*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: PTT Knoop - PTT 1897-1928  (gelezen 9303 keer)

coinmaster

  • Gast
  • 2000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 2996
  • XP adventis 2
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #15 Gepost op: november 18, 2013, 19:54:32 pm »
dat één knoop tot zoveel discussie kan leiden... dat is best mooi om te zien. weet zeker dat er een juiste DTM uitkomt 8)

zandhaas

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #16 Gepost op: november 18, 2013, 23:18:44 pm »
Als laatste Zandhaas;

wil ik hierin nog n laatste Clue aangeven jou W is n open gewerkte de mijne is Dicht kwa letter zetting
& boekstaaf


weet je dat zeker? andere letter? :D
ik zie toch echt de opengewerkte stukken waarin zelfs de twee diagonale streepjes te herkennen zijn. 8)
hieronder in geel aangegeven.

minime verschillen. zoals altijd bij knopen, want tientallen jaren gebruikt waardoor de stempel sleet en vervangen moest worden wat niet altijd exact lukte, of soms bewust enigszins aangepast werd.

maar goed. als jij persé wilt dat hij van 1830 is dan mag je dat van mij theoretisch aannemen hoor.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2014, 12:34:12 pm door creep »

JozefHerman

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #17 Gepost op: november 19, 2013, 01:07:30 am »
Zandhaas dit vind ik ( gekroonde W militaire Uniformknoop van voor de oorlog ) -->Komt;

toch overeen de mijne is n Militairen knoop begin 1900 met de sierlijke W kwa mn lectuur alleen mn Data hierin 1831 klopt niet ;past wel in de jouwe WIII

http://hvdol.nl/database/product_info.php?products_id=9691&osCsid=4b70e92cb6d689f023657dd0a512e869

Knopen ( uniform) begin 1900   

Knopen ( uniform) begin 1900
Grotere afbeelding
(opent in nieuw venster)
Diverse uniformknopen o.a: SS Staatsspoor - gekroonde W militaire uniformknoop van voor de oorlog - Nederlansche Spoorwegen van rond de eeuwwisseling-Posthoorn P.T.T.- knoop met wapen

vindplaats:gemeente Heusden
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2014, 12:34:27 pm door creep »

JozefHerman

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #18 Gepost op: november 19, 2013, 09:06:17 am »
Hoi Jozef,
 
het is dezelfde ontwerper die het muntgeld ook gemaakt heeft > matrijs zal dus op of via de Rijksmunt vervaardigd zijn. De ontwerper is in ieder geval D. van der Kellen Sr en de 5-centmunten zijn geslagen (met gelijke matrijs dus) tussen 1818 en 1828; hetzelfde geldt voor de 10-centmunten. Voor de 25-centmunten is het hetzelfde verhaal, alleen daar tussen 1817 en 1830.
Heb je hier voldoende aan ??
Na 1830 zijn ze niet meer gebruikt en verviel deze W
Met groeten weer,
 
Joris

zandhaas

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #19 Gepost op: november 19, 2013, 12:19:30 pm »
je komt met een site van van dol, welke wel vaker fouten op zijn site heeft staan (W is géén militaire knoop).
mijn referentie was van een erkend museum.
daarnaast zegt zelfs van dol dat de knopen van begin 1900 zijn, en jij blijft maar bij die 1830 hangen en staat geheel niet open voor keiharde referenties.

het is goed Jozef. jij hebt het juist.

Joris

  • Moderator
  • 50+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 56
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #20 Gepost op: november 25, 2013, 17:07:33 pm »
het is dezelfde ontwerper die het muntgeld ook gemaakt heeft > matrijs zal dus op of via de Rijksmunt vervaardigd zijn. De ontwerper is in ieder geval D. van der Kellen Sr en de 5-centmunten zijn geslagen (met gelijke matrijs dus) tussen 1818 en 1828; hetzelfde geldt voor de 10-centmunten. Voor de 25-centmunten is het hetzelfde verhaal, alleen daar tussen 1817 en 1830.
Heb je hier voldoende aan ??
Na 1830 zijn ze niet meer gebruikt en verviel deze W

