*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Karolingische schijf fibula  (gelezen 3200 keer)

will.D

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 172
Karolingische schijf fibula
« Gepost op: december 23, 2014, 20:36:41 pm »
Heren,
Als ik mij niet vergis is dit een Karolingische fibula (Kruis) welke datering weet ik niet.
Doorsnee 2,5 cm,.
Ja vergeten de achterkant te plaatsen. maar welk materiaal weet ik niet maar lijkt me duidelijk dat het een fibula is  (bevestigingspunten naald) en geen munt fibula. Mocht het anders zijn hoor ik dat graag.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2014, 12:22:54 pm door will.D »

coinmaster

  • Gast
  • 2000+ Berichten
  • *******
  • Berichten: 2996
  • XP adventis 2
Re: Karolingische schijf fibula
« Reactie #1 Gepost op: december 23, 2014, 23:51:31 pm »
mooie vondst will!

Peer

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 945
Re: Karolingische schijf fibula
« Reactie #2 Gepost op: december 24, 2014, 02:57:22 am »
So das een mooie , lijkt wel zilver.

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Karolingische schijf fibula
« Reactie #3 Gepost op: december 24, 2014, 07:02:34 am »
Ook weer een topvondst  ;)
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1673
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Karolingische schijf fibula
« Reactie #4 Gepost op: december 24, 2014, 08:15:50 am »
Citaat
Beste Will,
Wat een prachtstuk 8)
Wat voor materiaal is het?
Voor een juiste datering is de naaldhouder van belang (niet afgebeeld).
Zou ook nog een munt fibula kunnen zijn.

Mvgr,
Laserman.

Beste Will,
Je hebt deze topic dubbel geplaatst, je zou deze topic kunnen verwijderen.
Zou je het materiaal kunnen vermelden.

JozefHerman

  • Gast
Re: Karolingische schijf fibula
« Reactie #5 Gepost op: december 24, 2014, 09:39:43 am »
de andere topic;

heb ik zelf verwijdert enja Will meende ik zou nog moeten werken vandaar nu de verlate reacktie

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1673
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Karolingische schijf fibula
« Reactie #6 Gepost op: december 24, 2014, 16:17:34 pm »
Jammer dat het materiaal niet bekent is ???
Lijkt me geen koper/brons vanaf de foto.
Denk aan een lood tin legering.

Toch vind ik het wel wat weg hebben van pseudo-muntfibula.

Hier een  foto (bron:Bvw).
2e foto gevonden door Janos (bron:mbw)
« Laatst bewerkt op: december 24, 2014, 17:49:44 pm door laserman »

will.D

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 172
Re: Karolingische schijf fibula
« Reactie #7 Gepost op: december 28, 2014, 12:29:42 pm »
Beste mensen,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties!
Ik heb er even wat foto's bijgeplaatst.
Wat het materiaal betreft; ik ga niets iets roepen als ik het niet zeker weet, maar het lijkt geen koper/brons te zijn.

En ja munt fibula, laserman bedankt voor je in spanningen.
Kun jij mij misschien bijbrengen hoe ik het verschil tussen munt fibula en schijffibula kan onderscheiden?
En hoe kan ik het materiaal nu precies bepalen? Soms is het gewoon niet met zekerheid te zeggen.

Alvast hartelijk dank en iedereen een goed 2015!
Groet Will

JozefHerman

  • Gast
Re: Karolingische schijf fibula
« Reactie #8 Gepost op: december 28, 2014, 16:50:01 pm »
Deze;

informatie heb ik over de Schijf fibula ;

Scheibenfibel mit Kreuz und Brezeln in den Ecken. So 9./10. Jh. und wohl Bronze.

Münzfibeln sehen anders aus

word dan een  vroege Middeleeuwen Schijf fibula met Kruis en aan de zijkanten telkens ;Brezellen

periode =  9/10 eeuws


JozefHerman

  • Gast
Re: Karolingische schijf fibula
« Reactie #9 Gepost op: december 28, 2014, 17:05:12 pm »
Hier;

een ontleding over t duits woord Brezeln = in Nederlands Pretzel

DE GESCHIEDENIS VAN DE PRETZEL

Noord Italië, de vroege middeleeuwen:

Het was slechts een paar weken voor kerstmis in het jaar 610. De bakkerij van het klooster was in voorbereiding voor de feestdagen. Broeder Bachman was vakkundig deeg aan het kneden voor de kerstbroden, onderwijl hij de dorpskinderen gadesloeg door het kloostervenster. Ze speelden buiten in de sneeuw, vlakbij de kloosterkapel: “Wat jammer, dat ze liever in de koude sneeuw spelen, dan dat ze binnen in de warme kapel hun gebeden leren”, dacht de monnik.

