*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Fragment Merovingische beugel fibula  (gelezen 3687 keer)

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Fragment Merovingische beugel fibula
« Gepost op: februari 17, 2015, 09:36:38 am »
Een fragment Merovingische Fibula.
Datering 500-550 na chr.
Ik werd er nerveus van toen ik de cirkels er op zag.
Mijn eerste leuke metaal vondst van dit jaar is weer binnen.

groeten Kadan.

Laatste foto is hoe de fibula er waarschijnlijk uitgezien heeft.

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #1 Gepost op: februari 17, 2015, 10:06:59 am »
Hoi,
Ik vind het fragment wat je hebt gevonden al een toppertje laat staan als hij compleet was geweest.
Hopelijk vind je het ontbrekende stuk nog.

Groeten arie
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

kolderiekie

  • 1+ Berichten
  • *
  • Berichten: 7
  • Zeg maar gewoon Karel
Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #2 Gepost op: februari 17, 2015, 13:35:43 pm »
Wel heel erg leuk om zoiets te vinden, top hoor.

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #3 Gepost op: februari 08, 2016, 18:58:23 pm »
Nu bijna een jaar na dato vind ik dus de ander helft van deze vondst.
De half ronde kopplaat.......
Yeah.


JozefHerman

  • Gast
Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #4 Gepost op: februari 09, 2016, 14:45:03 pm »
Nou /nou Kadan;

zo kan hij wel weer zeg de ene na de andere zeldzame bodemvondst doe je zeg op je schijnbaar maagdelijk akkertje 
enja in deze buurt dat jij zoekt worden veeel romeinse & latere periode bodemvondsten gedaan

alleen niet zoals deze Beugel fibulae en je teugelgelijder deze zijn beide zeeeer extreem om deze te vinden van dat oogpunt uit gezien schijnt dat jij heeeel goed je huiswerk gedaan hebt om tot zo n zeldzame vondsten te komen

dat is toppie hierbij proficiat ernaast ik zie dat je ongeveer dezelfde hele fibula heb geplaatst echter deze wijkt van de jouwe af en er word hier gesuggereerd Meroving"s  heb je daar ook info van bij

ernaast mag ik weten wat de totale lengte is en hoeveel vingers er op de kopplaat gezeten hebben hierin heb je veel verschil dit kan gaan van 3 /4/5 graag respons voor mn gevraagde

dus de herkomst info /totale lengte/hoeveel vingers heeft hij op de kop plaat bovenin.


JozefHerman

  • Gast
Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #5 Gepost op: februari 09, 2016, 14:54:58 pm »
hier eentje niet dezelfde he ---die ook genaamd met beugel fibula echter met minder vingertjes en n andere naam namelijk ;het lijkt dat de jouwe er maar 3 van heeft en of deze vingertjes afgebroken zijn ?????? ;

http://artefacts.mom.fr/de/result.php?id=FIB-5205&find=fibula&pagenum=4&affmode=vign&id_fiches=


Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #6 Gepost op: februari 09, 2016, 18:49:49 pm »
Nou /nou Kadan;

zo kan hij wel weer zeg de ene na de andere zeldzame bodemvondst doe je zeg op je schijnbaar maagdelijk akkertje 
enja in deze buurt dat jij zoekt worden veeel romeinse & latere periode bodemvondsten gedaan

alleen niet zoals deze Beugel fibulae en je teugelgelijder deze zijn beide zeeeer extreem om deze te vinden van dat oogpunt uit gezien schijnt dat jij heeeel goed je huiswerk gedaan hebt om tot zo n zeldzame vondsten te komen

dat is toppie hierbij proficiat ernaast ik zie dat je ongeveer dezelfde hele fibula heb geplaatst echter deze wijkt van de jouwe af en er word hier gesuggereerd Meroving"s  heb je daar ook info van bij

ernaast mag ik weten wat de totale lengte is en hoeveel vingers er op de kopplaat gezeten hebben hierin heb je veel verschil dit kan gaan van 3 /4/5 graag respons voor mn gevraagde

dus de herkomst info /totale lengte/hoeveel vingers heeft hij op de kop plaat bovenin.

