nieuwe zoekcessie n paar weken verder n man weer ergens op n akker  tegen kwam en met ook n metaaldetector hij vertelde me terloops ik heb al heel wat leuke spulletjes gevonden en weet nu wat t ook is via n Coinhunters blad wat hij had aangeschaft

nou daar had ik ook wel oren na om me hierbij op te abonneren op dit blad  zo nu had ik me al meer bewapend van hoe de volgende keer op speurtocht dit te gaan doen hoorde van deze man let altijd goed op naar aardewerkscherven die op n goede akker moeten liggen zo gezegd zo gedaan dacht ik maaar ik ga de eerste weken alleen maar kijken en zoeken van waar liggen deze dan ergens  die akkertjes met vele scherven daarop

na flink wat aantekeningen gemaakt te hebben in deze weken  waarheen en hoe te doen ook kwa uitrusting etc/enzv begon voor mij t speuren met een Metaaldetector allereerst keek ik naar mn goede uitschuif stand kwa lengte naar de bodem dacht hoe beter naar de grond toe deste beter  kan deze zoekschotel t afzoeken dus eerst gedaan kwa lengte instelling

deze handeling kan je doen door de beide druk knoppen die aan weerszijde zitten in te drukken zo nu kan je deze   kunststof pijp op en neer inschuiven  waardoor je hem langer of kleiner kunt maken navenant jou lengte en voor de juiste instelling hiervan ga jij rechtop staan ben je links of rechtshandig doe daar dan in je hand de detector in bij de handgreep vast pakken en zwaai voor je uit langzaam n 90 graden cirkel terwijl je de zoekschijf bijna op de grond houd  al dit lopend in langzame pas te doen

tevens doe je jou net gekochte koptelefoon inpluggen en opzetten zo nu nog t knopje op de on stand dus aan zetten en nog wat handelingen doen ik pak voor de handigheid een analoge Metaaldetector deze is een Tejon -Tesoro mn knopje Discriminatie zet ik net iets over de alle metalen stand zodat ik net t zilverpapier weg discrimineer mn gevoeligheid dus de

Sensitivity zet ik vol open zodat deze lekker sputtert ; ook met de Digitale detector  stel ik deze zo in ernaast ik heb nu t voordeel met deze analoge metaaldetector als er groot ijzer onder mn zoekschijf komt dan krijg ik n zwaar galmend geluid zodat ik weet dan hee hier zit n groot ijzer onder kan n hoefijzer zijn of/of zo nu dat jij je metaaldetector in gereedheid hebt begin jij langzaam voorwaards te lopend en wel recht voor je uit te gaan en maakt dan telkens n

90%zwaai van links naar rechts houd hiermede de zoekschijf telkens  bijna op de grond ;net  n centimeter er boven wijk hier nooit of te nimmer niet vanaf; met n zwaai van 90% bedoel ik
ongv dit telkens bestrijken in je vernoemden zwaai is ongv 1.50meter telkens vooruit afzoekend houd de breedte van je zoekschijf aan ;ik ga er vanuit dat jij deze zoekmethode op n strand of akker uit probeert waarom nou als jij rechts bent dan doe jij je detector daarin en je stekersschop in je

linkerhand achter je aanhoudend zodat je er daar  mee n recht spoor in t zand achter je trekt met deze schop zodat jij erna kan zien als je verder bent daar heb ik alles al  afgezocht op dat afgelopen zoekstuk t schopspoor zie je daar duidelijk in op t strand of op n akker en heel belangrijk is je zwaaisnelheid doe dit  vooral niet te vlug houd een langzaam ritme aan this is namelijk zo de detector stuurt n puls de grond in om een metalen item te ontdekken als jij dit te vlug doet dan ontdekt dit puls signaal  niets en krijgt de kans dus niet van jou om iets te traceren ;deze pulscontact tussen detector en n metalen bodem item mag jij zo zien ongeveer als n brandende  zaklamp met licht erin

om deze te verkrijgen dit licht daar heb je ook 1 plus stroompool en een minpuntpool voor nodig dat t lampje ervan gaat branden de + en de minpool - nou dit even verkapt uit gelegd zo gauw jij langzaam over n metalen bodem item gaat zwaaien met je zoekerschijf wat nog in de boden zit dan krijg jij n puls terug in je detector n piep dus stel nou jij ben  de stroom punt + en je bodem item piep is het minpunt - zo krijg je dus een contact met dit metalen bodem item ;als jij deze te vlug gaat doen op n strand/akker of/of mis jij n hoop en pakt dan

alleen maar op het strand lege en grote fris/bier blikjes etc/enzv en op n akker t grotere ijzeren spul bv n hoefijzer /handgesmede spijker .-ijzeren kettingring etc enzv of flink wat grote ijzeren dingen dus let hier op doe deze handeling  rustig tevens langzaam en vanuit de pols zwaaiend en vooruit lopend rustig dus geen draf

wat me opvalt bij vele zoekers is dat ze zoeken in een U vorm dit betekend dat ze de helft links en rechts overslaan met deze verkeerde zoekers loop techniek

