*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Metaaldetector gezocht ! ©  (gelezen 11461 keer)

chriz

  • 10+ Berichten
  • **
  • Berichten: 11
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #15 Gepost op: maart 13, 2013, 00:27:11 am »
1/ er zijn duinen waar specifieke verboden gelden ivm munitie
2/ zee-duinen zijn zoiezo verboden omdat het waterkeringen zijn. in waterkeringen mag je nooit graven (ook geen klein dijkje)
3/ veel duinen zijn bestempeld tot natuurgebieden. de eigenaren van natuurgebieden staan zoeken zelden (zeg maar niet) toe. veel duinen zijn ook afgezet met afrasteringen, waar tegenwoordig vaak schotse hooglanders enzo grazen.
4/ in duinen op zich wordt weinig verloren. op het strand maak je véél méér kans leuk te vinden, dus waarom het risico lopen!?

dus simpel gezegd, duinen zijn eigenlijk off-limits.

je weet pas of iets een bom is als je het ziet .... als je het tenminste herkent.
ja, een vliegtuigbom herken je overduidelijk.
maar nee, een niet ontpofte ontsteker, of flink verroeste granaat herken je niet als beginner.

je wilt niet weten hoe vaak op een forum een "ijzeren buisje" voorbij kwam, hele dag meegesjouwd in vondsttas en thuis in de huiskamer gefotografeerd.
mortiergranaat, waar het staartje vanaf was  :o . eod neemt geen blindganger mortieren mee omdat ze zo gevaarlijk zijn, en springt ze ter plekke.

of een keer die advertentie op internet:
"vanmiddag gevonden tijdens het zoeken met mijn zoontje van 9 jaar. ligt nu in de huiskamer op de vensterbank te drogen boven de radiator. wie herkent iets in deze brok roestig ijzer?"
bleek een mills te zijn waar de pin uit was, die hij lekker te drogen had in de huiskamer van zijn jonge gezinnetje :o
alleen al door het drogen kan hij af gaan. wat, alleen al door er naar te kijken kan hij af gaan. wat, d'r zijn in dat soort gebieden weleens "spontane knallen" te horen.

zeker als je op terrein zoekt waar kans is op munitie geld de gouden zoekersregel;
als je niet weet wat het is neem het dan ook niet mee naar huis. maak er ter plekke een foto van en vraag het eerst op het forum.

mijn tip; zeker als beginneling, blijf bij munitie uit de buurt. het wordt zo snel onderschat. de meest munitiedoden vallen door de kleine stukken want die zijn het linkst (bevestigd door eod).

Wat betreft de duinen, wij hebben een soort van vlak recreatiegebied wat een groot grasveld is. Daar komen veel dagjesmensen. Het is om de hoek bij de parkeerplek en kun je niet echt een duin noemnen hoewel het wel aan de duinen vast zit. Daar zou ik graag willen zoeken, omdat al misschien meer dan 100 jaar of langer dagjesmensen komen en volgens mij nog niet iemand daar gezocht heeft.

Bij mijn in de buurt zie je zelden mensen met metaaldetecors lopen of ze moeten het s'nachts doen ofzo, zou kunnen. Ben er ooit één tegen gekomen op strand en één in Keukenhof bos, twee metaaldetecors speurders in 36 jaar, dun gezaaid hier met speurders  ;)

chriz

  • 10+ Berichten
  • **
  • Berichten: 11
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #16 Gepost op: maart 13, 2013, 00:29:58 am »
Ik ken iemand die heeft nu een garret csi 250 (zo goed als nieuw) voor 175 euries.

Thanks, maar als ik 175 euris had, dan zou ik er wat bijleggen om een nieuwe te kopen. Ik denk dat ik voor die ds2 voor beginners moet gaan voor nu helaas. You can't have it all. 75 tot 100 euri is what I am looking at at the moment !

chriz

  • 10+ Berichten
  • **
  • Berichten: 11
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #17 Gepost op: maart 13, 2013, 13:11:20 pm »
1/ er zijn duinen waar specifieke verboden gelden ivm munitie
2/ zee-duinen zijn zoiezo verboden omdat het waterkeringen zijn. in waterkeringen mag je nooit graven (ook geen klein dijkje)
3/ veel duinen zijn bestempeld tot natuurgebieden. de eigenaren van natuurgebieden staan zoeken zelden (zeg maar niet) toe. veel duinen zijn ook afgezet met afrasteringen, waar tegenwoordig vaak schotse hooglanders enzo grazen.
4/ in duinen op zich wordt weinig verloren. op het strand maak je véél méér kans leuk te vinden, dus waarom het risico lopen!?