Lengte kan ik je zo niet geven.
De beugelfibula ligt ter restauratie/conserveren bij de restaurateur.
Je hebt gelijk het aantal vingers is inderdaad 3. Maar dat wist ik een jaar geleden nog niet toen ik het plaatje plaatste.
Nu ik de kopplaat heb kan je inderdaad zien dat het er 3 zijn. De datering is geschat voordat ik de kopplaat er bij had.
Wellicht dat de datering nu aangepast dient te worden?
Wat denk je Jozef?

JozefHerman

  • Gast
Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #7 Gepost op: februari 09, 2016, 19:41:44 pm »
dat kan elke kant op met deze ----reare--- zowel de stam van de Saksen zowel Gotisch /Longobardisch, 6e eeuws of/of heb er daar wat onder Kenners wat info over gevraagd  omtrent jou gevonden fragmenten Beugel fibulae

nogmaals n zeer zeldzaam en echt gevonden object heb je daar zogauw ik wat meer hoor omtrent zijn determinatie weet hoor jij t ook eentje klink al goed ;

Hallo,

Könnte genauso auch  die Hälfte einer gleicharmigen Fibel sein. Bei so einem kleinen Bruchstück wird man das nicht mehr zu 100% sagen können


JozefHerman

  • Gast
Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #8 Gepost op: februari 09, 2016, 19:55:23 pm »
ernaast bekijk je de breuk van de kopplaat deze wijkt af van de andere breuk
tevens wel n opvallende vondst  alleen maar de kopplaat dan en zeer zeker de andere ook fragmenten ook

word n moeilijk geval met  dus beide losse fragmenten enja kon ook nog n eenarmige oftewel gelijkarmige fibulae 
zijn bij compleet nou ben wel benieuwd bij exact dezelfde in puike toestant met de juiste herkomst beschrijving erbij Kadan als je deze nog ooit elders verkrijgt  maaaaar =------> heee daar komt nog meer vanaf denk ik van dit bijzondere A.klasse akkertje
ben benieuwd naar de aankomende weken met jou bodemvondsten samen  met  je voltsgeprikkelde vriend  de Deus   ,o hier nog n paar andere fibulae van in aanmerking op n rijtje kwa periode
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2016, 20:20:58 pm door JozefHerman »

JozefHerman

  • Gast
Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #9 Gepost op: februari 09, 2016, 23:36:12 pm »
wel goed te weten waar deze latere periode beugelfibulas zaten hier n goed voorbeeld;

http://epa.oszk.hu/01600/01613/00017/pdf/zm_17_2008_189-207.pdf

JozefHerman

  • Gast
Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #10 Gepost op: februari 10, 2016, 01:10:44 am »
Kadan ;

kan je ook nog n paar foto"s maken dat deze zgn 3 kops cq vingers plaat goed staat met de kopjes naar boven
toe en ook eentje van de keerzijde aub met de kopjes naar boven toe .

JozefHerman

  • Gast
Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #11 Gepost op: februari 10, 2016, 14:10:51 pm »
naar mijn mening heb jij met je losse kopplaat van n fibula dit type gevonden kijk naar de ronding bij de kopplaat deze loopt niet spits uit wat t wel doet lijken op je foto hier deze al liggend maar rond nou deze lijn mag je doortrekken dan kom je globaal op mn tekening uit


Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #12 Gepost op: februari 10, 2016, 23:25:31 pm »
Kan even duren maar ik kom er op terug.
vr.gr.
Kadan

JozefHerman

  • Gast
Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #13 Gepost op: februari 10, 2016, 23:33:33 pm »
voor mij met deze ene foto lijkt mn getekende tekening 50% uitkomst bieden

zo komt deze  slechte kopplaat foto nu wel over  kadan bij gebrek aan je nog te maken en op te sturen betere foto
en die wel vanuit de goede stand positie kopjes naar boven toe met de keerzijde erbij .

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #14 Gepost op: februari 11, 2016, 16:21:24 pm »
nieuwe foto's

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Fragment Merovingische beugel fibula
« Reactie #14 Gepost op: februari 11, 2016, 16:21:24 pm »