*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Metaaldetector gezocht ! ©  (gelezen 11497 keer)

chriz

  • 10+ Berichten
  • **
  • Berichten: 11
Metaaldetector gezocht ! ©
« Gepost op: maart 08, 2013, 14:49:02 pm »
Hallo allemaal,

Ik ben een newbie die op zoek is naar zijn eerste metaaldetector. Ik heb altijd wel interesse gehad in metaaldetectors, maar er verder niks mee gedaan. Weet niet welk soort metaaldetector ik moet aanschaffen voor het terrein waar ik op zou gaan zoeken. Voor wat meer info over waar ik zal zoeken. Ik woon in de buurt van bos, kasteel en landgoed Keukenhof in Lisse. Lisse is omgeven door bollenvelden / landbouwgrond en ligt op ongeveer op 10 km afstand van strand Noordwijk en de duinen !

Waar ik ga zoeken is ja je raadt het Keukenhof bos / kasteel, strand, landbouwgrond / bollenvelden en de duinen. Hoewel ik van de duinen hoorde dat je daar niet mocht zoeken vanwege bomgevaar. Bij ons zit een mlitaires uitkijkpost in de duinen dus ik wil me wel aan de regels houden, de regels aangaande metaaldetecors staan alleen niet op bordjes aangegeven in de duinen.

Ik vroeg me af of iemand een goede metaaldetector te koop heeft voor een beginner of dat iemand een goede metaaldetecor winkel kent in de regio Haarlem - Den Haag. Mijn budget is niet heel hoog op dit moment door omstandigheden, dacht misschien is er tweedehands eentje die ik kan kopen van iemand die zelf een verbeterd model heeft gekocht of iets in die trant !

Alvast bedankt !

Chris

« Laatst bewerkt op: maart 08, 2013, 14:51:40 pm door chriz »

peganist

  • 1000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 1251
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #1 Gepost op: maart 08, 2013, 15:04:42 pm »
hoi, hoi, ik ben begonnen met een md 3009. dingetje kost 100 euro max. heb er toch een kast vol met spullen mee weten te vinden. heb zelf pas een tweede hands md gehaald whites, ja, ding is een stuk duurder. maar ook die zoekt als een trein.  je moet daarna alleen niet meer met die hele goedkope gaan zoeken want dan merk je het verschil wel.
ik heb al mijn md s via internet en dat is mij goed bevallen.
wat betreft het zoeken in de buurt waar jij woont, moeilijk. ik kom uit de omgeving rotterdam maar rondom de steden is veel leeg gehaald!!!
internet en goed op de landerijen in de buurt letten op potscherven etc. kan goed helpen.
heb je een auto dan word alles wel een stuk makkelijker. je kan dan verder weg als je goed uitzoekt waar je gaat en toestemmingen goed regelt. ik hoor het verder wel!! garoetels

zandhaas

  • Gast
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #2 Gepost op: maart 08, 2013, 15:27:15 pm »
wat is je budget? want dat is dan best een bepalend iets als je voor weinig toch leuk wilt zoeken.
want er zijn genoeg "neppers" te koop tot  €50 die hoofdzakelijk ijzer vinden, en dan niet veel dieper dan 5-10cm  >:(

d'r zijn enkele zeer betaalbaar doch werkende opties. bv black bull ds23, black knight ds23, deze koop je gebruikt tussen €50 en €75, en nieuwe voor ik geloof €130.
kijk maar eens rond op goegel of joetjoep voor de prestaties van deze.

ik heb héél lang een ds23 xl gehad als 2e detector en daar héél leuk mee gevonden. dat is een betaalbare die behoorlijk presteert voor zijn geld.
terwijl er genoeg zijn die deze detector vervloeken als zou hij niet deugen (niet het geduld genomen hem te leren kennen). (zie quote verderop)

maar als je wat serieuzer aan het werk gaat is het toch wel interessant net iets meer uit te geven.

dan kom je bij de beginnersdetectors garret ace 150/250, of de fisher f2, of een nog betere.
dan begin je vanaf pakweg €150/170.

