*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Hulp gezocht... Romeinse vondsten uit Zuid Holland  (gelezen 4913 keer)

Julius

  • 1+ Berichten
  • *
  • Berichten: 6
Hulp gezocht... Romeinse vondsten uit Zuid Holland
« Gepost op: mei 07, 2010, 12:38:44 pm »
Beste allemaal,

Ter afronding van mijn studie Archeologie (te Leiden) ben ik een inventarisatie aan het maken van Romeinse (en hele late IJzertijd) militaria, riembeslag & paardentuig in civiele context in het Cananefaats gebied (grofweg Zuid-holland tussen de Rijn en Maas).

Ik ben zelf helemaal niet thuis in de detector wereld, maar ik zou toch graag ook vondsten van de detector amateurs mee nemen in mijn verhaal. Vooral ook omdat er lang niet op alle archeologische opgravingen even goed gepiept wordt.

Heb je dus dergelijke vondsten in je collectie die niet uit de directe omgeving van de forten komen en je bent bereid ze beschikbaar te stellen (een afbeelding/foto is voldoende) voor mijn inventarisatie, stuur dan a.u.b. een berichtje. 

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen.

Alvast bedankt

met vriendelijke groet

Julius van Roemburg

JozefHerman

  • Gast
Re
« Reactie #1 Gepost op: mei 09, 2010, 12:25:07 pm »
Hallo Julius;

even dit ter goede verstandhouding ;

Deze bodemvondsten komen niet van Zuid Hollandse A-opgravingen af  af letterlijk
men vind ze in de Betuwe en ook niet op deze zoals jij dit omschrijft
hier onder omschrijft iedereen weet namelijk dat je erna op zo een
Archeologische opgraving =Verboden Toegang erg genoeg ;

         
( <!-- s:678 -->:678<!-- s:678 --> Ik ben zelf helemaal niet thuis in de detector wereld, maar ik zou toch graag ook vondsten van de detector amateurs mee nemen in mijn verhaal. Vooral ook omdat er lang niet op alle archeologische opgravingen even goed gepiept wordt)

Ik vind ze gewoon op akkers aldaar zoals deze bijvoorbeeld de 1e -2 zijn Latenè  Boogfibula"s =voor t vastzetten van hun kleding de voorlopers van onze eigen knopen de 3e is een bronze Handvat van een handspiegel 1e eeuws A.D.  --het 4e

voorwerp is een speeltje voor hun toenmalige smid het is een loden staafje deze werden omgesmolten voor aanpassing of nog nieuw te maken voorwerpen ja Julius ik hoop dat dit je script een beetje opbeurt anders zijn in deze Rubriek  nog genoeg aanknoop punten Suckces ermee ;











 grts;Jozef

hans44

  • Ere Lid
  • 2000+ Berichten
  • *
  • Berichten: 2053
  • Verzamelaar munten en token tot 1600
@Jozef
« Reactie #2 Gepost op: mei 09, 2010, 18:41:12 pm »
Julius bedoelt natuurlijk de zogenaamde 'Stort', die ergens gedeponeerd word als
de archeologen klaar zijn. Zoals bijv. Alphen, Katwijk enz.

Julius

  • 1+ Berichten
  • *
  • Berichten: 6
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: mei 09, 2010, 21:50:48 pm »
Hoi Jozef.

Ik geloof dat ik het misschien niet helemaal duidelijk heb opgeschreven.
Maar ik ben gewoon op zoek naar de akkervondsten of zoals Hans zegt 'de stort'.

Met dat niet goed piepen op opgravingen, bedoelde ik te zeggen, dat de gemiddelde 'officiele' archeoloog vaak te weinig doet met metaaldetectie op zijn opgravingen en dat het daardoor lijkt alsof er in Zuid Holland weinig metaalvondsten worden gedaan op de Inheems Romeinse sites. Daarom ben ik dus gewoon erg benieuwd of dit beeld klopt met wat detector amateurs vinden op hun akkertjes.

ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

en mooie vondsten die je gepost hebt!
Maar als ze uit de betuwe komen vallen ze buiten mijn onderzoeksgebied, dat loopt namelijk van Katwijk tot Woerden, en van de maasmonding tot en met Gorinchem.


bedankt

groet

Julius
« Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 am door Julius »

JozefHerman

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: mei 09, 2010, 22:14:24 pm »
Ja Julius;

Dat zijn schitterde plaatsen die je daar opnoemt vooral Woerden en niet te vergeten Vechten heb daar zeeer lang geleden
ook ooit gezocht zekers komen daar ook ongetwijfeld deze hier de Inheemse Romeinse bodemvondsten vanaf  ga er maar vanuit

Julius t Romeinse geld verweven met Kelties -Barbaars en de bekende Soldatendraad-boog fibula"s  tevens al het Paardenleerbeslag Lunea-Vulva-Fallus en de Slangen armbanden is daar ook allemaal hetzelfde opgepiepte spul als in de Betuwe of elders in Europa t schijnt dat deze ithems een lopende band artikel te zijn geweest

this misschien goed deze informatie  te vermelden in je script effine succes ermee.

grts;Jozef

Julius

  • 1+ Berichten
  • *
  • Berichten: 6
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: mei 12, 2010, 17:17:45 pm »
dank je

Ja, het paardentuig lijkt vanaf het midden 2e eeuw wel heel gewoon geweest te zijn.
Keltische munten komen in Z-H bijna (of helemaal) niet voor.
« Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 am door Julius »

creep

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: mei 12, 2010, 19:48:22 pm »
hoi,

Ik heb nog een terret ring liggen, een soort van teugelgeleider.
Keltisch late ijzertijd.

Weet je ook wat de Nederlandse benaming is en hoe zeldzaam zijn ze in Nederland?

Referentie






Julius

  • 1+ Berichten
  • *
  • Berichten: 6
(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2010, 22:00:29 pm »
Citaat van: "creep"
hoi,

Ik heb nog een terret ring liggen, een soort van teugelgeleider.
Keltisch late ijzertijd.

Weet je ook wat de Nederlandse benaming is en hoe zeldzaam zijn ze in Nederland?



hoi Creep,

Komt deze uit Zuid-Holland???
Als dat zo is is het misschien wel de eerste van dit type. (iig ken ik er daar geen een uit opgravingen)
Komt wel wagentuig uit Leidschendam, Katwijk en Valkenburg
Uit het rivierengebied en brabant zijn er een stuk of 50 bekend (maar beduidend minder mooi, en meestal romeins)

Ik ken eerlijk gezegd geen Nederlandse benaming er voor (behalve teugelgeleider), maar misschien kan je dat beter vragen aan een ruiter/wagenmenner dan aan een archeoloog.

groet

Julius
« Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 am door Julius »

creep

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2010, 00:58:47 am »
Ik had niet helemaal goed gelezen dat je Zuid Hollandse vondsten zoekt .
Deze komt van in de buurt van Den Bosch da's iets uit de richting.

Julius

  • 1+ Berichten
  • *
  • Berichten: 6
(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2010, 10:49:32 am »
Dat is idd iets uit de richting, maar het is wel een mooie

bedankt
« Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 am door Julius »