*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Detectoramateur met recht met GOUD beloond !  (gelezen 943 keer)

Ariearcheo

  • 1+ Berichten
  • *
  • Berichten: 7
Detectoramateur met recht met GOUD beloond !
« Gepost op: maart 04, 2010, 08:31:39 am »
Hart van nederland.
Vorige week woensdagavond.
Het is vandaag,donderdag 4 maart,dag na de verkiezingen.
Op die avond was er een opgerold reepje goud te zien,20 gram.
Gevonden door een detectoramateur uit Odijk,bij Utrecht.
Het bleek te gaan om gestorte grond,dus waar oorspronkelijk het reepje goud verloren was,is niet duidelijk.
Maar het was een topvondst.Uit de 6-de eeuw.Handelswaar van een koopman,eigenlijk uit een tijd in Nederland waar we niet zo veel van weten.
Voor 1 gram goud kocht je toen een paard.Wat de koopman bij zich had,in een koord om z'n nek was dus in feite,naar nu vertaald een behoorlijke som geld.
Na langdurig onderzoek ligt het nu in het Rijks Museum voor Oudheden in Leiden.En daar hoort het ook.
Het is denk ik de mooiste plaats die het verdient.
Maar bijna,was de man akkoord gegaan met een bod van een juwelier,die er 650 euro voor bood,en was het verloren gegaan,aan de smeltkroes.
Gelukkig heeft de man het niet gedaan.
Nu is er iets prachtigs toegevoegd aan ons nationale erfgoed.
En de man is vorstelijk beloond.

Het is denk ik onze verantwoording als zoeker,als we iets vinden dat dat voorwerp geschat word op waarde.
Dit reepje goud,handelswaar uit de 6-de eeuw is er een prachtig voorbeeld van.
Hier wordt het werk van een detectoramateur beloond met goud.

Soms hebben we allemaal de mond vol van olympisch goud,of toch maar net niet goud,maar ook voor de detectoramateur geldt elke dag hetzelfde.
Voor niemand staat vast,dat hij vandaag een topvondst doet.
In dit geval was het zo,en werd geduld beloond.
En bij het oordeel van de juwelier heb ik zo m'n bedenkingen,dat is geen archeoloog,dat werd wel duidelijk.
Wie na veel zoeken echt iets moois vind,laat die een echte deskundige inschakelen,en wie weet komt er dan weer een mooie vitrine bij met een mooi stuk nationaal erfgoud,ipv 20 gram sloopgoud,voor 650 euro.

En deze vondst was echt geen toeval, ook vorig jaar zijn bij Maastricht regenboogschteltjes gevonden,eerst met een metaaldetector,en later bleek het de eerste schat van de Kelten te zijn in ons land met een dergelijke omvang.
En werd het ook !! een deel van ons nationaal historisch erfgoed !
En werd het opnieuw,voor ons als detectoramateurs een dag met historie.

In los verband, zo verkopen dus,waren alle regenboogschoteltjes heus wel,en ik denk ook snel verkocht,maar nu werd de grootste eer binnengehaald: goud opnieuw voor deze detectoramateur,die dit land een echte dienst bewees,in samnespraak met de desdundigen op dit gebied,de archeologen.

De lijst is nog veel langer.
Ik wens iedere detectoramateur toe,op een dag zo'n topontdekking te doen en dat die later z'n vondst kan verkopen aan ons Nationale Museum voor Oudheden in Leiden. :1:  :2:  
« Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 am door Ariearcheo »

Johan

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 209
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: maart 04, 2010, 13:54:25 pm »
Een ;

Heel goed voorbeeld Ariearcheo heb je hier neer gezet
we kunnen er allemaal  :f  veel van leren in de toekomst.

grt;Johan

Munten Bodemvondsten Club Forum

(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: maart 04, 2010, 13:54:25 pm »