*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Hallo Hans had vanmorgen er weer eentje n stenen amulet????  (gelezen 2001 keer)

JozefHerman

  • Gast
Hallo Hans had vanmorgen er weer eentje n stenen amulet????
« Gepost op: juli 03, 2010, 18:42:46 pm »
Had geluk de oogjes kennelijk op  scherp vond een stuk vuur steen afslag wat bij de 2e maal door n gat boren afgebroken is pal erlangs t andere voltooide gat maar 2 gaten erin wat zou  het voor belang hebben gehad ????? n Amulet ???


« Laatst bewerkt op: januari 22, 2014, 17:35:48 pm door Attilax »

hans44

  • Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 2053
  • Verzamelaar munten en token tot 1600
re
« Reactie #1 Gepost op: juli 04, 2010, 21:37:25 pm »
Dit zijn geen werktuigen, maar afslagmateriaal. De gaten, zijn natuurlijk, Hebben koralen in gezeten.
Je kunt in vuursteen met primitieve middelen niet boren zonder dat het breekt.
Voor studie wordt afslagmateriaal wel bewaard. Ook om te kijken wat er eventueel van een kern afkomt, enz.

  Een vraag: Kreeg mail ria, het kan zijn, dat dit eerder, dat ik het niet lees, omdat onbekend.
  2) Heb nu en eerder Dat deze post niet 'rood' was, als ik dus zonder waarschuwing kijk, zie
ik niet zondermeer. Weet niet wat de oorzaak is.

  NB Heb ook een Ria en is Maagd.

     Groetjes, Hans.

JozefHerman

  • Gast
Hallo Hans
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2010, 09:12:02 am »
Heb;

ook n Ria maar is geen maagd meer wel in n andere zin ook dit emailadres word gebruikt voor verzending
Forum etc- dit te meer om onze vrolijken grote piep familie in Nederland wat meer inhoudelijk te geven

deze zelfde Ria doet voor onze Website--Forum --Munten Beurs etc veel administratief werk
vandaar deze email met  haar naam is gelateerd aan Jozef Herman zal voortaan de andere
versturen  ,

ja eigenlijk de vuursteen met deze gaten erin zetten me aan t denken punt 1 waarom en met wat voor doel
kozen de antieken mensen deze steen uit met de gaten erin waarvoor was t niet gemakkelijker om er eentje
 te pakken zonder gaten ivb met meer risico heel object erna en  dat deze lui al n gat erdoor
konden boren zoals de Egyptenaren dit ook al konden door aan de onderkant van n stok de kopse
 
kant met n metaal te voorzien n soort verharde vingerhoed na n week rond gedraaid en geslagen
erop te hebben op n harde steen waren ze er doorheen en hadden ze n gat ook deden ze dit met n
soort van boor die bevestigd was aan de boorstok doordat deze met pezen vast zat zodoende was deze
 handboor meer in balance .

grt;Jozef

hans44

  • Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 2053
  • Verzamelaar munten en token tot 1600
re
« Reactie #3 Gepost op: juli 05, 2010, 19:38:12 pm »
De prehistorie beslaat een inmens lange periode. Gaten in stenen boren, zie je vanaf het Neolithicum, en altijd in rotsig steen,
nooit geen vuursteen. Ook werden gaten geboord in hertshoorn, ander bot, hout enz. / Ongetwijfeld hebben ze bij het gebruik
van een groot brok vuursteen, bij het afslaan, de uitvallen kegels kalk, die eens koralen e.a. waren, gezien en getest.
ze zullen er ook wel een een stok doorgestoken hebben, maar omdat er betere opties waren, heeft dat geen ingang gevonden.
Het blijven inmiddels wel afslagen. Dus dat is geen natuurlijk proces geweest. Maar geen afgewerkte werktuigen.
     Het is wel zo, dat als ik zelf iets vind, ik met zeer sterke loups en licht, het oppervlak  afspeur naar sporen van slijp, afslagbulten,
die aangeven, waar de slag werd gegeven. Het is vanaf een foto wel mogelijk een gaaf artefact te herkennen, maar afslagafval
is veel moeilijker, en vaak moet dat in ongestoorde grond in situ bekeken worden zo het ligt. / Men was ook trots op hun werktuig,
dat het mooi was; Een statussymbool, met magische inslag. Dus in Nederland, waar de oudste culturen niet gevonden (kunnen)worden,
moet je altijd letten op regelmatigheid van het object, tenzij duidelijke breuken, die afsteken bij de rest van het object.

JozefHerman

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: juli 07, 2010, 00:06:50 am »
Ja Hans;

Blijf deze vuur stenen werktuigen intressant vinden als je geluk hebt
vind je er af en toe eentje ;je voelt de oerkracht van zo n steen meteen
als je deze bekijkt .

grts;Jozef

Munten Bodemvondsten Club Forum

(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: juli 07, 2010, 00:06:50 am »