*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad  (gelezen 4325 keer)

Kadan

  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 363
  • Metaaldetector(s): XP Deus & XP ORX
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #15 Gepost op: november 22, 2016, 17:14:55 pm »
Misschien moet je Henk Hendrikse eens benaderen.

Metaldetector Arie

  • 500+ Berichten
  • ******
  • Berichten: 851
  • Omne principium dificile
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #16 Gepost op: november 22, 2016, 20:32:10 pm »
Op bodemvondstenwereld zit een top moderator op de zegelstempels met erg veel kennis, zijn nickname is KrisD. Misschien zou je hem via pb kunnen benaderen.
http://www.bodemvondstenwereld.nl/memberlist.php?mode=viewprofile&u=7514

Arie
Zoekt met een XP Deus, 11inch schijf, ws5 headphone en als backup Garrett AT Pro

JozefHerman

  • Gast
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #17 Gepost op: november 22, 2016, 21:42:35 pm »
met n andere Zegelstem kenner was ik  al mee  bezig Laserman zie mail ;
Nr 1 email ;

 

Als hobby verzamel ik lakzegelafdrukken en daarnaast ben ik werkzaam bij het CBG, afdeling heraldiek ( www.cbgfamiliewapens.nl ). Ik heb interesse in uw stempeltje; kunt u mij vertellen wat de afbeelding op de stempelvoet is? 

Dank en met hartelijke groet, 

David Hooghiemstra

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Nr 2 email


Mijn excuses dat ik nu pas reageer; ik ben erg druk bezet met werk. Dank voor de mogelijkheid om op het forum actief te zijn, maar zoals ik al aangaf ben ik erg druk dus ik laat het voor nu even. Maar wie weet: ik zag allemaal interessante zaken voorbij komen :)

Ook bedankt voor de foto van de lakafdruk. Heb je die toevallig gemaakt met kaarsvet? Ik ga er van uit dat het een gotisch stempel betreft, eind 14e tot begin 16e eeuw schat ik zo. Een toernooihelm met als helmteken een rad of wiel van zes spaken. Ik kan helaas niet de tekst lezen; heb je wellicht ook een foto die van bovenaf is genomen?

Mocht jij of iemand anders van het forum een lakafdruk willen doneren aan de heraldische databank, dan zijn jullie daarin altijd vrij. Een hele fijne zondag alvast en met hartelijke groet,

David


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

maar ik had gehoopt op n zegel afdruk in t ~Heusdens archief was dus niet

hier je schildje

Ger

  • Determinator
  • 150+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 218
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #18 Gepost op: november 23, 2016, 14:25:29 pm »
Pracht vondst!

dit zijn van die dingen die je dag in 1 klap goed maken!

Groet
Ger

JozefHerman

  • Gast
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #19 Gepost op: november 23, 2016, 14:28:41 pm »
ja soms loopt t zo Ger vind je interessante dingen die meestal nooit geheel gedetermineerd
 kunnen worden omdat er nu nog te weinig info over is bij veeel echte Kenners

JozefHerman

  • Gast
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #20 Gepost op: december 07, 2016, 17:26:47 pm »
Nou toch nog een Determinatie terdege Zegelstempels Kenner Uitkomst;

Gisteren kreeg ik op het CBG een brief van het streekarchief binnen met daarin een compleet verkruimeld zegel. Door navraag aldaar begreep ik dat jij mij de afdruk van het zegel met als helmteken een rad wilde toezenden. Bijzonder hartelijk dank daarvoor; helaas is de afdruk door verkruimeling niet meer te gebruiken voor de databank.

Zou je wellicht een nieuwe afdruk willen maken? Ik kan een lakstaafje en zuurvrij papier toezenden, indien gewenst. Via het streekarchief kreeg ik ook een HD-foto van de stempel binnen en kan er dus nu het volgende over zeggen - en aanvullen vergeleken met de vorige keer. Het is vermoedelijk eerste helft 15e eeuw, de vorm (alleen helm en helmteken)

 is zeer zeldzaam in Nederland en kwam vooral voor bij de Duitse Hochadel. Zeer mogelijk dat deze persoon lid was van het maagschap van Heusden en als ik dat dan moet koppelen aan een familie van zou ik gokken op de familie Spiering(e), die soms een rad met wisselend aantal spaken als helmteken voerden.

Dat was het voor nu. Het CBG zou graag de foto van de stempel en de afdruk opnemen in de digitale databank, graag jouw toestemming daarvoor. Een hele fijne dag, David

JozefHerman

  • Gast
Re: Een kleine diepe Piep onderin lag een groot Lakzegelstempel met Rad
« Reactie #21 Gepost op: december 10, 2016, 12:24:43 pm »
Weer n Mail bericht kwa aanscherpen naar n 100% Determinatie Zegelstempel;


``````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````
Dag Jozef,
 
Dank voor je bericht. Intussen had ik ook via de mail contact met het CBG. Helaas is de zegelafdruk die ik naar het CBG verzond onderweg gesneuveld. Op basis van de foto’s lukt het David Hooghiemstra toch om een waardevolle suggestie te doen. Op de website van het BHIC kan een groot aantal zegels van leden van het geslacht (of de verschillende takken daarvan) Spiering worden bekeken, zie: http://www.bhic.nl/onderzoeken/zegels?mivast=235&miadt=235&mizig=23&miview=ldt&milang=nl&micols=1&misort=last_mod%7Cdesc&mires=0&mizk_alle=spiering. Daarbij zitten enkele zegels die dicht in de buurt lijken te komen van jouw stempel, maar of ze identiek zijn, durf ik niet te zeggen. Hoe dan ook, misschien toch weer een beetje warmer, ik blijf mijn ogen open houden.
 
Groeten,
 
Hildo