*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad  (gelezen 4326 keer)

JozefHerman

  • Gast
Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Gepost op: oktober 17, 2016, 15:53:59 pm »

Een kleine diepe Piep Lakzegelstempel met Rad van bekende Stad

31 mm Diameter


http://www.jozefherman.nl/middeleeuws/html/zegelstempel-engeltje.html

de Determinatie lijkt me zo duidelijk

http://docplayer.nl/14997358-Van-zegel-tot-kerkzegel-en-kerkelijk-zegel.html

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1673
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #1 Gepost op: oktober 17, 2016, 16:17:12 pm »
Mooie vroege zegel, Jozef.
ik zag dat je een afruk had gemaakt, schuin gefotografeerd
Kan je deze recht voor nemen zodat de tekst en afbeelding goed zichtbaar zijn.

JozefHerman

  • Gast
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #2 Gepost op: oktober 17, 2016, 17:35:42 pm »
na 40 knipper s krijg ik hem niet beter enja Laserman t rode is kaarsenvet
pakt anders uit als lakzegellak

« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2016, 18:10:42 pm door JozefHerman »

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1673
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #3 Gepost op: oktober 17, 2016, 18:35:50 pm »
Nog mooi scherp, zal in lak mooi eruit komen en wellicht is dan de tekst goed leesbaar.

Zie ik een toernooi helm?
de gemeente van Drongelen heeft als wapen een rad.

bron;
http://www.ngw.nl/heraldrywiki/index.php?title=Drongelen

heren van Drongelen
bron;
http://johnooms.nl/heren-en-vrouwen-van-adel/heren-drongelen/
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2016, 19:53:07 pm door laserman »

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #4 Gepost op: oktober 17, 2016, 20:09:58 pm »
Interessante vondst en mooi huiswerk jozef  ;)
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

JozefHerman

  • Gast
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #5 Gepost op: oktober 17, 2016, 22:30:41 pm »
Hallo Laserman en Arie;

vooraf wat speurwerk gedaan en even n email gericht aan de Heemkunde Kring ;
-------------------------------------------------------------Nr 1---------------------------------------------------------------------
Hallo Nico;

Vast bedankt voor respons zal met  WWW.salha.nl  contact opnemen hier vast n stel foto"s ernaast kun je meer bekijken op mn Forum zit bij www.jozefherman.nl
en wat info voor jullie http://www.jozefherman.nl/middeleeuws/html/zegelstempel-engeltje.html  aan de zegels matrijzen kun jij herkenen welke periode t is

zelf ga ik er vanuit dat ik hier oftewel een Schepenen lakzegel oftewel n Heusden Kasteel Lakzegel oftewel een vroeg Heusden Gemeente Lakzegel heb

diameter is 31mm

Mvg;Jozef  www.jozefherman.nl

----------------------------------------------------------NR 2 Respons Heemkundenkring --------------------------------------------

HR Jozef
 
Tot het gebied van de Heemkundekring behoort de gehele nieuwe gemeente Heusden dus ook de vesting.
 
Bijgevoegd een korte weergave van de geschiedenis van de heerlijkheid/vesting Heusden voor de 80-jarige oorlog.
 
Het stadswapen komt van het familiewapen van de heren van Heusden en heeft veschillende ontstaansgeschiedenissen. Oorspronkelijk had het vermoedelijk 7 spaken zoals uit oude prenten blijkt.
 
Voor oude stadszegels kan ik u het beste doorverwijzen naar het streekarchief van Heusden en Altena  WWW.salha.nl . Ik denk dat daar zeker belangstelling bestaat voor zegels uit de 13e of 14e eeuw. Wellicht kunt u mij een foto toesturen zodat ik mogelijk aan de hand daarvan nog wat kan navragen?
 