De groeiende apathie van de dorpsbevolking stemde hem droevig. “Was er maar een manier om hen terug naar de kerk te krijgen”. Broeder Bachman ging verder met zijn werk en dacht na over zijn dilemma. Toen hij klaar was met de laatste broden, werd hij, kijkend naar de resten deeg, plotseling overvallen door een zeer origineel idee. Enthousiast verzamelde hij de resten en vormde er lange slierten van, die hij daarna vouwde in een vorm, die er uit zag als de armen van een kind, kruislings op de schouders gevouwen in gebed. “Ah !!….een Pretiola !!”, verklaarde hij, hetgeen in het Latijn betekent: kleine beloning. 

Hij opende het venster van de bakkerij en riep tot de kinderen: “Kom binnen, kom binnen…. zeg jullie gebeden, en ik zal jullie een Pretiola geven!” Veel overredingskracht bleek niet meer nodig te zijn. Weldra kende elk kind een gebed van buiten en ontving trots een “kleine beloning”. Naar huis rennend, vertelden de kinderen opgewonden het verhaal aan hun ouders. Het nieuws over broeder Bachman’s idee verspreidde zich als een warm vuurtje door het hele dorp en dus bezochten nu ook de ouders de kloosterkapel om een Pretiola te ontvangen.

Een paar dagen later was een kind zo trots, dat het zijn Pretiola in de kerstboom van de kapel hing en om niet achter te blijven, deden de andere kinderen hetzelfde. Snel was de hele kerstboom wonderschoon versierd met deze unieke symbolen van hun prestaties. De kerstdienst was dat jaar extra feestelijk en verlicht. De kerk was weer volop gevuld met alle dorpsfamilies. En…toen de liederlijke stemmen in een kerstlied samensmolten, glimlachte Broeder Bachman vrolijk en dankte de Heer voor de kleine beloningen.

De Pretiola vond al snel zijn weg naar Duitsland en Oostenrijk en werd het symbool van uitmuntendheid, gebruikt door de kerk om waardige verdiensten te belonen.

Door de eeuwen heen verbasterde de naam Pretiola in Pretzel en Bretzel, zoals we die heden ten dage kennen en de traditie om Pretzels in de kerstboom  te hangen gaat nog steeds voor
« Laatst bewerkt op: december 28, 2014, 17:19:01 pm door JozefHerman »

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1673
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Karolingische schijf fibula
« Reactie #10 Gepost op: december 28, 2014, 20:01:46 pm »
Citaat
En ja munt fibula, laserman bedankt voor je in spanningen.
Kun jij mij misschien bijbrengen hoe ik het verschil tussen munt fibula en schijffibula kan onderscheiden?
En hoe kan ik het materiaal nu precies bepalen? Soms is het gewoon niet met zekerheid te zeggen.

Beste Will,
dit is zeker geen muntfibula want dan zou het een originele munt moeten zijn met aan de achterzijde een naaldhouder.

Ik denk meer aan een pseudomunt fibula.
Dit betekent dat de fibula is afgeleid en nagemaakt  van een munt.

Ik heb een voorbeeld van een munt ( bron: mbw WillemI) die qua afbeelding die lijkt op die van jou.

Mvgr,
Laserman.

 
« Laatst bewerkt op: december 28, 2014, 20:12:09 pm door laserman »

JozefHerman

  • Gast
Re: Karolingische schijf fibula
« Reactie #11 Gepost op: december 28, 2014, 22:41:40 pm »
Gedetermineerd  ;

 deze Schijf fibula door de bekende Numastieke Kenner Hr ; A van Herwijnen ook bekend met  http://www.bonatiele.nl/  als zijnde ;

De schijffibula heeft niets met munten te maken. Het is een normale schijffibua met pelta motief.

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Karolingische schijf fibula
« Reactie #11 Gepost op: december 28, 2014, 22:41:40 pm »