*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Had vandaag weer n leuke Oogvondst uit welke tijd komt hij  (gelezen 1500 keer)

Jozef

  • Gast
Had vandaag weer n leuke Oogvondst uit welke tijd komt hij
« Gepost op: januari 12, 2012, 14:49:08 pm »
mooi bewerkte kraal op de voorkant & achterkant zitten er 4 Jacobus schelpen in verwerkt
in totaal 8 stuks dus heeft iemand n iedee uit welke tijd deze stamt afm 17 mm  doorsnee x 12 mm dik
kleur diep blauw



« Laatst bewerkt op: januari 22, 2014, 18:43:24 pm door Attilax »

hans44

  • Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 2053
  • Verzamelaar munten en token tot 1600
re
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2012, 20:20:06 pm »
Er waren speciale Paternosters voor bedevaartgangers.
Het hoogtepunt was in de 16e eeuw.
Wat is het materiaal? Git?
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2014, 18:43:45 pm door Attilax »

JozefHerman

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: januari 13, 2012, 00:56:05 am »
Ja Hans;

op jou verwoording en zin daar houd ik het ook op met die van mij net gevonden zeeer fraaie bewerkte kraal -----Er waren speciale Paternosters voor bedevaartgangers uit de 16e eeuw-----echter de mijne is een eenling anders had ik daar zeker op deze akker er meerdere kralen in omgeving moeten spotten --- in de laatste foto zijn werkplaats daar was ie in de 16e eeuw de mijne  is hand geslepen en gemaakt hij oogt  niet lopende band werk is dus niet overal t zelfde symmetrisch van vorm wat weer duit op vaardigheid handwerk

en ja hij is zeer donker van kleur heb m tegen n 25watt 220vlt brandende lamp   aangehouden maaaar hij blijft neutraal diep zwart van kleur houd het ook op n Git Kraal maar wel eentje met inpakt en verleden --

ja ernaast heb ik je al eens eerder hier bij mn  andere oogvondsten Topic"s aangesproken over mn andere eerder destijds  gevonden bewerkte gepolijste zwarte steentjes hier n voorbeeld  http://www.jozefherman.nl/romeins/html/s.html

alle die ik gevonden heb zijn verschillend van makelarij en  t frappante = en wilde dit nog ff  kwijt tevens  heeft t echter met de bovenstaande kraal niets van doen

op al mn Inheemse Romeinse periode Nederzettingen akkertje"s vind ik overal kleine verschillende bewerkte gladde zwarte gepolijsten stenen dat doet en zet  me te denken dat deze zwarte stenen n betekenis hadden voor deze antieke mensen t zelfde als

je sporadisch deze bewerkte barnstenen op deze voorheen vernoemde akkers erop  kan vinden deze hadden ook n betekenis    enja en meteen alles op  de hoop gooien de meloen-glas kralen http://www.jozefherman.nl/romeins/html/ ... -glas.html

 in vele soorten en kleuren  -----<<<ja>>>..... als laatste Hans deze nog n vraagje aan je ;weet niet of t zo is maar heb n vaag vermoeden dat men deze antieke mensen voor de Romeinse  periode en erna de zwarte git stenen ook in de mond meegenomen  voor speeksel te produceren in hun monden voor n lange aantal  daagse loop trip deze gedachtegang krijg ik altijd als ik er eentje spot heb er dan ook vele verschillende van gevonden in vele jaren van detecten en trekken altijd mn aandacht op zo n akkertje

enja ik kan hier de spijker ook helemaal in misslaan met deze ----Speeksel Producerende stenen howe nois???

THX:Jozef.

hans44

  • Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 2053
  • Verzamelaar munten en token tot 1600
re
« Reactie #3 Gepost op: januari 13, 2012, 22:09:51 pm »
Van git in de mond weet ik niets, maar zou kunnen.
Wel spuugde men opde slijpsteen, om een mes te slijpen, die ieder vroeger bij zich had.

Munten Bodemvondsten Club Forum

re
« Reactie #3 Gepost op: januari 13, 2012, 22:09:51 pm »