dus simpel gezegd, duinen zijn eigenlijk off-limits.

je weet pas of iets een bom is als je het ziet .... als je het tenminste herkent.
ja, een vliegtuigbom herken je overduidelijk.
maar nee, een niet ontpofte ontsteker, of flink verroeste granaat herken je niet als beginner.

je wilt niet weten hoe vaak op een forum een "ijzeren buisje" voorbij kwam, hele dag meegesjouwd in vondsttas en thuis in de huiskamer gefotografeerd.
mortiergranaat, waar het staartje vanaf was  :o . eod neemt geen blindganger mortieren mee omdat ze zo gevaarlijk zijn, en springt ze ter plekke.

of een keer die advertentie op internet:
"vanmiddag gevonden tijdens het zoeken met mijn zoontje van 9 jaar. ligt nu in de huiskamer op de vensterbank te drogen boven de radiator. wie herkent iets in deze brok roestig ijzer?"
bleek een mills te zijn waar de pin uit was, die hij lekker te drogen had in de huiskamer van zijn jonge gezinnetje :o
alleen al door het drogen kan hij af gaan. wat, alleen al door er naar te kijken kan hij af gaan. wat, d'r zijn in dat soort gebieden weleens "spontane knallen" te horen.

zeker als je op terrein zoekt waar kans is op munitie geld de gouden zoekersregel;
als je niet weet wat het is neem het dan ook niet mee naar huis. maak er ter plekke een foto van en vraag het eerst op het forum.

mijn tip; zeker als beginneling, blijf bij munitie uit de buurt. het wordt zo snel onderschat. de meest munitiedoden vallen door de kleine stukken want die zijn het linkst (bevestigd door eod).


Dank je voor alle deze informatie, is really helpful ! Waar ik wil zoeken is o.a. een rereatiegebied wat tussen een parkeetplaats en de duinen in zit. Tecnisch gezien :-) is het het laatste stukje duin voor de parkeerplek, het is een groot stuk duine wat plat is , het is ongeveer zo groot als een voetbalveld.

Daar komen al denk meer dan honderd jaar dagjesmensen voor evenementen en picknicks. In 36 jaar ben ik in deze buurt, slechts twee metaaldetecor speurders tegen gekomen dus is dun gezaaid met de speurders in deze buurt. Vraag me dus af of er veel te vinden is in de Bollenstreek, bos en strand hier !?

zandhaas

  • Gast
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #18 Gepost op: maart 13, 2013, 14:55:14 pm »
In 36 jaar ben ik in deze buurt, slechts twee metaaldetecor speurders tegen gekomen dus is dun gezaaid met de speurders in deze buurt. Vraag me dus af of er veel te vinden is in de Bollenstreek, bos en strand hier !?

in de bollenstreek en daar op de stranden is zéker wat te vinden.
ik ken namelijk een tiental zoekers die daar veel leuks vonden en vinden (en dan die ik niet ken nog, dus niet "dun bezaaid met speurders daar" is niet helemaal juist  ;D )

op het strand wordt ook leuk gevonden, maar daar zul je goed moeten uitpluizen hoe (=wanneer) te zoeken.
d'r zijn er die 's ochtends vroeg gaan zoeken wat gisteren verloren is. d'r zijn er die 's nachts gaan zoeken om die van 's ochtends voor te zijn. en die hebben vaak al pech omdat er de avond ervoor al gezocht is. en dat terwijl er zijn die al gaan zoeken als de badgasten nog volop bruin liggen te bakken.
de kunst van daar vinden is dus niet zozeer hoe te zoeken, maar wanneer ;) (en geluk hebben)

creep

  • Gast
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #19 Gepost op: maart 13, 2013, 19:52:16 pm »
Zoeterwoude is niet ver van Lisse http://www.zuidhmetaaldetectors.nl/

ws.nl

  • Gast
Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #20 Gepost op: mei 23, 2013, 22:18:43 pm »
Heb zelf de fisher f2 en die kan ik je echt aanbevelen als eerste detector!

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Metaaldetector gezocht ! ©
« Reactie #20 Gepost op: mei 23, 2013, 22:18:43 pm »