*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Hoe krijg ik met thuiskomst mn gevonden Munten goed schoon  (gelezen 15369 keer)

JozefHerman

  • Gast
Hoe krijg ik met thuiskomst mn gevonden Munten goed schoon
« Gepost op: januari 30, 2012, 14:38:34 pm »
Nu;

het wat slechter weer is geworden kun je s"avonds of overdag jouw gevonden
Metalen Items bv een 17e eeuwse kledinghaak of -of-Duiten -Munten  gaan
schoon maken

dit te doen alleen met gevonden items van rood of geel Koper-of Messing -Brons
als ik thuis kom van n zoektocht dan maak ik meteen mn gevonden spulletjes
schoon en doe dat op deze manier

Nr1 --ik leg n oude Krant op mn Aanrecht langs de spoelbak daar leg ik al mn gevonden
spulletjes op .

Nr 2 --in de keukenblok spoelbak zet ik n lege plantengieter  met daarop n oude Tandenborstel
dan zet ik de keuken kraan open op n klein zeer dun lopend water straaltje net niet
druppelend dan houd ik de items een voor een boven de gieter en onder t water  straaltje

ik begin met de tandenborstel t verwijderbare vuil af te borstelen een voor een en leg deze op
de droge krant zogauw als ik alle gevonden items gedaan heb dan pak ik de krant compleet met
 items op en leg deze op n vlakke tafel voor de volgende stap zuiver maken alle items

dan pak ik mn zelfde setje altijd klaar & bijdehand liggend schoonmaak gereedschap dit zijn verschillende
grote"s  Horloge schroevendraaiertjes die gebruik ik als afSteekbeitels  een Schaar of aardappelschilmesje
mn eerste ding is ik pak uit dat lotje bodemvondsten  1 x hardnekkige vuil erop Duit; deze pak ik horizontaal

en  tussen duim en wijsvinger  in op n klemmende manier vast en ga er dan horizontaal met n Aardappelschilmesje
dat met t blad vertikaal naar onder wijst over tot dat ik text zie op de munt dus als t ware schraap ik er de vuile hardnekkige bovenlaag af en ja houd de munt nat zodat t vuil er losser op komt te zitten leg deze gedane Duit dan

aan de kant  en voor zijn volgende bewerking pak ik n Horloge schroevendraaiertje en steek t overtolige vuil ermee af
als deze Duit weer toonbaar is tot op t metaal poets ik m met n Cleane met alcohol erin verwerkt doekje verder af

en leg m aan de kant lekker te drogen elk klein item of arthefact is met deze methode gebaad doe alles voorzichtig
en met beleid belangrijk hierin is houd t item nat je kan deze ook in n plastic bakje met water leggen daar weekt t bodemzand verder nog los

als laatste wanneer alles items zo schoongemaakt zijn leg ze goed te drogen minimaal 3uurtjes bij mekaar alweer op n krant dat voorkomt alle vuiligheid in je keuken of wastafel ze raken op deze manier ook niet verstopt de afvoeren en omdat
ik ook nog n hobby heb met huis planten doe ik altijd al jaren lang dit vuil zand water dat ik in mn gieter opgevangen heb 

van de eerste reiniging items je raad t al bij mn planten over n jaar genomen schild dat veel bij je energie rekening
als laatste pak ik een voor een het item en smeer ze in met n watstaafje met daar op n beetje zuurvrije vaseline ziet men dan nog n vies plekkie ff afsteekbeiteltje erop en klaar is het zuivermaak probleem van deze vernoemde metalen items

zet er n paar fotoos bij van mn goedkoop setje schoonmaak middelen ;

 

Schaar of aardappelmesje schraap de bovenlaag natte vuil daarmee af totdat je text ziet op deze munt
dit te doen met redelijke en goede Text of Wapen contoeren die er op staan op deze Duit ,

enja een van te voren kale munt daar kun je niet meer opdruk op krijgen deze blijven voor altijd Gladden
Jannussen   ;