Citaat van: zandhaas
ik wil hier van de black x-categorie ook eens de positieve
kanten weergeven.

ik spreek hier even gemakshalve over de black bull.
echter heb ik het sterke vermoeden dat die exact hetzelfde is
als de black-knight, black-gold, en andere md's die er net zo
uitzien.

hier mijn persoonlijke ervaringen met de black-bull:

black bull wordt nogal eens verguisd vanwege het vinden van
ijzer, mijns inziens (groten-) deels onterecht.

bij bepaalde zoekdoelen wordt alleen klein ijzer gedisced, en voldoet
de black bull dus prima. er zijn ook ervaren zoekers die op hun
gevorderden slechts alleen klein ijzer discen.
ook zijn diepgang is verrassender dan menig zal vermoeden.
mijn eerste was een black bull (1e generatie) en heeft mij 1 van
mijn duurste muntjes opgeleverd.
nu heb ik er weer 1 (met grote schotel) naast mijn gewone (een
gevorderden van een bekend merk), voor de kids en kennissen
die eens mee willen. van de 2e generatie die een sterk verbeterde
discriminatie heeft tov de 1e generatie.
máár voor bepaalde doelen neem ikzelf de black ook eerder mee
dan m'n gevorderden.

als je in militairia geinteresseerd bent voldoet hij prima.
hij gaat best diep (zeker met een optionele 32cm zoekspoel).

bij militairia zoek je vaak met slechts klein ijzer weg. dit gaat prima
bij de black bull waardoor hij er dus wel geschikt voor is.
naast kids en kennissen gebruik ik hem zelf ook voor militairia en
weinig vervuilde gebieden, en haal ik toch leuke dingen naar
boven.

en als je slechts recreatief zoekt, dus af en toe, en je neemt
"die paar keer dat je gaat" wat extra rommel graven op de koop
toe, dan voldoet hij ook prima.

de meter kun je vergeten, die zegt alleen "ja" of "nee".
zoeken op de pieptoon werkt het beste, en dan bedoel ik niet de
verschillende standaard md-toonsoorten, maar de felheid e.d. van
de hoge edel-toon.
na véél oefening zul je merken dat de piep voor bv lood miniem
anders is dan voor bv een muntje.

maar het feit blijft dat ie beperkt is omdat hij altijd ijzer zal vinden.
je zult simpelweg vaker moeten graven voor rommel, en je zult
dingen blijven missen (met welke md niet?).
met een wat betere md kun je ook alleen klein ijzer discen maar
ook alles weg, in tegenstelling tot een black bull.
als je vaak op reguliere zoekplekken zoekt zul je het rommel graven
wel beu worden.

resumé:
black bull is geschikt voor beperkte zoekdoelen, mijns inziens
zeker niet voor alround.
als je de smaak te pakken krijgt en echt fanatiek en all-round wilt
zoeken wordt het ijzer graven een crime, en zul je gaan wensen
naar een gevorderden.

een mooie "probeer"-prijs; al zoeken onder €150 nieuwprijs.
prima dus voor te beginnen en te proberen of md-zoeken wat voor je is.
prima voor erbij, recreatief zoeken, militairia, .......
weet je zeker dat je deze hobby erg lang gaat doen en heb je wat
meer budget ga dan voor een garret ace 250, fisher F2 of een model
uit een nog hoger sigment.
en dan kun je deze nog altijd als backup houden, zoals ik ook deed.
ik zeg "prima", maar een gevorderde md werkt natuurlijk wel beter, al
vergelijk je dan appels met peren.

en vergeet niet:
het is uiteindelijk de zoeker die zorgt dat er gevonden wordt!
als het er niet ligt vind je het nooit, ook niet met een dure md.
én om in de woorden van een voormalig lid te spreken:
het moet maar net onder je schotel komen!