Met vriendelijke grieten,

Joris

zandhaas

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #21 Gepost op: november 25, 2013, 19:03:39 pm »
het is dezelfde ontwerper die het muntgeld ook gemaakt heeft > matrijs zal dus op of via de Rijksmunt vervaardigd zijn. De ontwerper is in ieder geval D. van der Kellen Sr en de 5-centmunten zijn geslagen (met gelijke matrijs dus) tussen 1818 en 1828; hetzelfde geldt voor de 10-centmunten. Voor de 25-centmunten is het hetzelfde verhaal, alleen daar tussen 1817 en 1830.
Heb je hier voldoende aan ??
Na 1830 zijn ze niet meer gebruikt en verviel deze W

Met vriendelijke grieten,

Joris

1/ de W niet meer gebruikt? dan heeft dat museum hun determinatie verkeerd dan? evenals de vele andere sites waarop deze latere knoop met W vermeldt staat???

2/ dezelfde W als op het zilveren muntgeld? volgens mij heb je dit topic niet goed bekeken. die W van het muntgeld is geheel anders.


Jozef

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #22 Gepost op: november 25, 2013, 22:11:03 pm »
ik ;

kom hier straks op terug

Jozef

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #23 Gepost op: november 26, 2013, 00:28:11 am »
Zandhaas;

zou jij m eerste Topic eerst willen bekijken van deze nu 2 bladen lang zal m zelf ff kopiëren en plakken
........................................................................
Dit zeg ik daar ------->De Knoop met kroon Lijkt ;

op n Willem I munt ???

dan zeg ik -------> zijn datering dan ---->waarschijnlijk 1830<----- waarschijnlijk betekend voor mij niet
                                                                                                        helemaal zekers

(ik lees waarschijnlijk jij ook )

.................................................................................

jij vind van niet ik van wel daar in mn 1e topic ---even aanhalen NU inderdaad Zandhaas bij mij staat t voor n geschreven letter dus met n aanhaal op mn gedachten waarschijnlijk afgekeken van n WI Kwartje --even aanhalen NU en op mn gevonden daar heeft de aanhaal n Krul klopt dat heb jij  helemaal  goed gezien

mag ik Nu wel zeggen als de aanhaal op kwartje n krul was geweest en ook gewoon met aanhaal wat nu = dan vind ik toch dat hij heel veel   veel gelijkenis bezit vind jij dit ook ? ikwel

dan zie ik onze Hans zijn verwoording bij de vorige dezelfde W knoop de deze

Oorspronkelijk Rijksbetaalmeester,later PTT dienst       hier kan ik 2 kanten in met Rijksbetaalmeester mijn vercie in Militaiten Dienst daar kreeg je Wedde ander woord uitbetaling van het Rijk dat jij hun diende waarop
het Rijk jou uitbetaalde  in Wedde  nu jou kant ff bevestigen jij haalt hier telkens PTT knoop aan en eigenlijk omschrijft t Hans het ook wel  ook zo


======================================================================


maar ik omschrijf het niet als n PTT knoop  maar als n Militairen Knoop waarom haal ik dit aan nr 1 zo staat t op de Data base zie weburl maaaaar tevens zo staat t ook in mn ------->Boek als zijnde Militairen Knoop zie mn Foto aldaar met tekst

tevens krijg ik deze mail van mn Knopen Determinator ;

 Hoi Jozef,
 
het is dezelfde ontwerper die het muntgeld ook gemaakt heeft > matrijs zal dus op of via de Rijksmunt vervaardigd zijn. De ontwerper is in ieder geval D. van der Kellen Sr en de 5-centmunten zijn geslagen (met gelijke matrijs dus) tussen 1818 en 1828; hetzelfde geldt voor de 10-centmunten. Voor de 25-centmunten is het hetzelfde verhaal, alleen daar tussen 1817 en 1830.
Heb je hier voldoende aan ??
Na 1830 zijn ze niet meer gebruikt en verviel deze W
Met groeten weer,
 
Joris
 
 
 
-------Oorspronkelijk bericht-------

oplossing in deze is dan ook zeer zeker  jou PTT Knoop is ook O.k zal zekers bestaan hebben en misschien ook nog ---->als eerste wil ik jou vragen Zandhaas stuur de foto van de originele achterkant van jou kleinere maat knoop  met de sierlijke geschreven letter W met 2x krullen erop als zijnde PTT knoop naar hier  en graag zekers met je verkregen Museum lectuur waarop dit zo staat aangegeven even kopiëren & plakken  deze Museum tekst  op naar deze onderste Topic toe ---->want dan moeten er deze vele wijzigen naar de jouwe toe .

mag dan ook niet als de mijne nu --->Militairen Dienst Knoop zo vernoemd worden .

ben benieuwd !