Steekbeiteltjes je steekt t natte vuil op het item er mee af ;

 


uiteraard zijn er nog andere methodes te doen zoals ;t Tummellen of te Elektrolyseren

MAAAR deze H Familie Medaillon is met t voor vernoemde Water Gieter procedé gebeurt niet gek he .............

 
 zie hier onder de laatste Topic t resultaad
« Laatst bewerkt op: november 05, 2016, 00:04:22 am door JozefHerman »

edwin666

  • 1000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 1683
  • wat hebben we toch een mooie hobbie....
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2012, 15:46:03 pm »
ik mik altijd alles een dag in de olie, daarna met een tandenstoker t vuil eraf krabben en daarna met een tandenborstel vaseline erop....gaat een stuk sneller en werkt volgens mij even goed.....of doe ik t verkeerd?
grtz edwin
zoekt en gij zult vinden....

Kadan

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: januari 30, 2012, 17:05:54 pm »
Ja Edwin zo deed ik dat ook altijd, maar ik moet zeggen dat dat bij mij eigenlijk evenveel effect heeft als niks doen.
Die olie (olijfolie) werkt niet in op het vuil. Ik heb zelf eens echt een half jaar zo'n muntje erin laten zitten en wat denk je?
Echt nul verschil. Ik lees ook altijd over mensen die dat zo doen (ik dus ook) maar het helpt echt gewoon geen kloot weet je.
Het helpt wel als het een wat zachtere aan koeking is maar dan helpt die olie ook al niet, je kan dan al meteen met water en een tandenstoker aan de gang.
Helpt net zo goed. Ik heb altijd moeite om het goed schoon te krijgen (koper althans).
Van alles geprobeerd:

* verhitting en dan laten afschrikken: ook kans op het uit elkaar knallen van je muntje, helpt soms wel en soms niet.
* met een hamer er op slaan: helpt ook soms als het al wat losser zit.
* cillitbang: helpt ook redelijk, maar niet te lang in laten liggen, bij blijven dus.
* vaseline: in laten trekken en dan naar een paar dagen met een tandenstoker los prikken (helpt meestal wel wat)
* electrolyse: ehm niet zo'n goeie ervaringen mee, wel bij zilver
* citroenzuur: niet bij koper gebruiken dus.
* Maagzout: wel bij zilver niet bij koper.
* koperpoets: Moc RVS Reiniger die je ook voor andere metalen kan gebruiken, milieuvriendelijk), werkt bij redelijk afgesleten muntjes wel goed, zo krijg je toch iets van een tekening terug.
* Dremel: als je echt goeie gladde muntjes wilt kan je het beste deze methode gebruiken dus........ alles weg.....

Wat altijd de clou is: is je muntje gaar dan zal het ook niks worden helaas.

Ik moet HET procedé nog vinden dus. Eerlijk gezegd vind ik het allemaal niks.

edwin666

  • 1000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 1683
  • wat hebben we toch een mooie hobbie....
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: januari 30, 2012, 20:06:44 pm »
kadan with all due respect, maar ik ben op jullie aanraden olie gaan gebruiken, en bij mij werkt t prima....maar nu gaan jullie me vertellen dat water net zo goed, zo niet beter werkt....maar olie geld dat alleen voor munten? bij vingerhoedjes en gespen werkt t ook altijd prima....kortom verwarring alom bij mij nu......ik zal de eerst volgende keer dat ik een muntje vind de proef op de som nemen, pas daarna zal ik mijn definitief oordeel vellen....zal waarschijnlijk over een week of wat zijn, want zoals jou en anderen zeker niet ontgaan zal zijn gaat t flink vriezen :cry: ben daarom afgelopen weekend nog gauw ff wezen zoeken...
grtz edwin
zoekt en gij zult vinden....

