*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: romeinse routeplanner...  (gelezen 1641 keer)

Bob

  • 10+ Berichten
  • **
  • Berichten: 40
romeinse routeplanner...
« Gepost op: september 05, 2011, 22:59:01 pm »
dit bericht met sitevermelding (omnesviae.org) vandaag gevonden...doe er jullie voordeel mee! en als jullie een leuk stekkie vinden en hulp nodig hebben? geef maar een seintje...haha!

ma 05 sep 2011, 09:25

Romeinse kaart als online routeplanner

HOUTEN - De enige complete wegenkaart die is overgebleven uit de Romeinse tijd kan dankzij internet weer worden gebruikt om reizen te plannen.

 

Een Romeinse kaart als online routeplanner.

 

De Nederlandse historicus René Voorburg uit Houten heeft deze wereldberoemde Tabula Peutingeriana dankzij diverse onderzoeksbronnen kunnen verwerken tot hedendaagse routeplanner. Zo kunnen geïnteresseerden dus zien hoe in de Romeinse tijd bijvoorbeeld een reis van Nijmegen naar Rome zou zijn verlopen.

Voorburg heeft zijn Romeinse routeplanner online gezet op de site omnesviae.org, zo maakte hij maandag bekend. De historicus is in het dagelijks leven als webarchivaris werkzaam bij de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Hij heeft de afgelopen zes maanden al zijn vrije tijd in het project gestoken.

Uniek in de wereld

„Wetenschappers hebben recent de locaties van alle plaatsen op de Tabula Peutingeriana in kaart weten te brengen”, vertelt Voorburg. „Ik ben toen voor mijzelf eens gaan kijken waar ik in het Romeinse Rijk op een reis van A naar B allemaal langs zou komen.” Uiteindelijk besloot hij maar alle 2760 plaatsen op de oude kaart en tussenliggende wegen in te gaan voeren.

Voor zover Voorburg bekend is zijn project volstrekt uniek in de wereld. Hij heeft de afgelopen maanden contact gelegd met collega's in het buitenland, die hem hebben geholpen startpagina's in andere talen te maken. Het is de bedoeling dat de site uiteindelijk beschikbaar komt in alle landen die op de Tabula Peutingeriana staan.

Ganges

De Romeinse reiskaart uit de 3e en 4e eeuw na Christus beslaat het gebied van Groot-Brittannië tot aan de rivier de Ganges, die door India en Bangladesh stroomt. De enorme kaart, die oorspronkelijk bestond uit 12 bladen perkament, staat sinds 2007 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. De voor zover bekend oudste nog bestaande kopie wordt bewaard in de Oostenrijkse Nationale Bibliotheek in Wenen, maar is niet toegankelijk voor het publiek.

Op de kaart staat een groot aantal Nederlandse steden aangegeven, waaronder Lugdunum Batavorum (Katwijk aan Zee), Matilone (Leiden), Albaniana (Alphen aan den Rijn), Forum Hadriani (Voorburg) en Ulpia Noviomagus Batavorum (Nijmegen).
_________________
Groetjes Bob

Tesoro Cortes
Fisher 1266 X
Garrett Ace 250

JozefHerman

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: september 06, 2011, 00:01:54 am »
Hallo Bob;

Is zeeer indruk wekkent deze tom tom route staan de forten en rustpunten erook in vermeld ??ja dat zeg
ik omdat ik met zoeken deze kaart ook in t boek van de bekende Archeoloog van Bylant altijd bestudeerde
om t zoeken te bevorderen enja Nijmegen lees ik hier maar die staat verkeerd ingetekend op Tabula Peutingeriana

grts;Jozef

Munten Bodemvondsten Club Forum

(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: september 06, 2011, 00:01:54 am »