*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Analoge of digitale detectoramateur  (gelezen 1667 keer)

Ariearcheo

  • 1+ Berichten
  • *
  • Berichten: 7
Analoge of digitale detectoramateur
« Gepost op: maart 15, 2010, 07:47:36 am »
Het is eigenlijk iets waarbij je jezelf beter leert kennen.
Ben ik iemand die houdt van knopjes,waaraan je kunt draaien?
Of ben ik meer van digitaal,een volledig geprogrammeerde detector.

In detectie-apparatuur termen:

Ben ik iemand die kan zoeken met een digitale Whites Spretrum XLT
Of met een analoge XP Goldmaxx Power.

Eigenlijk  ben ik na een aantal uren  zoeken met Jozef erachter gekomen,dat m'n digitale detector,de Whites er eentje is die alles omdraait.Het ding zoekt met mij in plaats van dat ik zoek met die detector.
Amusant om te zien was het allemaal wel.Doordat het apparaat maar blijft piepen,ga je vanzelf overal heen zoeken,en is er geen logica.Gelukkig deed ik nog een oogvondst,want het oog doet ook nog wat.
Lopen met een detector betekent tenslotte niet dat je op en veld je ogen uit moet schakelen.
Die zijn net zo belangrijk.
Sterker nog,zelfs archeologen,de professionals,zeg maar als het gaat om waarnemen der historische restanten,die doen dat,en noemen dat een FIELD WALK, of een WAARNEMING van oppervlakte vondsten.

Het zoeken samen was leuk,en dat laat ook zien dat een goede zoekmaat,goed is voor de moraal.
Als er tenminste een ervan is die wat vind,dan is er tenminste nog wat gebeurt.
En als je alleen niks vind dan is dan ronduit teleurstellend.

Ik ben na een dag tot de conclusie gekomen, ga eerst voor analoog, en als dat goed aanvoelt, blijf dan analoog.
En voor wie durft,en goed is in computers,leen dan 's een digitale detector,zoek er een dag mee,maar neem wel iemand mee,die eerlijk is,zoals Jozef,en die ronduit zegt,dat die detector past wel of niet bij je.

Tot slot,neem thuis een bezem,en maak van de bezem,op een plankje een apparaat,om de laarzen mee schoon te maken,want aan het eind had ik zoveel klei aan m'n laarzen hangen,dat daar wellicht nog leuke bodemvondsten in zaten.
En eenmaal in de bus,kwam de klei los.Wie weet kan daar iemand gaan piepen,of er wat ligt.

Een mooie zoekdag,zeker voor herhaling geschikt.
En veel geleerd over analoog of digitaal.
En over te hoog zwaaien,want vondsten liggen in de grond en hangen niet in de  lucht.

Thuis heb ik de beschermingskap van de zoekschijf met veeel gedoe verwijderd,m'n kinderen vroegen,papa,ga je het ding nu slopen?
En de zoekschijf schoongemaakt,want die bleek ook niet schoon.
Zorgen voor een goed schoon detector is een van de dingen die bij deze hobby horen.
En in een tas,een stel schone schoenen meenemen,is een van de andere zaken,die je beslist niet mag vergeten,ik was er vandaag een van.

Tot slot, op www.youtube.nl bleken leuke filmpjes te staan zowel over de whites spectrum en de xp goldmax power en dat was erg leuk om  te zien.
en oh ja,de grootste schat llertijden in Engeland,was gedaan door iemand met een Whites Spectrum.
en let op,deze man zocht al 18 jaar met dit apparaat,en was er blijkbaar al aan gewend geraakt!!,en was blijkbaar een ervaren analoge zoeker.
« Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 am door Ariearcheo »

JozefHerman

  • Gast
Chapo Arie.
« Reactie #1 Gepost op: maart 15, 2010, 08:24:24 am »
Er;

zijn weinig zoekers die erkennen hun foute zoekwijzen komt omdat sommige  digitale detectors met te veel dingetjes is opgesmukt dit geeft niks als je alle toeters en bellen weet te benutten  ben dr al veel tegen gekomen die daar geen duiten van

gegeten hadden dus aan t einde van het liedje vind je daar niks mee de  beste optie is dan inruilen en kijken welke metaaldetector je wel kan aan-sturen om iets te detecten en die bij jou past Tip this zo de een en een combinatie =2 detector en zoeker moeten

een worden met een :678  zoeksescie  dat werpt vruchten af en geeft stabiliteit de rest komt dan ook zo ---ja vond het ook interessant om je kennen te leren met andere visies en denkwijze vooral de leer van Einstein t dagje was zo om .

grts ;Jozef

Piscator

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 188
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: maart 15, 2010, 12:06:00 pm »
Klinkt mij te ingewikkeld; piepen met de relativiteitstheorie van Einstein  :mrgreen:

Ben blij dat Jozef het daar met mij niet over heeft gehad.....