« Laatst bewerkt op: januari 20, 2014, 12:34:46 pm door creep »

zandhaas

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #24 Gepost op: november 26, 2013, 11:30:06 am »
Ik zag nog geen enkele gelijkende knoop met referentie "militaire knoop" hier vermeldt.
Dan draag je een tekst aan die geheel niet deze knoop betreft (jagers. hoorn) als "referentie".
Ik zie nog steeds geen gelijkende referentie voor militaire knoop. Geen referentie is geen determinatie.
Ikzelf gaf een exact gelijkende referentie welke dan als enige overblijft.
Dan kun je toch niet anders concluderen dan dat dit een PTT knoop is van rond 1900!? :-X

Een érg rare manier van determineren zo Jozef  :-\
Zo kan ik het ook.

"Ik vond een kledingspeld. En de romeinen gebruikten ook iets wat er op lijkt, en noemden het fibula. Ook genoeg tekst te vinden met omschrijving die hetzelfde omschrijft met "draad, spiraalveer, naalsrust, kleding vast maken". Mijne lijkt er op en is er dus waarschijnlijk ook één. Dus ik noem dit een romeinse fibula!"
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2014, 12:46:03 pm door creep »

Jozef

  • Gast
Re: Knoop met W iemand n idee
« Reactie #25 Gepost op: november 26, 2013, 12:43:38 pm »
Ernaast jij ziet niks ik zal mn Bril eens ff opzetten maaaar ik zie ook niets

in mn laatste Topic van mijn opgevraagde naar jou toe bv de keerzijde of jou Museum text

 enja;

Toppie met n P zou ik ;

kunnen zeggen in t humoristische zijn jou eigen verwoording prognose over een Romeinse mantelspeld  hierin op deze manier gelet op je leuke manier van Determineren daar heb ik helemaal niets op tegen was wel zijn voorloper ervan deze ----------->roestvrije 21 e eeuwse veiligheid speld .

en voor ( nu )ben ik klaar daarmee met de deze Bld 2 -Knopen Rubriek dus voor mij oude of nieuwe  periode door mij opgedigde --->Militairen W Knoop
« Laatst bewerkt op: november 26, 2013, 12:52:33 pm door Jozef »

Jozef.

  • Global Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 15323
    • http://www.jozefherman.nl
Re: PTT Knoop - PTT 1897-1928
« Reactie #26 Gepost op: januari 29, 2020, 18:01:05 pm »
Materiaal: messing

Diameter: 21 mm

Gewicht: 3,4 gr

Dit is een Willem – knoop gedragen door militairen onder koning Willem 1 t/m 3. Ook werden dit soort knopen nog gebruikt onder Wilhelmina. En zelfs de Ned. posterijen, tot omstreeks 1909 hebben dit soort knopen gedragen. ( Messing PTT-knoop in de vorm van een afgeplatte halve bol, met een gekroonde W. Op de achterzijde een oog en Extra Fein. Ca. 1897-1928. )

https://metaaldetectievlaanderen.wordpress.com/2018/08/16/knoop-eind-19e-eeuw-begin-20ste-eeuw/
Voor een interessante Archeologische Bodemvondst is het beter deze meteen aan te melden bij het Archeologische Onderzoek Centra de PAN- https://www.portable-antiquities.nl/pan/#/public/about - je verkrijgt daar terdege info & determinatie van het gevonden voorwerp, het-email is pan.fgw@vu.nl

=-->hier doen we dan wel nog het voorwerk van de diverse items in onze vele Rubrieken.

Groetjes Jozef

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: PTT Knoop - PTT 1897-1928
« Reactie #26 Gepost op: januari 29, 2020, 18:01:05 pm »