*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Wie kent dit voorwerp  (gelezen 677 keer)

will.D

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 172
Wie kent dit voorwerp
« Gepost op: maart 31, 2016, 11:15:46 am »
Laatst bij een boer geweest en ik mag daar zoeken mits ik weet waarvoor deze wielen(?) zijn. (zie foto')
Wie heeft er een clue?

JozefHerman

  • Gast
Re: Wie kent dit voorwerp
« Reactie #1 Gepost op: maart 31, 2016, 12:07:38 pm »
als je dit wiel  neerlegt Will bij de 1e/2e foto
zie de grip tandwiel verbinding houd dit op n vroeger stoom /oldtimer tractor gereedschap voor iets aan te drijven misschien lag daarboven op n molen maalsteen ik noem maar wat de uiteindelijke 100%  determinatie

dat is n ander verhaal ==-->lijkt me te informeren bij n oldtimer tractoren club of maby n molenaar of deze raad weten daarvan

JozefHerman

  • Gast
Re: Wie kent dit voorwerp
« Reactie #2 Gepost op: maart 31, 2016, 12:55:27 pm »
even wat aanvulling voor beter dit te begrijpen de 19/20eeuwse boeren hadden voor op hun  welgestelde boerderij wat groot gereedschap die in t begin met Stoom energie werden aangedreven dit aandrijven geschieden met tandwiel verbinding gelijk de houten pinsteek raden in oude molens dit hulp gereedschap zoals jou gelijkend wiel met tanden erin

werden doormiddel van n aandrijf  poelie die gemonteerd zat op n stoom generator of oldtimer tractor zat aangedreven met n grote leren aandrijfband die men kon verwisselen weer op n ander gereedschap voor bomen op maat te zagen voor de bouw industrie of voor water bij te pompen

kortom dit is denk ik de funktie die jou oud ijzeren getand wiel voorstelt n gereedschap wat de destijdse vroegere welgestelde Boeren gebruikten te velde of op de Boerderij

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Wie kent dit voorwerp
« Reactie #2 Gepost op: maart 31, 2016, 12:55:27 pm »