[aanvulling]
hier nog een veldtest
http://www.metaaldetectors.nl/blackknight/veldtest.html
Uit: Treasurehunting magazine
Door: John Patton
Vertaling en bewerking: G.P.BUHR

[aanvulling]
en nog een leuk filmpje gevonden
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2013, 15:30:39 pm door zandhaas »

peganist

  • 1000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 1251
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #3 Gepost op: maart 08, 2013, 15:43:12 pm »
mooi uit 1 gezet haas!!! weinig aan toe te voegen. zeker het laatste citaat is waar!!!  ;D

chriz

  • 10+ Berichten
  • **
  • Berichten: 11
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #4 Gepost op: maart 12, 2013, 10:37:06 am »

Dank voor de gedetailleerde info mannen ! :-)

Ik wil eigenlijk naar een winkel met iemand die me kan advisieren, ik woon in de regio tussen Haarlem en Den Haag. Kennen iemand hier  een goede metaaldetecor winkels / adviseur in de regio van de Bollenstreek. Tot nu toe vind ik ze voor mij in toemboektoe om naar toe te rijden ;-)


JozefHerman

  • Gast
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #5 Gepost op: maart 12, 2013, 10:44:54 am »
Hallo Chris;

even de afsluitdijk over ontvangen worden met n kop Koffie naar deze heeft goede uitleg daarin en zeeer goede service ernaast heeft hij nieuw en Second Hands tevens alle denkbare accessoires ;

https://www.djlaan.nl/

of kijk op Marktplaats onder de rubriek Hobby pak dan de rubriek Metaaldetectors succes in t kopen van eentje

chriz

  • 10+ Berichten
  • **
  • Berichten: 11
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #6 Gepost op: maart 12, 2013, 14:05:28 pm »
Hallo Chris;

even de afsluitdijk over ontvangen worden met n kop Koffie naar deze heeft goede uitleg daarin en zeeer goede service ernaast heeft hij nieuw en Second Hands tevens alle denkbare accessoires ;

https://www.djlaan.nl/

of kijk op Marktplaats onder de rubriek Hobby pak dan de rubriek Metaaldetectors succes in t kopen van eentje

Dank je Jozef voor je tips,komend van iemand die er een stuk meer verstand van heeft dan ik als newbie ;-)
Djlaan had ik gevonden, maar dat is te ver rijden om één te gaan kopen, van waar ik woon.

Ik had de Garret Ace 250 gezien, had er wel een goed gevoel bij. Vroeg me af of dat een goede metaaldetector is voor een beginner. Heb nu niet genoeg geld om die nieuw te kopen helaas.  De black bull ds23 zoals hierboven beschreven is een stuk goedkoper, op sommige websites wordt deze echter omschreven als metaaldetecor voor kinderen.

Misschien is er iemand die een Garret Ace 250 voordelig ergens aanbied en anders moet ik misschien voor de kinder metaaldetecor gaan :-) Kan mijn geld maar één keer uitgeven dus moet de juiste zien te kiezen voor dit moment dus alle hulp en informatie is meer dan welkom. Ben blij dat er een forum is zoals deze waar ik vragen kan stellen aan mensen met ervaring met metaaldetecors.

In een winkel willen ze toch voornamelijk verkopen en ja mij als newbie kunnen ze van alles aansmeren wat ik misschien niet nodig heb. Weet pas sinds een paar dagen wat een pinpointer is, maar ja heb je zoiets echt nodig, dat week ik dan weer niet
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2013, 14:11:19 pm door chriz »

zandhaas

  • Gast
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #7 Gepost op: maart 12, 2013, 15:06:37 pm »
De black bull ds23 zoals hierboven beschreven is een stuk goedkoper, op sommige websites wordt deze echter omschreven als metaaldetecor voor kinderen.

dat is de ds9, die is voor kinderen. korte steel, kleine schotel, korte elleboogsteun.
de ds23 is wel degelijk voor volwassenen. ik (grote vent) heb er de nodige jaren mee gezocht.
uiteraard mag je voor dat geld niet een topkwaliteit verwachten, maar zoals ik al aangaf kan het wel degelijk een leuke goedwerkende beginnersdetector zijn.