ik ga er vanuit dat jij thuis je huiswerk goed hebt gedaan en dat je op n prima A locatie zit dat meteen vruchten afwerpt met prima locatie bedoel ik n akker vol met aardewerkscherven etc/enzv  als jou akker n voetbalveld groot is dan dan loop ik altijd  eerst  n beetje in t rond uitkijkend naar hoogte verschillen of/of en  staat er n boerderij ergens op deze daar loop ik t eerste op af telkens in grote rondjes op zoek naar mn eerste bodemvondst ik weet vanuit ervaring dat deze er moeten liggen en ga er vanuit als je rond 10nen s"morgens op n goede akker bent aan t detecteren dat je rond n uur of 16 uur minimaal 10 tot en met 15 Duiten moet hebben
en wat ander spul ongeveer t zelfde in getal

of meer moet hebben ernaast dit kan jou ook nog gebeuren misschien zijn er al detecting zoekers over deze akker gegaan en hebben zij deze al flink leeg gezocht troost je eigen dan er moet altijd nog wat in de grond liggen en te wachten op jouw


 zo nu het uitspaaien als ik n piep heb trek ik daar boven altijd n X vorm met mn metaaldetector zoekersschijf zodat ik exact weet waar t piep item zich in de grond bevind enja als rechtshandige zoeker dan spaai ik deze ermee links op uit en geef met mn linker voet deze volle stekers schop n lift mee eenmaal boven op schuif ik t opgegraven zand voorzichtig  over mn zoekschijf heen  net zolang tot in dit geval de aaqnkomende piep met n munt contact maakt hierdoor

zo het zoekers loop patroon houd je zo aan begin de aanzet op de boven vernoemde akker om telkens naar de overkant te  lopen naar t einde van deze akker te gaan doordat je n spoor intrekt met je stekers schop dan zie jij nauwkeurig waar je geweest bent zo kan je deze akker of/of goed en systematisch afzoeken en laat je geen stroken niet afgezochte lappen grond liggen

ook nog n weetje als ik met een piep b.v n  Munt uit de grond gehaald heb dan maak ik vanuit dit piepgaatje telkens er n grote ronden mee in namelijk een eentje  van 360 graden mee in  en vergroot dit telkens zoekersschijf uit  meestal liggen er bij dat 1è  ene piepsignaal  er nog meerdere items bij in zijn omtrek

nog n laatste weetje soms heb je n goed signaal maar bij t opspaaien is t signaal nergens meer te bekennen dit kan dan betekenen dat t voorwerp met n kluitje zand aan je schop vast geplakt zit of dat t aan je zoekersschijf zit of het metaaldetector uitzend signaal kan t item niet meer kan betasten doordat je munt waarschijnlijk ergens onder in t gat verticaal staat; ook kan t zijn dat hij t item al met je eerste opspaai schop zand ergens daar ligt waar jij je schop op heb laten rusten

ernaast bij regenval of op n natte akker al zoekend  is het telkens gewenst dat je onder de zoekschijf van jou er het natte plakzand afschraapt doe dit telkens weer de gehele dag als je er daarop verblijft voor n goed resultaat ---ernaast haal je beschermkap er ook regelmatig van je zoekersschijf vanaf ;haal daar ook t nodige zand weg vandaan en er af houd de beschermkap even onder de waterkraan maak m wat schoner was deze thuis zandvrij

bij niet dat scheelt je anders flink in diepte verlies ook n truc is laat de beschermkap thuis hierdoor krijg jij ook meer diepte.

enja  als je thuis gekomen bent na deze gedane zoekactie en al jou gevonden bodemvondsten zuiver aan t maken bent  misschien zit er dan ook nog de ontleding van je item bij mijn al gevonden bodemvondsten                               www.jozefherman.nl   

zo ik neem aan dat jij aspirant met deze vernoemde zoekers weetjes van mij  en jou vooraf goed gedane Akker huiswerk waar moet ik naar toe. 

en heel fijn dat ik deze aardewerk scherven akker nu ook gevonden heb waar meerderen bodemmetalen items nog in de bodem zitten ;dat je zo van aspirant zoeker over gaat naar een  ver gevorderden zoeker Jozef wens je hierbij nog veel Suckces toe enja

wijk hier dus niet meer vanaf met deze zoekers techniek en blijf je huiswerk goed doen van waar kan ik gaan detectreren ;dit kan je ook door  telkens met de ogen van Google Earth deze locatie daar gaan bekijken of er daar ook nog een  vroegere weg opgelopen heeft op deze uitverkozen akker of kijken er naar als t voorheen een zeer oude nederzetting was naar deze zijn  verkleuringen in de bodem dus aldaar.

==========================================================================
« Laatst bewerkt op: december 11, 2023, 11:58:23 am door JozefHerman »

Munten Bodemvondsten Club Forum

JOZEF"S ;GRAAF EN LOOP TECHNIEKEN VOOR DE METAALDETECTOR.
« Gepost op: november 14, 2015, 21:18:14 pm »