*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Had nog n waarschijnlijk stenentijdperk gereedschapje  (gelezen 855 keer)

JozefHerman

  • Gast
Had nog n waarschijnlijk stenentijdperk gereedschapje
« Gepost op: december 28, 2018, 10:18:22 am »
maar of dat t zo is zit weinig Retouch (Afslag)op kijken wat de expert Keioloog ervan zegt
« Laatst bewerkt op: december 28, 2018, 10:48:43 am door JozefHerman »

keioloog70

  • Moderator
  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 379
Re: Had nog n waarschijnlijk stenentijdperk gereedschapje
« Reactie #1 Gepost op: december 28, 2018, 11:51:00 am »
Hallo Jozef,

Dit stuk is aan de hand van foto's moeilijk te determineren, te meer omdat het door de natuur sterk is aangetast door vorstsplijtingen en ijzerintrusie, vooral op de ribben. Bij foto DSCO6665 bovenaan is een haarscheur te zien van een bijna-vorstsplijting. Meteen daarboven zit al een kleine vorstsplijting (lichtere kleur) en ook het grote lichtere vlak van onder naar boven is door vorstsplijting ontstaan.
Op foto DSCO6669 lijkt de basis op een breukvlak; het artefact is waarschijnlijk oorspronkelijk langer geweest. Zo te zien is het gemaakt uit Valkenburg-vuursteen en het zou de top van een vrij groot snijwerktuig kunnen zijn met een datering rond 3500 v. Chr.

Keioloog70

JozefHerman

  • Gast
Re: Had nog n waarschijnlijk stenentijdperk gereedschapje
« Reactie #2 Gepost op: december 28, 2018, 12:02:41 pm »
O,k Keioloog this daar n Romeinse periode akker waarvan ik ook vele Latenè Fibels gevonden heb
wat me daar ook opvalt er liggen daar flink wat slingerkogels en ook veel wetstenen zijn deze ook te determineren op n periode ernaast altijd bij mij is het zo op zo n Romeinse akker daar vind ik ook altijd stenen tijd periode vondsten misschien was het dat deze stenentijd mensen die  hun gebied al gerooid hadden en geëgaliseerd en zelf daar ook hun optrekje hadden de aankomende mensen die hebben er flink van geprofiteerd van al hun gerooide bomen van hun  stukje grond  is dat zo of/of..
« Laatst bewerkt op: december 28, 2018, 12:13:07 pm door JozefHerman »

keioloog70

  • Moderator
  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 379
Re: Had nog n waarschijnlijk stenentijdperk gereedschapje
« Reactie #3 Gepost op: december 28, 2018, 23:07:00 pm »

Het zou mij niet verwonderen als deze vondst ergens uit Zuid-Limburg (of het aangrenzend Belgisch gebied) afkomstig is. Daar was in de Romeinse tijd veel activiteit: de stad Maastricht en het badhuis van Heerlen zijn daar voorbeelden van. Maar op de löss van Zuid-Limburg woonden ook de eerste boeren van Nederland (Bandceramiek, vanaf 5400 v. Chr.) en daarna de Michelsbergcultuur van de nieuwe steentijd. Mijn datering van ongeveer 3500 v. Chr. is gebaseerd op die laatste cultuur. De vruchtbare gronden zijn door de tijden heen druk bewoond geweest, dus het gecombineerd vinden van Romeinse artefacten en vondsten uit andere culturen vanaf ongeveer 5000 v. Chr. komt geregeld voor.
De gebruikte vuursteen deed me denken aan Valkenburg-vuursteen. Is mijn vermoeden juist dat de vondst uit die contreien afkomstig is?

Keioloog70