maar ik heb er geen aandelen in ;D en heb er dus geen enkel belang bij je een bb aan te praten. ik gaf hem alleen als betaalbare en toch werkende optie.
dus als jij er geen goed gevoel bij hebt moet je het zéker niet doen.

een ace is iets beter dan een bb. maar daar tel je ook iets meer voor neer (gebruikt snel 70-80% v/d nieuwwaarde).
wil je een beetje beginners detector van een bekend merk die niet overjarig is, dan zit je al snel richting de €200.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2013, 15:09:06 pm door zandhaas »

coinmaster

  • Gast
  • 2000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 2996
  • XP adventis 2
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #8 Gepost op: maart 12, 2013, 15:52:18 pm »
pinpointers heb je niet nodig, ze versnellen alleen het vinden van de vondst zodat je sneller verder kan. als je er geen hebt, hoef je er misschien geen, maar als je er eenmaal een hebt, kan je niet zonder ;D ik tenminste niet ;D

coinmaster

  • Gast
  • 2000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 2996
  • XP adventis 2
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #9 Gepost op: maart 12, 2013, 15:59:02 pm »
vond dit nog op mijn computer. had ik ook is van internet gekopieerd, weet niet of je er iets mee kan...

Zoals u weet is het niet moeilijk om aan een detector te geraken .
Als u al enkele jaren ervaring heeft weet u dat er een paar merken
de leiding geven zoals ,Minelab ,Bounty Hunter ,Fisher , XP.
Bij het kiezen van een detector spelen een aantal belangrijke zaken een rol .
Vooral het budget is belangrijk bij het kiezen .

Bij het aankopen van een detector moet de koper zich een aantal belangrijke vragen stellen : (je kan zelf ook nog wat criteria kiezen en sommige die hier bij staan kan je ook gewoon negeren

-   hoe diep moet mijn detector gaan voor munten en kleine voorwerpen  ( ringen )
-   moet hij kunnen discrimineren
-   hoe groot is de zoekschijf en is die waterbestendig
-   is er garantie op , hoeveel jaar
-   kan ik er een hoofdtelefoon op aansluiten
-   is de besturing waterdicht
-   wordt het grondeffect automatisch ingesteld
-   kan ik er andere accessoires op aansluiten : zoekschijf
-   vraag ook raad aan ervaren zoekers , hun raad is vaak beter dan die van de verkoper.


Een aanbeveling voor een beginnende zoeker zijn de c-scope 330 ,
Bounty hunter fast tracker  , white's classic sl I ,II,III.
Deze detectoren hebben een goed dieptebereik en zijn gemakkelijk in te stellen.
Ze hebben soms een discriminatiestand.
Deze detectoren hebben meestal een garantie van 1 jaar .
prijs weet ik er niet van.

Waar te zoeken met een metaaldetector?
Met een metaaldetector kan je overigens overal zoeken.
De belangrijkste zoekplaatsen zijn akkers, oevers van rivieren ,
bouwputten , weiden , stranden…
Ik zoek meestal op  stranden en akkers .
Daar vind je meestal een breed assortiment relics
(alles wat met de geschiedenis heeft te maken )

Wat is er zoal te vinden

Als je gaat zoeken vind je over het algemeen altijd iets.
Vaak zijn dat:

-    Loden kogelkoppen
-    munten
-    ceintuurgespen
-    lodenballetjes
-    kogelhulzen
-    knopensieraden
-    leerbeslag
-    hoefijzers …

Hoe met een metaaldetector zoeken ?
Als je zoekt met een detector moet je altijd de zoekschijf zo dicht mogelijk bij de grond houden.
Maar zorg ook dat ze de grond niet raakt .
Je zoekt ook het best met discriminatie zo vermijd je dat je spijkers en dergelijke rotzooi vindt.

