*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Belgie  (gelezen 10767 keer)

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Belgie
« Reactie #15 Gepost op: september 30, 2014, 20:18:31 pm »
Oeps, zover had ik niet teruggekeken  ;D
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

diggerstu

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 370
Re: Belgie
« Reactie #16 Gepost op: september 30, 2014, 20:32:26 pm »
ik wil gaan zoeken in belgie voor ww2 ... kan ik dat doen?gr stuart
ik zoeken met xp deus met 11 coil. + garrett pinpointer
groetjes  stuart

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1673
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Belgie
« Reactie #17 Gepost op: september 30, 2014, 21:14:33 pm »
De regels in België zijn als volgt:

In Vlaanderen is de wetgeving inzake het zoeken met detectors versoepeld. Mits men zich aan de normaal geldende regels houdt, mag er gezocht worden. In Wallonië daarentegen is de wetgeving strenger geworden. Met name in de Ardennen waar in de twee wereldoorlogen hevig is gevochten, is het absoluut verboden naar militaire artefacten te zoeken. Boswachters zorgen voor de handhaving. Artikel 9 van het decreet van 30 juni 1993, met een wijziging van 28 februari 2003 van de wet- en regelgeving van de afdeling Monumenten en Landschappen van Vlaanderen, bepaalt het volgende: 'Het is verboden om zonder of in afwijking van een schriftelijke vergunning van de Executieve of haar gemachtigde, detectoren, inzonderheid metaaldetectoren, te gebruiken om archeologische monumenten op te sporen en te verzamelen. De Executieve stelt de vergunningsprocedure vast. Het gebruik van detectoren kan slechts worden vergund in het kader van een toepassing van artikel 6 § 1 vergunde opgraving'.

Na jaren van allerlei achterhoedegevechten tussen zoekers en archeologische autoriteiten die veel schade hebben toegebracht aan de onderlinge relaties, is het totaalverbod dus van de baan. In principe mag er gezocht worden zolang men niet speciaal op zoek gaat naar 'monumenten'. Het nieuwe decreet is voor tweeërlei uitleg vatbaar. Daarom wordt er nu door de minister van Financiën, Begroting en Ruimtelijke Ordening aan een decreetwijziging gewerkt.
Citaat uit stuk 92 (2004-2005) - Nr. 1, blz 101 van de 'Beleidsnota Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen' van het Vlaams Parlement:
"Een goed afgebakende structurele samenwerking (tussen detector amateurs en professionele archeologen) kan een basis vormen voor een toekomstige decreetwijziging die het beoefenen van metaaldetectie in Vlaanderen legaal maakt"

Goed nieuws voor de Vlaamse zoekers. Nu is het zaak een volwaardige vereniging uit de grond te stampen die op niveau met de autoriteiten kan overleggen.

Het melden van archeologische munten en voorwerpen vindt nog plaats via musea en met name via het 'Provinciaal Gallo- Romeins museum te Tongeren. Alle meldingen horen tenslotte terecht te komen in de 'Centrale Archeologische Inventaris', afdeling vondstmelding. Dit is een onderdeel van het 'Instituut voor het Archeologisch Patrimonium' Koning Albert II laan 19, bus 5 B-1210 Brussel, België. Aanmelden kan ook via internet.

Beste Diggerstu, na het citaat gelezen te hebben lijkt jou vraag hiermee beantwoord.

Groet Laserman

diggerstu

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 370
Re: Belgie
« Reactie #18 Gepost op: oktober 01, 2014, 18:38:39 pm »
bedankt laserman ;)
ik zoeken met xp deus met 11 coil. + garrett pinpointer
groetjes  stuart

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Belgie
« Reactie #19 Gepost op: november 08, 2014, 22:51:40 pm »
Las dit bericht net op een ander forum. Blijkbaar moet je dus vanaf 2015 in het bezit zijn van een vergunning om in België te mogen zoeken.

https://www.onroerenderfgoed.be/nl/erkenningen/metaaldetectorist
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1673
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Belgie
« Reactie #20 Gepost op: november 08, 2014, 23:57:07 pm »
zoeken mag pas vanaf 18 jaar in Belgie.

Ben benieuwd naar de nieuwe richtlijnen die er komen voor ons land.

coinmaster

  • Gast
  • 2000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 2996
  • XP adventis 2
Re: Belgie
« Reactie #21 Gepost op: november 09, 2014, 22:37:34 pm »
dan zou ik anderhalf jaar niet meer mogen zoeken :'(

groenendiek

  • 1+ Berichten
  • *
  • Berichten: 1
Re: Belgie
« Reactie #22 Gepost op: oktober 28, 2015, 22:16:15 pm »
Je bent ofwel metaaldetectorist OF metaaldetectorhobbyist.

Metaaldetectoristen zoeken naar archeologische artefacten (1600+ jaar oud). Deze hebben een erkenning nodig en een pasje. Maar dat gaat pas in wanneer ze rond zijn met het uitwerken van de nieuwe reglementen, ten vroegste ergens in 2016.
Metaaldetectorhobbyisten zoeken niet gericht naar archeologische artefacten en zijn vrijgesteld van erkenningen en pasjes. Dus, zolang je een brave metaaldetectorhobbyist bent, heb je geen vergunning of pasje nodig en mag je dit ook doen als minderjarige, ook in 2016.

Echter 1 ding is hier nog compleet onduidelijk. Als ik als hobbyist een handvol gouden munten vind en die braaf aangeef, als een toevalsvondst, gaan ze me geloven? Of kan ik worden beboet/gestraft/vervolgd? Ik denk wel dat ze dit zullen uitwerken anders gaan er niet te veel aangiften gebeuren door hobbyisten....

JozefHerman

  • Gast
Re: Belgie
« Reactie #23 Gepost op: januari 20, 2018, 07:04:50 am »
PORTABLE ANTIQUITIES
     of the
NETHERLANDS
WELKOM BIJ HET PAN-PROJECT

KIJK MEE MET VERZAMELAARS VAN NEDERLANDSE BODEMVONDSTEN

P,s Groenediek ==--->Zie onze tegenwoordige PAN AANMELDINGEN https://www.portable-antiquities.nl/pan/#/public