Met vriendelijke groet
Nico Dircksens
Bestuurslid Heemkundekring Onsenoort

------------------------------------------------------------------------Nr 3 ------------------------------------------------------------------------

Goedendag Salha;

Heb een waarschijnlijke periode ongv 13 t/m 15eeuws Groot Lakzegel 31 mm diameter opgepiept met n metaaldetector in Heusden dit is waarschijnlijk een Schepenen lakzegel of n Kasteel lakzegel of n Heusden Gemeente Lakzegel is er iemand bij jullie die me wat gegevens door kan mailen van  o,a zeer oude lakzegels wat aan perkement vast zit van de Stad Heusden ernaast heb ook info gestuurd naar Nico te Drunen Heemkundenkring

 graag respons t Lakzegelstempel is NU te zien op mn MBClub Forum bij de Rubriek Lakzegelstempels

zit hier bij www.jozefherman.nl

Mvg;Jozef

-----------------------------------------------------------------------Nr 4-----------------------------------------------------------------------


Beste Jozef Herman,

Via Nico Dircksens bereikt mij uw vraag m.b.t. een mogelijk Heusdens zegelstempel. Dat is een interessante vondst! Het is inderdaad goed denkbaar dat dit een Heusdens stempel is. Gezien het formaat
en de voorstelling (is in het midden een helm afgebeeld?) is mijn eerste indruk dat het gaat om een stempel van een zestiende-eeuwse schepen, al of niet afkomstig uit Heusden. Het randschrift zou
daarover uitsluitsel moeten kunnen bieden. Maar op grond van de foto's kan ik dat niet lezen. Is er van die tekst iets te maken?

Met vriendelijke groet,

Hildo van Engen
Streekarchief Langstraat Heusden Altena

-----------------------------------------------------------------Nr 5 ---------------------------------------------------------

Hallo Hildo;

Ik ben geen fotograaf met al zn gave"s om n beeld te vormen naar t exacte zo kun  je er weinig van maken letterzetting kwa text zie foto vandaar mn verzoek 
aan jullie zijn is er n gerechtelijk vonnis door deze Schepenen destijds gemaakt  en bewaard gebleven met ondertekening van bv deze Zegelstempel ernaast is t ook mogenlijk ergens dit op te 
zoeken ;

ernaast kan deze ook uit de hoek  Militairia in Heusden was n Garnizoen gelegert destijds wat belang is te vinden n oorkonde of schrijven wat dit Lakzegelstempel bekrachtigt 

zodat dit Authentiek Zegel n plaats krijgt in maby Heusdens geschiedenis .

Mvg;Jozef Herman.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nu is t wachte op hopenlijk n dokument waarin dit zegel vermeld staat wellicht n kleine kans wie weet (?)

en inderdaad n Helm Laserman zeer zeker Arie n interessante bodemvondst die nog net nie verploegd is geworden zoals zo .....



JozefHerman

  • Gast
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #6 Gepost op: oktober 17, 2016, 23:36:36 pm »
Dag Jozef,

De schepenen hadden destijds niet een gezamenlijk zegel, maar iedere schepen voerde zijn eigen zegel, al of niet met familiewapen. Exact dit zegel terugvinden is dus als de speld in de hooiberg,
vandaar dat ik graag de tekst zou willen bekijken. Bent u misschien in de gelegenheid om eens in Heusden op bezoek te komen? We zouden dan een zo scherp mogelijke foto van de onderkant van het
stempel kunnen maken, die vervolgens op de computer in spiegelbeeld zetten zodat de letters als het ware weer goed staan, en dan eens zien wat dat oplevert.

Met vriendelijke groet,

HIldo van Engen

hoop doet wonderen vervolg komt . ;)

JozefHerman

  • Gast
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #7 Gepost op: oktober 17, 2016, 23:38:49 pm »
misschien n Hint ;

Hogere adel : wapenschild met toernooihelm - kasteel

JozefHerman

  • Gast
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #8 Gepost op: oktober 17, 2016, 23:40:07 pm »
 Versiering
Van een versiering is er niet echt sprake, wel kunnen we globaal de voorstellingen omschrijven welke er op het stempelvlak bevind.
De voorstellingen die we kunnen aantreffen op het stempelvlak, of een combinatie hiervan zijn :

Kerkelijk : religieus

Stads : religieus - wapenschild - stadspoort

Hogere adel : wapenschild met toernooihelm - kasteel

Lagere adel : wapenschild

Burgelijk : Beroep - huismerk - monogram

Bijna alle stempels zijn voorzien van een text. Bij de kerkelijk-, stads, en hogere adelijke stempels bestond die uit de naam van de persoon die de stempel toebehoorde en zijn eventuele status of functie. Bij de lagere adelijke- en burgelijke stempels was dit meestal alleen de voor en achternaam van de eigenaar van de stempel.