Benodigdheden :
-              metaaldetector
-   laarzen 
-   schop
-   rugzak
-   veel geduld
-   toestemming eigenaar terrein

Zoekettiquette
-   vraag altijd toestemming aan de eigenaar
-   maak je gaten dicht
-   laat oorlogsmunitie liggen en markeer ze ( indien nodig)
-   neem zoveel mogelijk afval mee
-   beschadig geen planten
-   archeologische vondsten moet je laten determineren
-   zoek niet op gezaaide akkers


sommige dingen kan je zelf bepalen, zoals de dingen die je meeneemt, maar andere dingen moet je je wel aan houden, zoals de zoeketiketten
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2013, 16:02:51 pm door coinmaster »

coinmaster

  • Gast
  • 2000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 2996
  • XP adventis 2
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #10 Gepost op: maart 12, 2013, 16:06:12 pm »
ook van internet.....

Nederlandse Wetgeving
Het is niet verboden om met een metaaldetector rond te lopen op openbare plaatsen Hoewel het gericht zoeken en graven naar archeologische voorwerpen in Nederland is verboden. In alle andere gevallen moet de eigenaar van het terrein toestemming geven tot betreding. Het zonder vergunning graven naar archeologische vondsten of sporen is overal verboden mits men zich aan de normaal geldende regels houdt. Uitgezonderd hiervan zijn een aantal gegevens waarbij men het zoeken d.m.v een algemene politieverordening (A.P.V.) heeft verboden (o.a. in Nijmegen en Arnhem, delen van de provincie Zeeland) alsook het verdronken land van Zavingen. Hier staan fikse boetes op!!. De sector Archeologie heeft geen bevoegdheid bij overtreding in te grijpen. Daarentegen politie en landeigenaren wel.

Huishoudelijk regelement

1 Vraag altijd toestemming tot zoeken aan de landeigenaar of beheerder van de grond.
2 Eventueel je legitimeren met je ID pas of paspoort.
3 Wees een detectorambassadeur.
4 Laat munitie liggen; indien nodig de plaats markeren en de politie waarschuwen.
5 Zoek nooit op archeologische terreinen, tenzij je toestemming hebt verkregen van de bevoegde instanties om mee te
helpen bij een archeologische opgraving.
6 Neem zoveel mogelijk het metalen afval, zoals lood en koper mee. Denk om het milieu.
7 Maak alle gaten weer netjes dicht en wel zo, dat er geen schade zichtbaar is (bijvoorbeeld aan een eventuele
grasmat).
8 Vondsten, waarvan men redelijkerwijs kan aannemen of vermoeden dat deze van wetenschappelijke
cultuurhistorische waarde zijn, moeten binnen drie dagen gemeld worden bij de burgemeester van de plaats waartoe
het gebied behoort.
9 Bovengenoemde vondsten moeten eveneens worden aangemeld bij de desbetreffende archeologische instanties, zoals de provinciaal archeologen en het KPK.
10 Het 's nachts zoeken zonder toestemming van de landeigenaar is verboden. Iemand die 's nachts zoekt is verdacht bezig.

DE BELANGRIJKSTE REGEL: Metaaldetector vondsten gebeuren op plaatsen waar ooit menselijke activiteit was !

Hoe weet je waar mensen aanwezig waren ?

1. Probeer te weten te komen waar vroeger bewoning was. Doe dit aan de hand van kaarten, luchtfoto's, literatuur, legenden en informatie die je van mensen ter plaatse krijgt.

Sporen van vroegere bebouwing

2. Heemkundige kringen hebben een schat aan informatie over hoe onze omstreken in vroegere tijden uitzagen. (Klik HIER voor een lijst van heemkundige kringen)

3. Vaak worden nieuwe huizen op bestaande funderingen gebouwd. De funderingen worden door de jaren heen steeds opnieuw gebruikt. Bij een modern huis op een heuvel kan je ook heel wat leuke vondsten doen !
4. Bouwputten zijn ideaal als startpunt voor de metaaldetectoramateur. Een eerste grondlaag is reeds machinaal verwijderd waardoor je automatisch in een 'oudere' grondlaag terechtkomt. Er zullen bijgevolg ook veel oudere vondsten gedaan worden met de metaaldetector. (Kijk bij de 'grotere' bouwpromotoren naar hun projecten en waar nieuwe bouwgronden komen, dit HIER is een goeie start)

5. Probeer te weten te komen waar vroegere belangrijke verbindingswegen zich bevonden, langsheen die weg werd vroeger al eens gekampeerd, overnacht of gevochten. Misschien werden zelfs een aantal kooplui overvallen door een bende struikrovers. zeer interessant voor metaaldetectie.

