*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Bart zn stenen oogvondsten zijn naar hier geplaatst  (gelezen 1759 keer)

JozefHerman

  • Gast
Bart zn stenen oogvondsten zijn naar hier geplaatst
« Gepost op: juli 14, 2017, 17:44:40 pm »
s zeker interessant gebied. Qua oogvondsten..... denk dat er rondom mijn dorp geen kleipijp meer ligt  ;D

Enige steenvondst die ik heb is dit, volgens mij, deel van een kling
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2017, 00:37:25 am door JozefHerman »

caligula

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 221
Re: Bart zn stenen oogvondsten zijn naar hier geplaatst
« Reactie #1 Gepost op: juli 16, 2017, 19:58:37 pm »
Zeker weten een stuk kling. Mooi gevonden.

keioloog70

  • Moderator
  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 382
Re: Bart zn stenen oogvondsten zijn naar hier geplaatst
« Reactie #2 Gepost op: juli 17, 2017, 12:52:16 pm »

Het zijn inderdaad steentijdartefacten, maar dateren ervan is nauwelijks mogelijk.
Te oordelen naar de steensoort zijn ze gevonden in Noord-Nederland of op de Veluwe. Ze zouden zowel jong-paleolithisch als mesolithisch kunnen zijn, dus tussen 14.000 en 8.000 jaar oud. Leuke vondsten; waarschijnlijk ligt er ter plaatse wel meer.

Keioloog70

caligula

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 221
Re: Bart zn stenen oogvondsten zijn naar hier geplaatst
« Reactie #3 Gepost op: juli 17, 2017, 17:17:55 pm »

Het zijn inderdaad steentijdartefacten, maar dateren ervan is nauwelijks mogelijk.
Te oordelen naar de steensoort zijn ze gevonden in Noord-Nederland of op de Veluwe. Ze zouden zowel jong-paleolithisch als mesolithisch kunnen zijn, dus tussen 14.000 en 8.000 jaar oud. Leuke vondsten; waarschijnlijk ligt er ter plaatse wel meer.

Keioloog70

Dat is toch gewoon een duidelijke datering?
Periode net na de laatste ijstijd. Deze type klingen zijn typerend voor deze periode. Federmesser.  ;)

keioloog70

  • Moderator
  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 382
Re: Bart zn stenen oogvondsten zijn naar hier geplaatst
« Reactie #4 Gepost op: juli 17, 2017, 21:53:40 pm »


Natuurlijk is dat een redelijke datering, maar liever zou ik aangeven of de datering rond 12.000 (Federmesser) dan wel 9.000 (midden-steentijd) ligt. Beide dateringen acht ik mogelijk bij deze twee artefacten. Ze zijn echter niet specifiek genoeg m.b.t. de vorm, bewerking en steensoort om met zekerheid te kunnen bepalen of ze van de Federmessercultuur of uit het mesolithicum zijn.

Keioloog70

caligula

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 221
Re: Bart zn stenen oogvondsten zijn naar hier geplaatst
« Reactie #5 Gepost op: juli 18, 2017, 13:41:30 pm »


Natuurlijk is dat een redelijke datering, maar liever zou ik aangeven of de datering rond 12.000 (Federmesser) dan wel 9.000 (midden-steentijd) ligt. Beide dateringen acht ik mogelijk bij deze twee artefacten. Ze zijn echter niet specifiek genoeg m.b.t. de vorm, bewerking en steensoort om met zekerheid te kunnen bepalen of ze van de Federmessercultuur of uit het mesolithicum zijn.

Keioloog70

Leuk. Even zien of ik er goed tegenaan kijk.

9000vc is ook gewoon federmesser/tjonger.
Ik durf wel te stellen dat deze model kling binnen deze typering van federmesser/tjonger klingen valt. De verschillen tussen de meso en neo werktuigen zijn verwaarloosbaar.

Citaat
Kenmerkend voor deze cultuur zijn bepaalde vuurstenen klingen, schrapers, spitsen en stekers.

En voor deze langer types valt wat te zeggen voor de (europese) periode Maglemosian 9000 – 6000 BC. En deze sluit aan bij onze gelijke periode federmesser.
Ik zou dan gewoon federmesser/tjonger dateren.

keioloog70

  • Moderator
  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 382
Re: Bart zn stenen oogvondsten zijn naar hier geplaatst
« Reactie #6 Gepost op: juli 18, 2017, 19:46:48 pm »
Inderdaad, Caligula, die kling zou zonder meer passen in de Federmesser-cultuur, maar even goed in het mesolithicum en daarom durf ik hem zonder enige context niet in de Federmesser-cultuur te dateren.
Wanneer we er van uitgaan dat Federmesser grotendeels geplaatst wordt in de gematigde geologische fase Alleröd (zeg tot ongeveer 10.800 BP), dan volgt daarop eerst de Ahrensburg-cultuur in de laatste stuiptrekking van de ijstijd, het koude Late Dryas ( 10.800 - 10.150 BP) en pas daarna komt de Deens Maglemose-cultuur, in ons land aangeduid als vroeg mesolithicum, dus na de laatste ijstijd.
Overigens, er is wel degelijk veel verschil tussen de artefacten uit het mesolithicum en het neolithicum. In die laatste periode, de tijd van de veeteelt en de landbouw, krijgen onze voorouders behoefte aan zwaardere, meer robuuste gereedschappen, waaronder bijlen en houwelen voor het kappen van bomen en het bewerken van de grond dan de jagers uit het mesolithicum, die juist bekend staan om hun veelvuldig gebruik van microlithen, heel kleine stenen artefacten voor pijlbewapening en voor visvangst. Door de vuursteenmijnbouw, in ons land in Rijckholt en St. Geertruid, hebben die boeren ook de geschikte grondstof om aanmerkelijk grotere artefacten te vervaardigen. Bovendien "importeren" ze nog werktuigen uit omringende gebieden.

Keioloog70

caligula

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 221
Re: Bart zn stenen oogvondsten zijn naar hier geplaatst
« Reactie #7 Gepost op: juli 20, 2017, 00:27:06 am »
Overigens, er is wel degelijk veel verschil tussen de artefacten uit het mesolithicum en het neolithicum. In die laatste periode, de tijd van de veeteelt en de landbouw, krijgen onze voorouders behoefte aan zwaardere, meer robuuste gereedschappen, waaronder bijlen en houwelen voor het kappen van bomen en het bewerken van de grond dan de jagers uit het mesolithicum, die juist bekend staan om hun veelvuldig gebruik van microlithen, heel kleine stenen artefacten voor pijlbewapening en voor visvangst.

Volg ik je in.
Dat was ook de reden dat ik toch een afgebakende redelijke tijdspanne zou durven benoemen zoals wij deze inmiddels bespraken. En we volgens mij op een lijn zitten.
Na de laatste ijstijd, maar niet te dicht bij de bronstijd. Dan zitten we toch redelijk op 11.000-6000 VC. Binnen de langdurige steentijd een tijdspanne van pakweg vijfduizend jaar dateren vind ik behoorlijk exact.