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #9 Gepost op: oktober 18, 2016, 09:36:50 am »
Mooie vondst Jozef.
Dacht ook meteen aan Heusden toen ik het rad zag. Ook in Heusden gevonden?
Aankomend weekeind wordt in Heusden Brabant Zoekdag gehouden.
Heb je die toch mooi gered  ;)

johny

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 424
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #10 Gepost op: oktober 18, 2016, 14:23:40 pm »
prachtige vondst jozef
een dag niet gezocht,is een dag niets gevonden.
leef vandaag en niet morgen.

JozefHerman

  • Gast
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #11 Gepost op: oktober 25, 2016, 17:35:05 pm »
Om een  interessant item te vinden is Fun maar ook het verdere werk o,a t aanmelden van n gevonden voorwerp in dit geval n Zegelstempel .

Had vandaag n afspraak met de Heemkunde kring in t Streekarchief Land van Heusden en Altena  te Heusden met Hr;  Hildo van Engen om m n net gevonden Zegel Stempel beter onder de loep te houden waar hij eventueel vanaf  zou stammen en uit welke periode het onderzoek loopt nu ik ben benieuwd of dit boven water kan komen , ernaast er waren  meerdere Zegelstempel"s opgepiept vele jaren terug deze staan in t Boek van Oud Heusden heb er n paar op foto gezet.

http://salha.nl/archieven-en-collecties/voorouders

Peer

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 945
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #12 Gepost op: oktober 25, 2016, 23:18:06 pm »
Das een hele mooie vondst Jozef , zekers goed gevonden op de veel bezochte akkers daar .
Ik heb zelf ook nog een zegelstempel liggen die ik in Heusden heb gevonden , kan er wel een foto van sturen mochten ze die willen hebben , Groeten .

JozefHerman

  • Gast
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #13 Gepost op: november 22, 2016, 08:00:44 am »
Beste Jozef,
 
Naar aanleiding van je bezoek aan Heusden stuur ik je nog twee bewerkte opnamen van de foto’s die ik van je zegel maakte. Maar het randschrift is niet duidelijk genoeg meer om (door mij) gelezen te kunnen worden. Dat levert dus niet zoveel op, maar ik houd mijn ogen open: wie weet komt er nog wel eens een exemplaar van dit zegel voorbij.
 
Hennie de Graaff liet mij weten dat hij het schildje niet goed kan thuisbrengen, maar dat het vermoedelijk heeft gediend als beslag op een houten of leren voorwerp. Iemand anders merkte nog op dat zulke schildjes wel werden gebruikt op het tuig of harnas van paarden.
 
Verder beloofde ik je het mailadres van Hennie de Graaff nog te zullen geven. Als je nog eens vragen hebt bij het determineren of dateren, dan kun je hem gerust benaderen via:  zijn mail
 
Succes, en met vriendelijke groet,
 
Hildo van Engen
Logo klein 2Streekarchivaris
Streekarchief Langstraat Heusden Altena
Postadres: Postbus 79, 5256 ZH Heusden
Bezoekadres: Pelsestraat 17 Heusden

laserman

  • Moderator
  • 1000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 1673
  • Het verleden is een motivatie voor het heden.
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #14 Gepost op: november 22, 2016, 09:08:04 am »
Citaat
Hennie de Graaff liet mij weten dat hij het schildje niet goed kan thuisbrengen, maar dat het vermoedelijk heeft gediend als beslag op een houten of leren voorwerp. Iemand anders merkte nog op dat zulke schildjes wel werden gebruikt op het tuig of harnas van paarden.
 
Het schildje wordt daarmee het zegel bedoelt of is dit een bijvondst?

Jammer dat Hildo het randschrift niet  kan lezen (wellicht beperkte kennis hierover)
Zegel is vrij gaaf en de letters zijn redelijk te lezen.  Ik denk dat een expert ernaar moet gaan kijken.