6. Probeer bijzondere plaatsen te ontdekken in het landschap. Vroeger was het de gewoonte om kostbaarheden in de grond te verstoppen. Mensen oriënteerden zich op bijzondere kenmerken in het landschap: een uitstekende rots, een heuvel, een bocht in een rivier, een oude boom, etc. ...

7. Controleer de grond op sporen van bewoning: pijpenkoppen, potscherven, bebouwing en begroeiing. Vegetatie geeft veel informatie vrij als je de moeite doet om het even te bestuderen. Een plotse verandering in plantengroei is niet natuurlijk en heeft hoogstwaarschijnlijk een ingreep van de mens gekend. Plantengroei boven vroegere bebouwing heeft een andere structuur dan de omliggende vegetatie (zie ook luchtfoto's).

8. Het kerkgebouw was vroeger het middelpunt van een woongemeenschap. Hoe dichter bij de kerk, hoe meer bewoning je had. Meer bewoning betekent meer kans dat je iets uit vroegere tijden vindt. Jammer genoeg bevinden kerken zich op vandaag in het centrum van de stad en is alles eromheen dichtgebouwd.

9. Wees er dan ook als de kippen bij als er in het centrum van de stad een groot bouwproject gerealiseerd wordt, om de grond ter plaatse op verloren voorwerpen te checken.

10. Vaak heb je niet de nodige toestemming om je op de bouwgrond te begeven. Probeer dan te weten te komen waar de afgegraven grond heen gaat. Volg desnoods een vrachtwagen met stortgrond om te zien waar de grond achtergelaten wordt.

11. Akkers zijn van in het voorjaar tot in het najaar niet meer betreedbaar omwille van het feit dat ze reeds ingezaaid zijn. Het strand is dan 'the place to Be' voor metaaldetectie. Massa's volk bezoeken bij mooi weer het strand en je staat verstomd wat ze allemaal in het zand achterlaten. Je vindt er hedendaagse prullaria: munten, ringen, halskettingen, sleutels, aanstekers, maar ook veel troep zoals trekringen en blikjes.

12. Na een hevige storm zijn op het strand wat 'oudere' spullen te vinden met een metaaldetector. Verwacht hier echter niet teveel van. Hou ook rekening met getijden. Vloed of hoogwater zijn ongunstige momenten om op het strand te gaan zoeken. (Bekijk HIER de getijden voor Oostende)

13. Uitkijkposten of wachttorens werden meestal op het hoogst gelegen punt in het landschap gebouwd.

14. Hou altijd in het achterhoofd: waar water was, waren vroeger meestal wel mensen te vinden.

15. Oude kaarten kunnen heel wat informatie bevatten (Cassini en Ferraris kaarten). Vergelijk ze met huidige (topografische) kaarten en kijk wat er in de loop der jaren veranderd is.

16. De gemeentearchieven bevatten vaak oude kaarten of kadasterplannen. Informeer even bij je gemeente of deze archieven vrij toegankelijk zijn

chriz

  • 10+ Berichten
  • **
  • Berichten: 11
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #11 Gepost op: maart 12, 2013, 18:31:09 pm »
Wow wat een tips zeg ! Die ga ik 's rustig allemaal doornemen.

Ik vroeg me af weet iemand of je nu wel of niet in de duinen mag zoeken. Ik woon op 10 km afstand van Noordwijk strand en duinen. Iest dichter bij hebben we nog een strand, daar staat ook een militaire uitkijkpost. Ik heb ooit 's ergens gelezen / gehoord dat je vanwege eventuele bom-gevaar niet in de duinen mag zoeken.

