*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: La Tene Fibula  (gelezen 1795 keer)

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
La Tene Fibula
« Gepost op: mei 14, 2019, 22:46:20 pm »
Zo, hier is hij dan, nu in de juiste rubriek. Tot nog toe mijn mooiste vondst!, deze La Tene waarschijnlijk Keltische fibula.
Materiaal: brons, afm: 5 bij 2 cm.
Wat een vakmanschap, een schoonheid om te zien! En dat dik 2000 jaar geleden...
Ben uiteraard zeer blij met dit unieke object, zo vind je ze niet vaak.
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2019, 23:15:09 pm door framer »
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1675
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: La Tene Fibula
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2019, 23:25:56 pm »
Je hebt iets bijzonders gevonden, top.
Weer alleen niet de constructie. Heb nog niet iets gelijkende kunnen vinden. Vraag me af hoe de naald houder heeft gezeten?

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: La Tene Fibula
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2019, 23:30:58 pm »
Ja, Laserman dat vraag ik me ook af, misschien weet iemand hier meer van?
Heb jij nog een goede tip om de patina mooi blinkend te krijgen? Moet ik die micro wax misschien meerdere malen insmeren...
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: La Tene Fibula
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2019, 08:52:34 am »
inderdaad Laserman ik zie ook geen aanhechtings- punten achterop te zitten  enja n bijzonder stuk
vandaar mn eerste gedachte was ook een beslagstuk ergens van o.a voor n water emmer de hengsel
vast te houden maarja uiteindelijk toch gedetermineerd als Latenè fibula

misschien als hij t aanmeld komt er n ander iets naar boven ernaast n  zeeer fraaie en interessante vondst
in de late nadagen kwassie inzaaien akkertje .

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1675
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: La Tene Fibula
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2019, 13:38:57 pm »
Voor de naaldhouder zou dit de mogelijke sluiting kunnen zijn:
https://www.worthpoint.com/worthopedia/large-romano-celtic-dragonesque-1866122102

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: La Tene Fibula
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2019, 14:02:28 pm »
Wat ook nog een optie is; als je goed kijkt op foto 1 en 2 zie je rechts het driehoekig gedeelte, en het lijkt alsof er aan de andere kant ook zoiets dergelijks kan hebben gezeten. Er zitten op dezelfde plek 2 kleine oneffenheden die er uit zien alsof het afgebroken is...? Het hoofdje zou in dat geval ook in het midden hebben gezeten, en zou het er uitzien of hij 'laten we zeggen' twee armen heeft. Maar wat je dan voor een voorwerp hebt is ook een raadsel.
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: La Tene Fibula
« Reactie #6 Gepost op: mei 15, 2019, 14:09:16 pm »
het driehoekje kan het scharnierpunt geweest zijn
moet dan vast gezet (geklemd)worden helemaal onderaan of ergens bovenaan
gelijk die van Laserman

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: La Tene Fibula
« Reactie #7 Gepost op: mei 16, 2019, 22:59:57 pm »
Ik heb de heren bij PAN toch maar gevraagd of ze dit mooie item eens konden determineren ook al komt hij van Belgische bodem. En uiteraard willen ze dat graag doen.
De voorlopige uitkomst is als volgt;

Die foto's tonen m.i. geen fibula. Ik denk aan twee opties, die ik nog even verder moet onderzoeken. a) een emmer-hengselbeslag uit de Merovingische periode. b) een optie kan een prehistorische wagen zijn - op de wagen van Wijchen zitten asdoppen met dit soort dierkopjes als decoratie.

Groeten,

Stijn Heeren

Dit lezende zat je toch aardig in de goede richting Jozef, maar we moeten nog even afwachten of het ook zo is. Ik heb natuurlijk meteen gezocht naar dergelijke afbeeldingen, maar kan geen treffende gelijkenis vinden..., nog niet!
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: La Tene Fibula
« Reactie #8 Gepost op: mei 17, 2019, 08:23:31 am »
Hoi Framer neen het is een zeldzaam stukje geschiedenis wat je daar opgepiept hebt
er zijn bijna geen looke like van en dan word het al meteen moeilijk en kun je enkel naar
de bevestiging"s punten kijken inieder"s goed gedaan de PAN  we horen t dan wel na
verloop van tijd.

caligula

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 221
Re: La Tene Fibula
« Reactie #9 Gepost op: mei 17, 2019, 15:24:53 pm »
Super. Zeker die periode ook.

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: La Tene Fibula
« Reactie #10 Gepost op: augustus 14, 2019, 00:06:54 am »
Hier de reactie van Stijn Heeren Project­leiding bij PAN:

Er is geen duidelijke determinatie: er is geen goed gelijkende vondst gepubliceerd met een determinatie waar alle kenners achter staan. Er is wel 1 publicatie van een dergelijk stuk, maar daarin wordt geen sluitende determinatie gegeven. De suggestie die daar wordt gedaan (gordel?) is heel zwak en klopt niet met de slijtage op dat stuk.

Na een discussie met diverse kenners gaan wij er nu vanuit dat het paardentuig is, waarschijnlijk een wangstuk (riemverdeler van het hoofdstel).

Maar, zoals gezegd, dit is niet zeker. We komen op dit moment niet verder.

Als het stuk bij PAN wordt gemeld, ga ik het aanmerken als paardentuig, deel van hoofdstel, maar zal erbij schrijven dat het onzeker is. Als mensen het wel weten, komt er vanzelf reactie op onze dtm.

Akkoord?

Stijn

Einde citaat.

Jammer dat er geen sluitende determinatie is, maar dat is ook het mooie van deze hobby, gewoon verder zoeken...
Ik had al aangegeven dat dit niet kan worden aangemeld bij PAN omdat deze vondst in Belgisch Limburg gedaan is. Wat ik wel moet doen is dit aanmelden bij het Belgisch agentschap Onroerend Erfgoed, en wellicht dat ze daar andere suggesties hebben! wordt vervolgd...

Misschien wel goed als je deze topic onder determinatie zet Jozef, het is immers geen fibula, helaas.
groet, framer
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

JozefHerman

  • Gast
Re: La Tene Fibula
« Reactie #11 Gepost op: augustus 14, 2019, 13:42:54 pm »
we kijken verder af Framer. 8)

framer

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 325
  • Geduld is de sleutel tot succes
Re: La Tene Fibula
« Reactie #12 Gepost op: oktober 15, 2019, 23:04:05 pm »
De zoektocht naar een juiste DTM is weer een stukje dichterbij. Navraag bij Dhr. Nicolay van de Rijksuniversiteit Groningen geeft aan dat het hier hoogstwaarschijnlijk gaat om het zijstuk van een bit van paardentuig.
Hij is nog verder aan het zoeken welke periode hier aan kan verbonden worden. Wanneer dit beantwoord is zal ik Dhr. Nicolay vragen of ik dit hier kan citeren.
Ook heb ik n.a. hiervan een afbeelding kunnen vinden met een soort gelijk voorwerp waar een duidelijke gelijkenis is te herkennen.
Wordt vervolgd!

Jozef, ik weet niet of het mogelijk is, maar zou je dit topic dan in de juiste rubriek kunnen zetten?

Groet, framer
Iedere vondst heeft zijn eigen geschiedenis...

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: La Tene Fibula
« Reactie #12 Gepost op: oktober 15, 2019, 23:04:05 pm »