Over analoog en digitaal: ik denk dat je bedoeld dat de XLT een display heeft en de GMP niet, want de GMP is
namelijk ook volledig digitaal; alle signalen gaan eerst door de computer met een aantal ingebouwde filters, net als bij de XLT. :smile:

Waar ik zelf achter kwam (ik had eerst een Fisher F75 en heb nu de GoldMaxx Power) is dat het display tijdens het zoeken
minder te vertrouwen is dan de geluidssignalen.
Het Target ID nummer (of VDI) hangt van zoveel dingen af en je gehoor kan veel meer nuances herkennen.
Maar op de F75 en XLT heb je natuurlijk het display nodig om het te bedienen en op de GMP niet.

Veel belangrijker is waar zoek je en wat zoek je en waar ligt je persoonlijke voorkeur; dat bepaald eigenlijk veel meer
welke detector geschikt is voor je dan alle verhalen over superieure diepgang of toeters en bellen etc.

Wil je diep en zijn je veldjes redelijk schoon (weinig ijzerafval) is een laagfrequente detector als de XLT prima.

Wil je goud, kleinere voorwerpen, kleine muntjes en een hoge "recoveryspeed" (de tijd die de computer nodig heeft om een signaal te verwerken voor
hij weer klaar is om het volgende object waar te nemen, wat handig is als er bv ijzer dicht naast een muntje ligt) dan is de
hoogfrequente GMP veel beter.

Hoe precies kun je ijzer discrimineren is ook belangrijk vind ik; dit bepaald of je bv spijkers als een ijzertoon wilt horen, zodat grotere ijzeren objecten (speerpunten etc) wel een goede toon geven.
Dat kan de GMP of een XLT veel nauwkeuriger dan de F75.
PETER
>>  DeepTech Vista Smart  <<

>>  Minelab Equinox 800    <<

JozefHerman

  • Gast
Hallo Piscator
« Reactie #3 Gepost op: maart 15, 2010, 23:11:49 pm »
Ja ;

je legt het goed uit de verschillen metaaldetector   maaar waren het niet dat de Spectrum van White voor sommige zoekers n te moeilijke Detector is met te veel programma"s  erin de een groeit in t uitoefenen van programma"s de ander leert ze nooit

maar word er mee opgezadeld door verkeerde koop of in dit geval bruikleen van zijn broer maar dit doet aan het feit niets af
ken  sommige zoekers die konden er alle kunstjes  mee; nu het negatieve ken er ook veel zoekers die konden hem alleen maar aan & uit zetten deze Spectrum dat bewijst weer eens te meer dat je ook met de metaaldetector moet vergroeien anders vind je op

n A locatie geen bal ;op het oog vond hij wel munten bovenop de site --iets anders Peter heb nu 3 top detectors voor op t land de laatste bijgekomen heet G.M.P die van XP begrijp nu waarom dat diverse oude rotten die ik ken met dezelfde XP graag met me n gaatje wilden spaaien op mn stekkies .

grt;Jozef

Piscator

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 188
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: maart 16, 2010, 22:11:28 pm »
Ha ha, ja ik ben er ook nog steeds heel blij mee.
Ik ben wel heel erg een man van de knopjes en electronica etc natuurlijk, maar ik vind de GMP helemaal top.
Lekker simpel om te bedienen, wel even de tijd nemen om hem goed te leren, maar ik heb er voorlopig genoeg aan.
Je hebt veel meer aan een goed veldje dan een supersone detector  :lol:
PETER
>>  DeepTech Vista Smart  <<

>>  Minelab Equinox 800    <<

JozefHerman

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: maart 16, 2010, 23:24:10 pm »
Dat;

klopt Piscator een goed veldje is goed en voor sommige daarop met de juiste detector .

grts;Jozef.

Vutter

  • 10+ Berichten
  • **
  • Berichten: 41
detector
« Reactie #6 Gepost op: maart 17, 2010, 15:23:23 pm »
Ik heb jaren lang met de XLT gelopen en leuke dingen gevonden, maar ik ging altijd alleen, tot ik op een goede dag met iemand meeging en die vroeg mij wat het display aangaf bij een bepaalde vondst. Toen kwam ik er pas achter dat ik nooit op het display keek maar alleen op het geluid had gezocht. Sinds enkele jaren zoek ik met de XP en dus alleen op geluid, deze GMaxx II bevalt me zo goed dat ik niet geinteresseerd ben in welke andere detector dan ook. Ik vind het heerlijk om uit de drie tonen zelf te bepalen of ik ga graven of niet. Ook de hoofdtelefoon zonder kabel is ideaal, geeft je veel bewegingsvrijheid.

Gr, Ed.
« Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 am door Vutter »
Het leven is heerlijk als vutter

JozefHerman

  • Gast
HOI Ed
« Reactie #7 Gepost op: maart 17, 2010, 18:47:54 pm »
Heb nu;

zes detectors 3 voor op het land en 3 voor in t water heb bij de keuze en aanschaf er heel goed bij na gedacht welke ik wil  bij alle zes detectors heb ik het fijne stabiele gevoel ff er wat uit halen hier enne neen ben nu al weer n jaartje

zonder de koptelefoon aan t zoeken wil niet meer anders alleen voor in t water
zit hij er jammer genoeg aan vast .

grt ;Jozef

Munten Bodemvondsten Club Forum

HOI Ed
« Reactie #7 Gepost op: maart 17, 2010, 18:47:54 pm »