Dit staat alleen niet op een bordjes in de duinen aangegeven. Zette me ook wel aan het denken, stel ik ga 's lekker mijn gevonden schat opgraven en tik een bom aan met mijn shuffle. Hoe kan ik weten of iets een bom is, geeft dat andere signalen / piepjes ?
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2013, 18:33:33 pm door chriz »

Kadan

  • Gast
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #12 Gepost op: maart 12, 2013, 19:55:12 pm »
Ik ken iemand die heeft nu een garret csi 250 (zo goed als nieuw) voor 175 euries.

zandhaas

  • Gast
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #13 Gepost op: maart 12, 2013, 20:36:14 pm »
Ik vroeg me af weet iemand of je nu wel of niet in de duinen mag zoeken. Ik woon op 10 km afstand van Noordwijk strand en duinen. Iest dichter bij hebben we nog een strand, daar staat ook een militaire uitkijkpost. Ik heb ooit 's ergens gelezen / gehoord dat je vanwege eventuele bom-gevaar niet in de duinen mag zoeken.

1/ er zijn duinen waar specifieke verboden gelden ivm munitie
2/ zee-duinen zijn zoiezo verboden omdat het waterkeringen zijn. in waterkeringen mag je nooit graven (ook geen klein dijkje)
3/ veel duinen zijn bestempeld tot natuurgebieden. de eigenaren van natuurgebieden staan zoeken zelden (zeg maar niet) toe. veel duinen zijn ook afgezet met afrasteringen, waar tegenwoordig vaak schotse hooglanders enzo grazen.
4/ in duinen op zich wordt weinig verloren. op het strand maak je véél méér kans leuk te vinden, dus waarom het risico lopen!?

dus simpel gezegd, duinen zijn eigenlijk off-limits.

Dit staat alleen niet op een bordjes in de duinen aangegeven. Zette me ook wel aan het denken, stel ik ga 's lekker mijn gevonden schat opgraven en tik een bom aan met mijn shuffle. Hoe kan ik weten of iets een bom is, geeft dat andere signalen / piepjes ?

je weet pas of iets een bom is als je het ziet .... als je het tenminste herkent.
ja, een vliegtuigbom herken je overduidelijk.
maar nee, een niet ontpofte ontsteker, of flink verroeste granaat herken je niet als beginner.

je wilt niet weten hoe vaak op een forum een "ijzeren buisje" voorbij kwam, hele dag meegesjouwd in vondsttas en thuis in de huiskamer gefotografeerd.
mortiergranaat, waar het staartje vanaf was  :o . eod neemt geen blindganger mortieren mee omdat ze zo gevaarlijk zijn, en springt ze ter plekke.

of een keer die advertentie op internet:
"vanmiddag gevonden tijdens het zoeken met mijn zoontje van 9 jaar. ligt nu in de huiskamer op de vensterbank te drogen boven de radiator. wie herkent iets in deze brok roestig ijzer?"
bleek een mills te zijn waar de pin uit was, die hij lekker te drogen had in de huiskamer van zijn jonge gezinnetje :o
alleen al door het drogen kan hij af gaan. wat, alleen al door er naar te kijken kan hij af gaan. wat, d'r zijn in dat soort gebieden weleens "spontane knallen" te horen.

zeker als je op terrein zoekt waar kans is op munitie geld de gouden zoekersregel;
als je niet weet wat het is neem het dan ook niet mee naar huis. maak er ter plekke een foto van en vraag het eerst op het forum.

mijn tip; zeker als beginneling, blijf bij munitie uit de buurt. het wordt zo snel onderschat. de meest munitiedoden vallen door de kleine stukken want die zijn het linkst (bevestigd door eod).

zandhaas

  • Gast
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #14 Gepost op: maart 12, 2013, 20:46:09 pm »
deze is denk ik ook wel interessant voor je.

http://tinyurl.com/cn5bt9e

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #14 Gepost op: maart 12, 2013, 20:46:09 pm »