JozefHerman

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: januari 31, 2012, 10:31:54 am »
Edwinn;

Beide manieren werkt het licht er net aan welke je de voorkeur geeft
de mijne water heeft voor mij voorrang in het t cleanen.

grts;Jozef

Kadan

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: januari 31, 2012, 16:25:52 pm »
Citaat van: "edwin666"
kadan with all due respect, maar ik ben op jullie aanraden olie gaan gebruiken, en bij mij werkt t prima....maar nu gaan jullie me vertellen dat water net zo goed, zo niet beter werkt....maar olie geld dat alleen voor munten? bij vingerhoedjes en gespen werkt t ook altijd prima....kortom verwarring alom bij mij nu......ik zal de eerst volgende keer dat ik een muntje vind de proef op de som nemen, pas daarna zal ik mijn definitief oordeel vellen....zal waarschijnlijk over een week of wat zijn, want zoals jou en anderen zeker niet ontgaan zal zijn gaat t flink vriezen :cry: ben daarom afgelopen weekend nog gauw ff wezen zoeken...
grtz edwin


Je hebt helemaal gelijk Edwin echter,
Ligt dat onderwerp nogal gevoelig bij mij.
Ik zie andere regelmatig met goed schoon gemaakte munten e.d. maar wat ik ook probeer bij echt veel van mijn vondsten het wordt eigenlijk nooit wat.
Dus ik meen wel een beetje wat ik zeg. Maar misschien ben ik wel te ongeduldig en wil ik meteen resultaat zien...........

edwin666

  • 1000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 1683
  • wat hebben we toch een mooie hobbie....
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2012, 19:13:53 pm »
kadan met geen geduld hebben is op zich niks mis, heb ik ook weleens niet.... maar met deze hobbie heb ik echt geduld leren kweken....maar dat even terzijde. ik heb ook zat munten die niet perfect schoon zijn, maar dat vind ik toch ook wel weer wat hebben, ik vind t toch een beetje vreemd als een muntje uit 1626 eruit ziet alsof tie gistern geslagen is.....t heeft toch zo zn charme he... met zilveren of gouden munten vind ik t een ander verhaal.....
grtz edwin
ps t is maar net wat je zelf wil ook he.... ;-)
zoekt en gij zult vinden....

odeon69

  • Gast
Re: Hoe krijg ik met thuiskomst mn gevonden Munten goed schoon
« Reactie #7 Gepost op: juli 04, 2013, 18:09:36 pm »
Koper altijd lastig vind ik zelf.
Zilveren munten en sieraden maak ik altijd schoon met bak soda en alu folie.
Werkt prima.
Dus ik dacht probeer dat een op een oud koper muntje een hollandia
En het werk gewoon zacht wrijven  met een  soda papje en de details van de munt werden weer zichtbaar
De munt zelf was aardig versleten.
Mischien het proberen waard soda is zacht en volgens mij kan het geen schade aan richten

JozefHerman

  • Gast
Re: Hoe krijg ik met thuiskomst mn gevonden Munten goed schoon
« Reactie #8 Gepost op: december 03, 2013, 09:07:20 am »
ja hierin ook ;

met deze  Tippen  is voor ieder weer wat wils hoe leer je het jouw  aan bij de mijne was t resultaat gelet op mn nu zuivere items te bekijken hier boven bij mn geplaatste  foto*s niet slecht dacht ik in het beste de andere is dan ook zekers aan te bevelen  altijd ff je maatje erbij in  betrekken het nog te zuiveren vuile item hoe hij dit  wel misschien geheel anders doet  en maby nog beters ---->  als je n bijzonder of gewoon voorwerp opgepieperd  hebt . ;)==--->zie de nu schoon gemaakte Religie Medaillon
« Laatst bewerkt op: november 05, 2016, 00:06:06 am door JozefHerman »

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Hoe krijg ik met thuiskomst mn gevonden Munten goed schoon
« Reactie #8 Gepost op: december 03, 2013, 09:07:20 am »